Скоро Румъния ще произведе първия си електрически автомобил

Getty Images (архив)
share

Интересът сред румънците към електрическите автомобили нараства през последните години, сочи статистика, представена тази седмица от министъра на околната среда. В страната, в която има два автомобилостроителни завода, обаче вече са в очакване и на  следващата стъпка: първия изцяло електрически автомобил, който ще носи знака "Made in Romania". По време на посещение в завода на компанията "Форд Отосан" в град Крайова министърът на околната среда Мирча Фекет съобщи във вторник, че там в скоро време ще бъде произведен първият електрически автомобил, като изтъкна, че това е "изключителна новина за околната среда".

Той уточни, че през 2016 г. в Румъния са купени едва 39 електрически автомобила, а през 2023 г. броят им е нараснал на над 11 000.

В Румъния, във фабриката на "Форд", ще бъде произведен скоро първият електрически автомобил. Това е изключителна новина за околната среда, изключителна новина за качеството на въздуха в Румъния и е изключителна новина, убеден съм, за румънската икономика като цяло, подчерта министърът, цитиран от телевизия Диджи 24.

Той добави, че това означава не само по-чист въздух и по-малко вредни вещества в атмосферата, но също така и че парите, които Министерството на околната среда и водите и горите предоставя чрез Програмата за стимулиране на подновяването на националния автомобилен парк (т.нар. програма "Рабла"), ще останат в Румъния. Чрез програмата, която съществува от 2004 г., държавата отпуска ваучери, които могат да бъдат използвани за закупуването на чисто нов автомобил срещу изваждане от експлоатация на стария.

„Изключително важно е тези пари да не заминават зад граница. Много пъти, било като финансираме фотоволтаични панели, било като финансираме електрически автомобили, установяваме, че парите не остават в Румъния, нито дори в Европа“, отбеляза още Фекет.

Министърът проследи и еволюцията на броя на електромобилите, купени от румънците през последните години.

През 2016 г. в Румъния са купени само 39 такива коли. И тези цифри постоянно нарастваха, през 2020 г. стигнахме до над 2400, през 2021 г. имахме над 10 000, през 2023 г. - над 11 000. През всичките тези години сме финансирали над 38 000 изцяло електрически автомобила, посочи министърът. Според него една от основните причини румънците да изберат покупката на електрическа кола е фактът, че Министерството на околната среда и водите и горите отпуска такова финансиране.

Плановете на "Форд" да произведе първия електромобил в Румъния са известни от няколко години. През август 2021 г. тогавашният министър на икономиката Клаудиу Нъсуй съобщи, че компанията "Форд" ще произведе първия електрически автомобил в Румъния и това ще се случи през 2024 г.

"Форд", а не "Дачия" ще произведе първия напълно електрически автомобил в Румъния", съобщи тогава специализираното издание АутоПро, като напомни, че това решение идва след като американският автомобилостроител започна в края на 2019 г. производството в Крайова на първия хибриден автомобил - нов вариант на модела "Пума".

Изобретиха способ за бързо зареждане на електрически автомобили

Американската група "Форд" купи през 2007 г. мажоритарния пакет акции на автомобилостроителния завод в южния румънски град Крайова, основан през 1976 г. под името "Олтсит" като смесено дружество между румънското правителство и френската компания "Ситроен". През 1991 г. "Ситроен" се оттегля и акциите ѝ са изкупени изцяло от румънската държава, а името се променя на "Аутомобиле Крайова". Следва кратко партньорство с корейския автомобилостроител "Деу" и отново изкупуване на акциите от румънската държава. През лятото на 2022 г. фабриката в Крайова беше прехвърлена към базираната в Турция компания "Форд Отосан". Тогава компанията обяви, че през втората половина 2024 г. възнамерява да произвежда първите изцяло електрически версии на модела "Куриер" (във вариантите Транзит и Турнео).

Що се отнася до другата автомобилна компания в Румъния - "Дачия", тя също заяви, че възнамерява да произвежда електрически автомобили във фабриката си в Миовени, Южна Румъния. Това обаче се очаква да се случи в доста по-далечно бъдеще. През октомври 2022 г. Денис Льо Вот, главен изпълнителен директор на марката "Дачия" в рамките на френската група "Рено", съобщи, че четвъртото поколение "Дачия Дъстър", което ще бъде представено вероятно през 2033 г., ще бъде първият електрически автомобил, произвеждан в завода в Миовени. 

Сега знаем, че през 2035 г. моделите на "Дачия" ще бъдат електрически. Първата новост ще имаме със следващото поколение на "Сандеро", която ще е електрическа от 2028 г. Следващата ще бъде "Дъстър" през 2033 г. с четвъртото си поколение, заяви Льо Вот по време на кръгла маса в Букурещ, съобщава в-к "Зиарул финанчиар". Той уточни, че електрическият модел на "Сандеро" се очаква да бъде произвеждан във фабриката на "Рено" в Танжер, Мароко. 

През октомври 2020 г. "Рено" представи първия си изцяло електрически автомобил с марка "Дачия" - моделът "Спринг", който се произвежда в град Шъйен, провинция Хубей, в Китай. Две години по-късно, в края на 2022 г., компанията съобщи, че е регистрирала над 110 000 поръчки в световен план, а клиентите в Румъния са достигнали прага от 10 000. Фабриката на "Дачия" в Миовени беше придобита от френската група "Рено" през 1999 г. чрез покупката на 51 процента от акциите. Производството във фабриката започва още през 1968 г. - именно под лиценза на "Рено" - и от нея излизат емблематичните за румънците от комунистическия период автомобили "Дачия 1300" и "Дачия 1310", напомня БТА.

И докато чакат от поточната линия на "Форд" да излязат първите електромобили серийно производство, румънците се запознаха с първия произведен в Румъния прототип на електрически автомобил - луксозна и ултрамодерна машина, наречена от медиите "Тесла от Клуж".

През октомври 2023 г. първият 100 процента електрически автомобил, проектиран и произведен в Клуж, излезе по улиците на града, съобщава новинарският сайт Обсерваторул. Става дума за прототип, който вече е регистриран в Румънския автомобилен регистър и е получил регистрационен номер, с който може да бъде тестван. Според изданието уникалната машина "Made in Cluj" е с впечатляващ дизайн както на екстериора, така и на интериора, и би струвала около 500 000 евро, ако се продаваше.

Преминаването към електрически автомобили може да намали астмата сред децата

Вестник "Адевърул" разказва, че бизнесменът и основател на една от най-големите IT компании в Румъния Войку Опрян стои зад екипа, разработил прототипа. През 2014 г. той бил първият жител на Клуж, който карал по улиците на града автомобил "Тесла" модел S. Осем години по-късно решил да смени колата, произведена от Илон Мъск, с електромобил, направен в Румъния. Прототипът, произведен в Клуж, има автономия от 350 километра с едно зареждане и може да достигне максимална скорост от 140 км/ч. Каросерията е от въглеродно влакно. Освен това автомобилът няма контактен ключ, нито скоростна кутия, а всичко в него се управлява електронно чрез сензори и тъчскрийн конзола, отбелязва изданието "Капитал".

След като през май 2022 г. беше разгледан в Клуж от тогавашния премиер Николае Чука, близо две години по-късно, през март 2024 г. автомобилът беше представен и в Академията на сухопътните сили в Сибиу в рамките на международна конференция, свързана с новите технологии.

Водещи новини

Още новини