Audi A8 официално отбеляза своята световна премиера на Audi Summit в Барселона. В своето четвърто поколение флагманът на марката отново въплъщава идеала във фирмения девиз "Напредък чрез технологии" (Vorsprung durch Technik) със своя нов стилистичен език, новаторска концепция за управление на функциите със сензорни екрани и систематично електрифициране на задвижването.
Audi A8 е и първият серийно произвеждан автомобил в света, разработен с цел постигане на високоавтоматизирано движение. От 2018 година Audi постепенно ще започне да внедрява в серийно производство отделни функции за пилотирано управление като тази за паркиране и гариране и за движение в натоварен трафик и в задръстване.
Доайен в стила - външният дизайн
От стилистична гледна точка Audi A8 е дефиниция на новото - флагманът оповестява зората на нова ера в дизайна на цялата марка. Предната част със своята широка, гордо изправена Singleframe решетка и плавните, мускулести форми на каросерията символизират спортната елегантност, изискаността и прогресивния дух. Новият A8 изпълнява обещанията, направени с концептуалната дизайнерска студия Audi prologue. Луксозният седан се отличава с мощно присъствие - както в стандартната си версия с обща дължина 5,17 метра, така и във варианта A8 L с неговото удължено с 13 сантиметра междуосно разстояние.
Марката Audi е световно известна със своя спортен дух, олекотени конструкции и постоянно двойно предаване quattro - качества, които се съдържат изцяло в дизайна на новия A8. Отлично балансираните пропорции подчертават в еднаква степен всяко едно от колелата, а мускулестите форми над арките на калниците на свой ред дават визуален израз на задвижването quattro. Погледната отстрани, комбинацията от изправената предна част в силуета и леко наклонената задна част създават видимо напрежение. Флагманският модел демонстрира ярко своята идентичност денем и нощем, привличайки вниманието както върху впечатляващите HD Matrix LED предни светлини с лазерна технология на Audi, така и към светлинната LED лента в задната част, съчетана със задните светлини с OLED технология. Tези елементи изобразяват уникална светлинна анимация в моментите, в които водачът доближава и напуска своя автомобил.
Луксозен салон - вътрешното пространство
В новите тенденции на луксозния клас свободата е основен стилистичен елемент. Tова обяснява напълно приликата на вътрешното пространство на A8 с разкошен просторен салон. В сравнение с предходния модел, то е пораснало значително на дължина и в двете версии на каросерията. Гамата от оборудване и материали на тапицериите и облицовките е изключително богата и разнообразна, а изпълнението на всеки детайл излъчва превъзходно качество - от перфорациите в тапицерията на седалките, до електрозадвижваният механизъм за отваряне и затваряне на ламелите на вентилационните решетки.
Най-престижното място в новия флагмански модел на Audi безспорно е седалката вдясно на втория ред, а допълнително предлаганата седалка за почивка при версията A8 L разполага с четири различни възможности за настройка, както и с опора за почивка на краката. При тази седалка пътникът може да използва функциите за подгряване и за масаж на стъпалата на специалния модул с различни видове настройки, вграден в задната част на седалката на пътника до водача. Новата комфортна опора за глава допълва изключителното усещане за удобство и почивка. Пътуващите на втория ред могат също така да управляват индивидуално редица функции като индиректното вътрешно осветление, новите HD Matrix светлини за четене и масажната функция на седалката, както и да провеждат лични телефонни разговори с отделна слушалка. Дистанционното управление за задните седалки е подвижно устройство с голям OLED екран с размерите на смартфон, което притежава собствено гнездо в централния подлакътник.
Само с едно докосване - управлението на функциите
Интериорът на луксозния седан се придържа съзнателно към оптимално редуцирания дизайн - вътрешната архитектура е изчистена и следва строго хоризонтална подредба и ориентация. Audi пренася своите високи качествени стандарти и в цифровата епоха, представяйки радикално нова концепция за управление на функциите. Тя оставя в историята популярния контролен прибор с въртене и натискане, както и сензорния панел, използван при предходния модел. Арматурното табло е до голяма степен освободено от бутони и превключватели, а централната позиция се заема от сензорен екран с диагонал 10,1 инча, който в изключено състояние почти напълно се слива с бляскавия черен панел около него благодарение на напълно черната си повърхност.
Потребителският интерфейс се включва веднага след отварянето на автомобила. Водачът управлява инфоразвлекателната система само с докосване на сензорния екран. За контрол върху част от функциите се използва и втория сензорен екран, разположен в долната част на централната конзола и осигуряващ достъп до управлението на климатичната инсталация и комфортните настройки. От този екран може да се въвежда удобно и текст. Когато водачът задейства дадена функция от горния или долния екран, той чува и усеща характерно изщракване в знак на потвърждение. Подобните на стъклени функционални бутони на таблото реагират по същия начин. Комбинацията от звукова и тактилна обратна връзка, наред с използването на едни и същи характерни жестове за управление на сензорните елементи като натискането и плъзгането, правят новата MMI touch концепция изключително сигурна, логична и лесна за използване.
A8 е напълно в състояние да участва и в интелигентно общуване. Водачът може да задейства много от функциите в автомобила, използвайки нова, значително по-естествена форма на гласово управление. Информацията за крайните точки на пътуването и разнообразното мултимедийно съдържание е или налично на борда на новия А8, или може да бъде доставено чрез облачна услуга с бързината на LTE мобилна връзка. Богатата гама на Audi connect включва също функции за разпознаване на пътни знаци и предупреждения за потенциални опасности - новаторски услуги, използващи принципа на "Сar-to-X" комуникация и разчитащи на колективната интелигентност на "рояка" от автомобили Audi, движещи се по пътната мрежа.
Новият Audi A8: Бъдещето на луксозния клас
Изцяло оптимизираната навигационна система предоставя още нови възможности и удобства - тя е в състояние да се самообучава на основата на току-що изминатите маршрути. По този начин тя може да дава на водача интелигентни предложения в процеса на търсене. Навигационната карта на свой ред разполага с много подробни триизмерни модели на големите европейски градове.
Световна премиера - Audi A8 с пилотирано управление
Новият A8 е първият серийно произвеждан автомобил, разработен специално с цел високо автоматизирано управление. Пилотната система Audi AI за движение в натоварен трафик и в задръстване поема управлението в условия на бавно движение с до 60 км/ч на скоростни пътни отсечки и магистрали, където двете основни платна за движение са разделени с физическа преграда. Системата се активира с натискане на бутона AI на централната конзола.
Пилотната система за натоварен трафик и задръстване потегля, ускорява, управлява и спира напълно самостоятелно, като в това време водачът може и да не наблюдава постоянно автомобила. Tой има възможност да пусне волана за неограничен период от време и в зависимост от изискванията на националното законодателство в съответната държава, да съсредоточи вниманието си върху други дейности, които автомобилът му предоставя, като например гледане на телевизия на екрана на арматурното табло. В момента, в който системата достигне предварително определените си ограничения, тя приканва водача да поеме отново контрола върху управлението на автомобила.
От технологична гледна точка пилотната система за движение в натоварен трафик и задръстване е революционна по своя характер. В процеса на пилотирано управление, централният модул за управление на системите за асистенция на водача (zFAS) вече създава постоянно виртуално изображение на заобикалящата среда, комбинирайки данните от различните сензори и съобразява действията си с промените в този модел. Освен радарните сензори, фронталната видеокамера и ултразвуковите датчици, Audi е първият автомобилен производител, който използва и лазерен скенер. Представянето на пилотната система Audi AI за движение в натоварен трафик и задръстване изисква изясняване на рамковите законови и нормативни условия на всеки отделен пазар, както и създаване на национални правила за приложението и провеждане на изпитания на системата. Високите качествени стандарти на марката са в еднаква степен приложими и в сферата на високо автоматизираното управление. В допълнение към това, в световен мащаб следва да бъдат предвидени серия от процедури за одобрение, както и съответните графици за тяхното изпълнение. Поради тези причини, Audi ще възприеме подход на постепенно внедряване на пилотната система за движение в натоварен трафик и задръстване в своите серийни автомобили.
Пилотната система Audi AI за дистанционно паркиране и пилотната система Audi AI за дистанционно гариране управляват напълно автономно A8 при влизане или излизане на автомобила от паркомястото или гаража, като маневрите преминават под наблюдението на водача. При това не е необходимо той да се намира в автомобила - съответната система се задейства от неговия смартфон чрез новото приложение myAudi. За да наблюдавате маневрите за паркиране, трабва само да държите натиснат бутона Audi AI и да следите на екрана на смартфона картината на 360-градусовата панорама от бордовите камери в реално време.
Ново измерение - системите на ходовата част и окачването
С внушителния си спектър от нововъведения, системата на окачването достига до абсолютния таван на физически постижимото към настоящия момент. Едно от тези нововъведения е динамичното управление на четирите колела, съчетаващо директното, спортно управление с непоклатима стабилност на пътя. Предавателното число на управлението на предния мост се променя в зависимост от скоростта на движение, докато колелата на задния мост се отклоняват в или срещу посоката на предните според скоростния диапазон, в който се движи автомобила. Поведението на новия модел на пътя става още по-динамично и прецизно с помощта на спортния диференциал, разпределящ активно въртящия момент между задните колела, допълвайки действието на системата за постоянно двойно предаване quattro, което е част от серийното оборудване на новото поколение A8.
Втората нова технология - активното окачване Audi AI, е изцяло активна система. В зависимост от желанията на водача и ситуацията на пътя, тя е в състояние да повдигне или да спусне всяко едно от колелата чрез електрически изпълнителни модули. Tази гъвкавост се отразява на характеристиките на окачването с неимоверно увеличаване на работната му амплитуда - от плавното комфортно движение на класическия луксозен седан до динамизма в поведението на расовия спортен автомобил. Също така, на основата на данните, подадени от системата са превантивна безопасност pre sense 360°, каросерията може да бъде повдигната със светкавична скорост при установяване на непосредствена опасност от страничен удар, намалявайки потенциалните последствия от катастрофата за всички в автомобила.
Тази изключително новаторска система на окачването получава необходимата за действието си енергия от 48-волтовата електрическа система на борда. При новия А8 специалистите на Audi за първи път я използват в ролята на основна електроинсталация при всички версии на модела. В съчетание с модерното пневматично окачване, разработено за A8, тази новаторска концепция създава коренно различно изживяване за водача и пътниците в новото поколение на А8.
"Mек" хибрид и e-tron - системите за задвижване
Новият A8 ще дебютира на германския пазар с два основно модернизирани V6 турбодвигателя - 3.0 TDI и 3.0 TFSI. Дизеловият агрегат развива максимална мощност 210 кВт (286 к.с.), a бензиновата версия постига 250 кВт (340 к.с.). Двата осемцилиндрови варианта - 4.0 TDI с 320 кВт (435 к.с.) и 4.0 TFSI с 338 кВт (460 к.с.) ще последват на пазара малко по-късно. Ролята на изключителна върхова версия ще се изпълнява от модела с двигател W12 и работен обем 6,0 литра. (Tези автомобили още не са в продажба. Tе не разполагат с официално типово одобрение и поради това не са обект на директивата 1999/94/EC.)
Цялата гама от пет двигателя работи във взаимодействие с ремъчен стартер-алтернатор (BAS), който е своеобразното сърце и нервен център на 48-волтовата електрическа система. Tази "мека" хибридна технология (MHEV - Мild Hybrid Electric Vehicle) дава възможност на автомобила да се движи по инерция с изключен двигател и да го рестартира плавно и незабележимо за водача и пътниците. Тя разполага също и с разширена старт/стоп функционалност и възможност за рекуперация на излишна енергия до 12 кВт. Цялостният ефект от всички тези мерки води до по-нататъшно намаляване на разхода на гориво на вече и така извънредно ефективните задвижващи агрегати - при това с цели 0,7 литра на 100 километра в условия на реално пътно движение.
Версията A8 L e-tron quattro със своето мощно plug-in хибридно задвижване ще дебютира на пазара на по-късен етап. (Tози автомобил още не е в продажба. Tой не разполага с официално типово одобрение и поради това не е обект на директивата 1999/94/EC.). Неговият 3.0 TFSI и мощния електродвигател постигат максимална системна мощност от 330 кВт (449 к.с.) и максимален въртящ момент на хибридната система от 700 Нм. Литиево-йонната акумулаторна батерия съхранява достатъчно енергия за изминаване на около 50 километра на изцяло електрическа тяга. Има и възможност за безжично зареждане на модела чрез системата Audi Wireless Charging, при която енергията се предава по индуктивен път от инсталирания на пода на гаража заряден панел към системата в автомобила с мощност от 3.6 кВт.
Новите Audi A8 и A8 L се произвеждат в завода на марката в германския град Некарсулм и ще дебютират на пазара в Германия в късната есен на 2017 година. Началната цена на новия A8 е 90 600 евро, а при A8 L цените стартират от 94 100 евро.