Не са много колите, които сякаш ти говорят, но тази със сигурност може и има какво да ти каже. Поне така мисли дизайнерът й Гери Макгавърн, който описва Range Rover Sport така: Той е драматичен. Той е мощен. Сякаш иска да каже "управлявай ме".
Днес на пазара е второто поколение на британския SUV и като дизайн следва тона, зададен от Evoque и по-големия му брат Range Rover. В сравнение с първото поколение, второто е 100 мм по-дълго и 180 кг по-леко. Отслабването идва от най-вече от изцяло алуминиевото купе, защото при първата генерация бе използвано интегрирано шаси.
По-лека, по-здрава и по-устойчива, изцяло алуминиевата каросерия тип монокок на Range Rover Sport е първа в съответния клас. Проектирано така, че здравината на каросерията да е концентрирана точно там, където натоварването е най-голямо, това иновативно инженерно решение осигурява изключителна твърдост и финес. Освен това каросерията може да издържи на същите удари при офроуд шофиране като всички автомобили Land Rover.
Силуетът му се различава отдалече, а отблизо привлича с плавните си линии и красивите и едновременно функционални детайли като страничните отвори за охлаждане, формата на фаровете, адекватната стойка и леко очертаните мускули около калниците и по капака.
"Безспорно Land Rover", казват хората за него. Същото важи и за интериора му. Всеки детайл изглежда обмислен, внушава елегантност, но не за сметка на удобство. Според създателите му всеки бутон се намира интуитивно от шофьора, а всичко, което не може да се управлява от 10-инчовия екран, е на един приятен допир разстояние. Назад в купето могат да се съберат още 5 пасажери, благодарение на двете добавени седалки отзад. Когато са сгънати, подът на багажника е равен и така не се губи нито сантиметър от толкова ценното пространство за багаж. Проектирани са за извънредни случаи, но животът е поредица от такива. Постоянните задни седалки пък се движат напред и назад, подпомагайки достъпа до третия ред със 100 мм.
Но най-важно е поведението на пътя и в Land Rover знаят това. По тази причина са екипирали Range Rover Sprot с всичко необходимо. Разполага с векторно разпределение на въртящия момент – тоест системата увеличава стабилността в завой, но не за сметка на пъргавината. Тя следи постоянно ситуацията и балансира разпределението на въртящия момент между колелата, като в същото време намалява недозавиването. При Terrain Response 2 системата следи пътната настилка и настройва окачването за още по-прецизен контрол, по-стабилно управление и по-бързи реакции за по-спортно шофиране по пътна настилка. Освен това британецът може да активира и най-новата си двуканална система, която позволява отделен контрол върху предния и задния мост.
Опция е и двустепенната раздатъчна кутия, полезна най-вече за офроуд – тя предлага избор между високи и ниски предавки, помага при спускане по трудни терени и повишава стабилността на магистрала. А ако се окажете на лед или мокра трева, Range Rover Sport ще потегли плавно и няма да позволи да се почувствате уязвими. Системата Динамичен контрол на стабилността пък засича недозавиване и регулира спирачното усилие и мощността на двигателя за максимална стабилност в завой. С All Terrain Progress Control задавате скорост до 30 км/ч и вашият SUV я поддържа, без да очаква от вас да натискате педала на газта.
Най-малкият двигател, предлаган от Land Rover за Range Rover Sport, e 2.0-литровият дизелов SD4 с 240 кс. Следват 3.0-литровият дизелов TDV6 с 258 или 306 кс, 3.0-литров дизелов хибрид с 354 кс и 4.4-литров дизелов с 339 кс. Ако предпочитате бензин, изборът ви ще е между 3.0-литров V6 с механичен компресор и 340 или 380 кс, а за по-високите нива на оборудване (HSE Dynamic или Autobiography Dynamic) има и 5.0-литров V8, също с механичен компресор, но с 510 кс. За SVR версията е запазен същият V8, но с цели 550 кс.
Скоростната кутия е една, но 8-степенна автоматична ZF, която сменя предавките си за 200 милисекунди. Ако шофьорът обаче държи да превключва сам, има и пера на волана. Трансмисията е олекотена и се разбира много добре както с дизеловите, така и с бензиновите мотори.
Колкото до помощта, Range Rover Sport ще е винаги готов да ви подскаже, когато паркирате назад, да следи мъртвата точка и да ви предупреждава за приближаващ трафик, да активира аварийна спирачка, да следи дали си държите лентата и да ви улеснява живота, когато теглите ремарке. Част от възпитанието му е да отваря и затваря багажника си, ако му направите жест с крак, да кляка, когато се качвате (за моделите с въздушно окачване), да си затвори меко вратата и дори да се затопли или охлади още преди да сте се качили чрез 7-дневен таймер или дистанционно настройване.
Не може да не отделим няколко реда за наклоните – патентовата система на Land Rover за спускане помага на водача да тръгне надолу контролирано и по най-стръмните терени, като прилага спирачки на всяко колело поотделно. Системата автоматично забавя автомобила или поддържа желаната такава. Със системата за потегляне по наклон пък не му позволява да тръгне назад. Но всичко това не може да се обясни с думи, трябва да се опита. Запише се на тестдрайв ТУК.
С Range Rover Sport няма проблем да излезеш от калта и да отидеш на важна бизнес среща, защото ще изглежда на място и в двата случая. Колкото до теб, гледай да не си със същата риза.