Нормалната еволюция при автомобилите се случва през три, четири или дори повече години. Това е така и при Nissan, но не и когато работят по върховния си проект GT-R. При него японците следват различна философия, в която фино настройват и търпеливо подобряват всеки детайл година след година от десетилетие насам.
Корените на "Годзила" датират от началото на 70-те години на миналия век. Оттогава до днес Nissan следва своя път и не се влияе от това какво правят останалите производители. И днес последната еволюция на GT-R се бори по своя начин без страх срещу най-добрите суперколи на пазара.
Уговорихме си среща с последната 2017 еволюция на Nissan GT-R, който трябваше да ни чака близо до Белград. Когато стигнахме до писта "Навак", времето реши да направи запознанството ни още по-интересно. Дъждът намокри трасето, което стана доста хлъзгаво, и това ни позволи да усетим по-лесно баланса и поведението по завоите на голямото GT купе.
Бруталното сцепление, особено при излизане от завоите, се генерира от системата за задвижване на четирите колела ATTESA E-TS, която за тази година отново е подобрена. Когато няма нужда от допълнително сцепление, GT-R се държи като автомобил със задно предаване. В момента, в който усети, че трябва помощ от предните гуми, без да разбереш, разпределя въртящия момент по най-ефективния начин между мостовете. Скоростната кутия е секвенциалната 6-степенна с двоен съединител и не те кара да се замисляш дали не е добре да се предлага и ръчна трансмисия.
Промените в структурата на купето са го направили по-устойчиво на усуквания, което се отразява в подобрение на управлението. Разработени от Bilstein са и регулируемите амортисьори, които, заедно със системата DampTronic, позволяват да се избере между: Normal, Comfort или R. Освен подобрения електронен контрол, по-твърдите точки за захващане на окачването към купето увеличават стабилността в завой и реакцията при завиване, като позволяват и на четирите колела да запазват оптималния контакт с асфалта.
След пълната газ на правата трябваше да спираме за първи завой и тогава имахме чувството, че можем да преодолеем законите на физиката, и че GT-R не тежи сериозните 1752 килограма. Дори на мокро машината спира брутално и ни трябваха няколко опита, за да разкрием пълния потенциал на спирачната система. Тя е поверена на Brembo и си служи с 6-бутални предни и 4-бутални задни спирачни апарати с 15.35-инчови предни и 15-инчови задни плаващи, перфорирани, двукомпонентни дискове.
Сърцето на Nissan GT-R също е продукт на десетгодишна еволюция и това можеш да усетиш при всяко ускорение. Цилиндрите отново са сключени във V6 конфигурация, работният обем продължава да бъде 3.8 литра, но мощността достига 570 кс при 6800 об./мин, а тягата на въртящия момент е 637 Нм. Новите 20 конски сили, пристигнали за това поколение на двигателя, идват от увеличеното работно налягането на турбокомпресорите и запалителната система, която се контролира при всеки отделен цилиндър. Технологията е заимствана директно от лимитираната GT-R NISMO версия
Всеки VR38DETT двигател се сглобява изцяло ръчно от един от петимата специалисти, наречени TAKUMI след дългогодишни обучения. В предната част на всяка единица се поставя алуминиева пластина, обозначаваща името на механика, който е създал конкретната бройка.
Визията на Nissan GT-R е консервативна от десет години насам и това не се променя в последното поколение. Трябва да сте сериозни фенове на модела, за да видите промените в предната броня, дневните светлини и радиаторната решетка. Най-отличителна е задната броня, която е взаимствана от GT-R NISMO.
Всички промени през годините целят подобряване на аеродинамичната ефективност и при тях инженерите не търсят самоцелно визуален ефект. Задачата е решена с по-високо ниво на генерираната притискаща сила, намаленото въздушно съпротивление и подобреното охлаждане.
Може би най-драстичната визуална промяна се усеща в интериора. Там Nissan GT-R предлага повече комфорт и лукс. Увеличен на 8 инча е сензорният дисплей. Най-важните функции са следенето на важните динамични параметри като температура и налягане на масло в двигателя и скоростната кутия, налягане на двата турбокомпресора, температура на охлаждащата течност и др. Променена е позицията на перата на волана, които вече са монтирани директно към него вместо на кормилната колона.
Философията на самурая учи, че смисълът на пътя се състои в усъвършенстването. Според нея човек трябва да търси съвършенство всеки ден. Към същото се стремят Nissan, когато работят по своя GT-R. Някои го наричат "Годзила", но според нас той носи в себе си гените на истинските самураи.
Nissan GT-R 2017 може да бъде ваш на цени от 195 500 лв. Вижте всички технически данни:
Истински самурай: тест на новия Nissan GT-R
- 10.01.2017 | 22:06
- 3290