Електрическите и хибридни автомобили ще превземат градовете на бъдещето. В това са категорични експертите от Института за изследвания в областта на електромобилите към дружество "Фраунхофер".
Резултатът от колективните усилия на германски специалисти от десетки институти е AutoTram – возило с дължината на трамвай и с маневреността на автобус. Авангардният обществен автомобил не се нуждае от релси или електрически жици, тъй като разполага с гумени колела, а релсите са заменени с линии върху асфалта.
Друг плюс на хибрида е, че на пътниците по спирките няма да им се налага да дишат изгорелите газове при качване и слизане. AutoTram ще се захранва с комбинация от електрически батерии, водородни клетки и различни системи за акумулиране на енергията.
За момента автобусът-трамвай се използва основно като експериментална платформа. Той е продукт на сътрудничеството на над 30 "Фраунхофер" института, които изпробват различни свои разработки върху него.
Проектът е финансиран от германското Федерално министерство на образованието и изследванията, което е вложило в него общо 48,5 млн. евро. В бъдеще тестваните по проекта технологии ще могат да бъдат използвани и в частните леки автомобили, твърдят авторите на проекта.
Един от основните обекти на изследване в AutoTram е захранването. То се състои от серии от клетки в батерии, които не се разреждат едновременно благодарение на система за контрол. Така се обезпечава подаването на електричество към електромотора дори в случай, че някоя от клетките откаже, което в други случаи би довело до пълен срив на системата.
В AutoTram учените влагат едно потенциално решение на наболелия проблем с недостига на енергия. Те предлагат създаването на мрежа от спирки, всяка от които разполага със свой източник на енергия. Тази енергия бива предавана към возилото по време на престоя му на спирката.
За секундите престой електрическата кола не би могла да получи големи количества енергия. Комбинация от литиево-йонни батерии и супер кондензатори обаче може да "налее" във возилото достатъчно енергия, така че то да достигне до следващата спирка, където процесът да се повтори. Друг вариант на двигател, който се изпробва върху AutoTram, е снабден с водородни горивни клетки.
В случай, че спирките са на по-голямо разстояние от обикновено или възникне технически проблем, тогава автобусът-трамвай ще може да използва малък дизелов двигател, който няма да го остави на пътя.
Сред новостите в AutoTram e и революционен нов съединител, както и икономична климатична инсталация, която използва отделената излишна топлина oт електронните компоненти.
Всички тези нови технологии ще бъдат тествани в реални условия в бъдещата втора версия на AutoTram. Прототипът ще бъде дълъг 30 метра и ще притежава няколко части, свързани с меки връзки. Той ще се движи в реални условия по улиците на немските градове, а инженерите ще анализират качествата на неговия дизайн, както и надеждността и маневреността му на пътя.