Омбудсманът Диана Ковачева с препоръка до НЗОК и здравния министър

  • 29 октомври 2020 12:59

  • 741
  • 0
Омбудсманът Диана Ковачева с препоръка до НЗОК и здравния министър
© Омбудсман

Омбудсманът Диана КовачеваДиана Ковачева Диана Ковачева е родена в София през 1975 г. Завършила е право в Софийския университет "Св. Климент изпрати препоръка до министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин АнгеловКостадин АнгеловКостадин Ангелов е роден на 7 юни 1977 г. Завършва Медицинския университет в София през 2004 г. и управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. д-р Петко Салчев, в която отново настоя гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК.

Това е втората такава препоръка, след като още през м. май т.г., малко след първата вълна на COVID-19, омбудсманът алармира отговорните институции за жалби, в които пациенти се оплакват, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и др. Такава информация не им е била предоставена нито от джипито, нито от НЗОК, нито респективно от Районната здравноосигурителна каса (РЗОК). Още тогава омбудсманът подчерта, че този проблем създава предпоставки за нарушаване правото на гражданите на достъп до първична медицинска помощ. В жалбите си хората посочваха, че общопрактикуващите лекари, към които се насочват за нов избор, отказват да ги впишат в пациентските си листи и така се налага да обикалят, докато някой „се съгласи“ да го направи, или да търсят съдействие от РЗОК, а същевременно се нуждаят от първична и специализирана медицинска помощ.

Омбудсманът отправи искане към здравния министър

В писмо до омбудсмана тогава от НЗОК отговориха, че по закон личните лекари нямат „регламентирана възможност“ да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение, гражданите могат освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса. Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис. „И IT специалист, който да ти го инсталира, защото е изключително трудно“, оплака се гражданин на телефона на приемната на омбудсмана. И попита защо вместо това не се ползва ПИК от НАП, например, където има само парола и нищо не се инсталира на компютъра.

В писмото си до омбудсмана НЗОК изтъкна още, че е готова да обсъди „подходящи и удачни начини за информиране на пациентите, чиито лични лекари са прекратили практиката си“, а до тогава гражданите могат да се информират от страниците на НЗОК и РЗОК в интернет. Повод за изпратената днес препоръка до здравния министър и управителя на НЗОК са отново сигнали на разтревожени граждани до омбудсмана със същия проблем, чието решаване, в контекста на бушуващата пандемия, е все по-належащо.

„Като омбудсман съм силно обезпокоена за правото на тези граждани на своевременен достъп до медицинска помощ и смятам, че в условията на обявената във връзка с пандемията от COVID-19 извънредната епидемична обстановка в страната е от съществено значение здравноосигурените лица да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, като същевременно бъде гарантирана възможността в кратък срок и без затруднения да изберат нов личен лекар“, пише доц. Ковачева.

В един от сигналите до омбудсмана, гражданин, например се оплаква, че е преживял пълен шок, след като е потърсил семейния лекар за издаване на болничен лист и така случайно разбира, че той е починал. В новата си препоръка омбудсманът е категорична, че няма никаква пречка гражданите да бъдат информирани своевременно, а не когато вече са болни и поставени пред свършен факт тепърва да търсят нов личен лекар, да обикалят по здравни заведения, да попълват регистрационни форми.

Омбудсманът и Националното бюро за правна помощ създават бърза писта до правосъдие за социално слаби хора

„Бих искала да отбележа, че информацията, която хората предоставят на личните си лекари, респективно на НЗОК, в регистрационните форми за избор, съдържа данни за настоящия им адрес, телефон, а също електронен адрес, които могат да бъдат периодично актуализирани и на които гражданите да бъдат своевременно информирани – от прекратилия договора си общопрактикуващ лекар, когато това е по негово желание, или от РЗОК, в останалите случаи (например, при смърт на лекаря), добавя доц. Диана КовачеваДиана Ковачева Диана Ковачева е родена в София през 1975 г. Завършила е право в Софийския университет "Св. Климент, съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.

Последвайте канала на

Филип Епитропов
741 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини