Лекуват ни зъбите след подписано информирано съгласие

Денталните лекари ще ни лекуват вече само, след като вземат от нас т. нар. информирано съгласие. Това означава, че ще сядаме на зъболекарския стол, след като попълним бланка, в която се подписваме, че ни е казано какво следва да ни се прави и какви усложнения биха могли да се получат. Това става ясно от проекта на Правила за добра медицинска практика на лекарите по дентална медицина, публикуван за обществено обсъждана на сайта Министерство на здравеопазването.

Стоматолозите ще трябва да информират пациентите какво се поема от Националната здравноосигурителна каса, какво е за тяхна сметка и приблизително колко ще им струва лечението.

Проектоправилата са обсъдени с Българския зъболекарски съюз и предоставени за становище на Изпълнителната агенция "Медицински надзор".

Оправдаха стоматолог за смъртта на дете

Изискванията за добра дентална практика включват осигуряването на висок стандарт на диагностика и лечение; недопускане на дискриминация на пациентите, освен по клиничен признак (в случай на спешност); предоставянето на право на "второ мнение" винаги, когато специалистът не е сигурен в заключенията си; полагането на необходимите грижи за облекчаване на болката; предписването на лекарства и лечебна дейност, само при пълна информация за здравното състояние на пациента и неговите потребности; препоръчването на изследвания и лечение, които са най-подходящите, припомня Монитор.

Когато на дете се налага да се сложи упойка, предварително, освен бланката за информирано съгласие, родителят или настойникът ще трябва да подпише съгласие и за анестезията Денталните доктори, по подобие на другите лекари при използване на информация за пациента с цел научно изследване, публикация, представяне на конференции трябва да се заличат всички данни, които биха могли да разкрият самоличността на пациента.

При обсъждането на клинични случаи между колеги, назоваването по име на пациентите се смята за неприемливо. Информацията за пациентите на зъболекаря също става поверителна. Предоставянето й на трета страна ще става след писмено съгласие на пациента или негов роднина или настойник/попечител, ако същият не е в състояние да прецени.

Почти 4-сантиметров изваден зъб беше признат за рекорд на Гинес

Пациентите подали оплакване по повод денталното им лечение, имат право да получат компетентен отговор, който включва обяснение за случилото се. Оплакването не трябва да бъде повод за ограничаване на медицинската дейност, която се осигурява на този пациент. При провеждането на разследване лекарят по дентална медицина трябва да окаже нужното съдействие за изясняване на случая. В случаи, когато неговите показания могат да доведат до криминално разследване срещу самия него, той има право да запази мълчание в рамките на законовите положения. За провеждането на всички клинични изпитания е задължително да има съответните разрешения. Задължително условие е наличието на информирано съгласие на пациентите за участие.

Общественото обсъждане на правилата за добра практика в денталната медицина е до 22 февруари, след което те ще бъдат гласувани от Министерски съвет.

Коментари

  1. 2020.01.24 | 20:59

    Всичко това кога ще влезе в сила и за "хуманните" лекари, които експериментират със здравето ни?!

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

НЗОК

още

Анкета

Крие ли се случай на заразен с новия коронавирус в България?

Крие ли се случай на заразен с новия коронавирус в България?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.