)
Най-честите пациентски оплаквания до НЗОК са свързани с болници, които искат пари от настанени в тях пациенти, с некоректно отношение от страна на лекари, както и с липса на информираност по отношение на пациентските права. Това съобщиха представители на здравноосигурителната институция, които издават книжка, която има за цел да запознае здравноосигурените лица с правата, от които могат да се възползват, цитирани от Дарик.
"За създаването на Закон за пациента се говори вече от над 15 години. Резултати все още няма, добавя Диана Хаджиангелова от пациентската организация, която е и координатор по проекта: „Също ще проучим общественото мнение за това дали обществото желае да има Закон за пациента. Защото той в момента е разпръснат в няколко закона и смятаме, че е дошло времето след 15 години усилия наистина да просъществува този закон. Трябва да има политическа воля той да бъде приет".
В заключение от пациентската организация посочиха, че се бави реализацията на редица национални програми. Една от тях е за контрол на белодробните заболявания. Липсва програма за борба с епилепсията, независимо че тя е призната за социално значимо заболяване, а преди дни пред Дарик един от най-добрите алерголози у нас изтъкна, че програмата за борба с хроничните незаразни болести е стигнала до задънена улица.
Как да изберем личен лекар, как да се прегледаме при специалист, от какви безплатни изследвания можем да се възползваме и трябва ли да доплащаме за лечение в болница са само част от въпросите, чиито отговори са поместени в нова брошура, която може да бъде намерена във всяка една районна здравноосигурителна каса.
От организацията за пореден път поискаха правата и задълженията на българските пациенти да бъдат регламентирани в отделен закон.
Тя е част от проект по европейска програма, който предвижда още инициативи, свързани с пациентски права, информира Мариана Димитрова от Здравната каса: „Вече пациентът стана заинтересован, а това е и целта на този проект. Ще се включим активно, тъй като проектът вече придобива статут на колела, ще обикаля цялата страна, ще стигне и до най-малките населени места в труднодостъпни райони. Искаме да помогнем на пациентите да се информират за своите правила и задължения".
Последвайте канала на