Гърците започнаха да купуват само най-необходимото

2
© gettyimages

Високите цени на стоките от първа необходимост водят до нови потребителски навици в Гърция. От средата на 2021 г. натискът върху бюджетите на домакинствата непрекъснато нараства, като потребителите променят навиците си за пазаруване, за да се "придържат към бюджета", предаде Bulgaria ON AIR.

Като част от проучването размерът на разходите се измерва всеки път, когато гражданите правят покупки. Средните разходи в супермаркет се оценяват на 70 евро, значително увеличение от 14,7% в сравнение с 61 евро миналата година. Увеличението на разходите за посещения в супермаркета отразява покачването на цените на храните.

От гледна точка на мнението на потребителите относно кой е най-отговорен за прекомерното увеличение на цените за потребителски стоки гражданите отбелязаха:
68% -мултинационални компании
24,2%-големи търговски вериги
6,9% – местни производители
0,9%- малки местни магазини

По-голямата част (90,3%) от анкетираните казват, че изпитват финансови затруднения поради повишените цени в супермаркетите. Потребителите избират по-евтини и по-малки покупки, а половината казват, че се ограничават до най-важното. Почти всеки десети потребител казва, че не може да си купи най-необходимото.

Респондентите отбелязват в контекста и "Какво значение придават, когато правят покупки". Най-важните са качество, цена, оферти/промоции и гръцки произход. Тези критериите постоянно стоят на първите 4 места в годишните проучвания на Маркетинговата лаборатория на Атинския университет по икономика и бизнес. По отношение на значението, което потребителите придават на конкретни критерии за избор на магазин, проучването установи, че качеството на продукта, цените, офертите и лесният достъп са от най-голямо значение при избора.

Честотата на покупки във веригите супермаркети е средно 6 пъти на месец, като остава стабилна спрямо миналата година. Повечето потребители казват, че пазаруват 4 пъти месечно, като 86% от анкетираните пазаруват до 8 пъти месечно. 89,4% от анкетираните твърдят, че решават предварително какви стоки да купят преди да посетят физически или онлайн супермаркет.

Потребителите са разделени по отношение на "семейната кошница": 53,5% от потребителите смятат това за полезна мярка, 52,8% купуват стоки, които са включени в "битовата кошница". Въпреки това, според проучването, приемането ѝ от приблизително един на всеки двама потребители показва, че това е сериозна мярка и нейното прилагане представлява интерес за значителна част от купувачите.

Съответно, средните месечни разходи се оценяват на 370 евро, което е увеличение от 324 евро миналата година. 75% от потребителите харчат до 450 евро на месец. Увеличението на разходите се дължи основно на нарастващите цени, които в този сектор са много по-високи от общия Индекс на потребителските цени. По отношение на броя супермаркети, които посещават, само 58% от анкетираните заявяват, че пазаруват редовно в един супермаркет, докато 42% пазаруват в няколко различни вериги. 93,2% от анкетираните използват до 3 различни магазина, за да се запасят с хранителни стоки.

Последвайте канала на

Калина Христова
2

Свързани новини

Водещи новини