Ново изискване към заведенията за хранене в Румъния. Цените скачат?

  • 14 март 2023 09:33

  • 709
  • 1
Ново изискване към заведенията за хранене в Румъния. Цените скачат?
© Pixabay
Слушай новината Слушай новината

От 15 март тази година влизат в сила нови изисквания към заведенията за хранене в Румъния, които според местните медии вероятно ще се отразят и върху джоба на клиентите. Според новите правила менютата на ресторантите освен общата информация трябва да съдържат и данни за количеството на продуктите, хранителната стойност, добавките и алергените. 

Изискванията, наложени с решение на Националната служба за защита на потребителите (НСЗП), ще важат за ресторантите и заведенията за бързо хранене в страната, включително за столовите и закусвалните. При онлайн поръчка клиентът също ще трябва да има достъп до подробна информация за съдържанието на ястията.

Новите правила трябваше да влязат в сила още през декември, но бяха отложени за март тази година. Ако управителите на ресторанти не се съобразят с тези изисквания, първоначално ще получат предупреждение, а на по-късен етап ще бъдат налагани и глоби, посочва изданието "Щир де Клуж". 

Според собствениците на заведения за хранене това решение означава допълнителни разходи за изготвянето на менютата. Това са разходи, които в крайна сметка ще бъдат поети от клиентите, отбелязват те.

В съобщение на НСЗП се отбелязва, че заповедта от 2022 г. съдържа "важни елементи за здравето на потребителите, смятани от специалистите на институцията за особено важни и в интерес на потребителите, тъй като, ако съгласно Регламента на ЕС 1169/2011 е задължително представянето на всички данни, свързани със съставките на хранителните продукти и хранителната им стойност, нормално е да присъства същият тип информация, която описва един кулинарен продукт, сервиран в заведение за обществено хранене". По този начин потребителите могат да вземат осъзнато решение, когато избират един продукт или друг в подобно заведение, отбелязва службата.

Изискването за подробни опасания в менютата на ресторантите трябваше да влезе в сила на 20 декември миналата година, но мярката беше отложена за март, за да могат икономическите оператори да имат необходимото време да включат в менютата всички необходими информации с максимална точност, отбелязва "Евениментул зилей".

Ресторантьор: "Ако включим всички съставки и суровини, менюто ще заприлича на Библия"

Според изданието СтартъпКафе новият регламент изисква от заведенията за хранене да предоставят информация за типа и количеството на съставките, които превишават 20 г. в крайния продукт; да предоставят информации за хранителната стойност и използваните хранителни добавки, като при дистанционни поръчки тази информация трябва да бъде достъпна преди завършване на поръчката; информацията за хранителната стойност трябва да показва енергийната стойност и количеството на мазнините, на наситените мастни киселини, на захарите и на солта.

Всички тези информации трябва да бъдат посочени на видно и лесно достъпно място до съответния продукт, без да бъдат скривани от други текстови или фотографски материали, в книжното меню или на таблото, на което е обявено менюто. Информацията също така трябва да присъства и в онлайн менютата.

Изданието цитира мнения на предприемачи от ресторантьорския сектор за новите правила. Според Даниел Миские, генерален директор на веригата ресторанти Сити Грил (City Grill), изготвянето на новите менюта ще изискват консултация с нутриционист. 

"Очевидно ще трябва консултация, ще има нужда от нутриционист, който да изчисли този енергиен баланс. Освен този разход, според мен няма други. Разбира се, стига да не преминем в зоната, в която менюто ще трябва да включва абсолютно всички състваки, които съдържа продуктът, всички суровини, които съдържа крайният продукт, и менюто се превърне на практика в една Библия", коментира той.

Миские смята, че за собствениците от ресторантьорския сектор може да бъдат от полза и приложенията, които изчисляват хранителния баланс. Но все пак, "ако се придържаме към буквата на закона, ще бъде трудно да напишеш какво съдържа сармата. Много сложно ще бъда да опишеш всичките продукти, да имаш двуезично меню - и на румънски, и на английски", отбелязва той.

НСЗП: "Не питаме за възрастта на прасето и къде е пасло"

Председателят на Националната служба за защита на потребителите (НСЗП) Хория Константинеску от своя страна обясни в интервю за СтартъпКафе, че новият регламент е румънска инициатива и че според него изискванията не са толкова трудно изпълними.

"Трябва да знаем точно какви съставки са използвани, какви суровини са използвани, в какво количество. Да разберем дали например там, където се казва, че има сметана, не се използват всъщност растителни мазнини, да разберем дали съответният продукт съдържа сол, захар или мазнини", обяснява той.

Константинеску уточнява, че според заповедта на НСЗП до името на продукта в скоби трябва да се посочи броя на Е-тата, които съдържа, за да знаят хората "дали са започнали процеса на балсамиране още приживе". "От проучването на някои менюта на известни фаст-фууд ресторанти ще установите броя на Е-тата, присъстващи в продукта. Оказва се, че един свински/телешки гирос съдържа до 27 Е-та", казва още председателят на НСЗП, цитиран от в. "Адевърул".

По думите му идеята е дошла след разговори с асоциациите за защита на интересите на потребителите, които са заявили, че много хора са загрижени за това дали един продукт включва хранително добавки или не. Следователно, ако ние "търсим в магазините "чисти" етикети, тоест с възможно най-малко химикали в един хранителен продукт, защо, ако сме го извадили от опаковката и сме го поставили в чинията в един ресторант, тези информации да са ни чужди?", коментира Константинеску.

По думите му не става въпрос за прекомерни изисквания, както някои хора погрешно са разбрали. "Аз не съм питал за възрастта на прасето и къде е пасло", подчертава той.

Председателят на Националната служба за защита на потребителите казва също, че това е румънска инициатива, която не е заимствана от европейските практики. Той отбеляза, че е уведомил Европейската комисия за издаването на заповедта и не е получил някакво предупреждение или мярка за спиране на тези нови правила в ресторантите.

"Това не означава, че ще бъдат наложени на европейско ниво, но ето че можем да имаме инициативи и без да чакаме първо другите да ги предприемат и ние после да ги приложим", изтъква още Константинеску.

Румънците ходят все по-рядко на ресторант и спестяват от десерта

"Поскъпва ходенето на ресторант. Клиентите ще бъдат тези, които ще понесат в крайна сметка цената за измененията в менютата", пише по повод влизането в сила на новите правила в. "Евениментул зилей".

Разходите за съобразяването на менютата с изискванията за подробно описание на продуктите несъмнено ще удари по джоба на клиентите, посочва изданието, като отбелязва, че румънците и без това все по-рядко посещават ресторанти заради инфлацията.

Проучване, осъществено през ноември 2022 г., показва, че един от всеки двама румънци ходи на ресторант по-рядко сега, отколкото преди нарастването на инфлацията (според данни от тази седмица годишното ниво на инфлацията през февруари тази година е достигнало 15,5 процента). 

Половината от анкетираните признават, че ходят рядко или много рядко на ресторант. Това показва рязка промяна спрямо навиците отпреди пандемията, когато мнозинството от румънците (53 процента) са излизали по-често. Данните сочат, че 27 процента от румънците ходят много рядко на ресторант (веднъж месечно или по-малко), докато 21 процента казват, че правят това 2-3 пъти месечно.

Попитани какво правят, за да намалят цената на консумацията, 35 процента от анкетираните отговарят, че се ориентират към продукти от менюто, които имат по-достъпни цени. Също така 23 процента посочват, че се отказват от десерта, 12 процента - че споделят едно ястие с някой друг, а 3 процента казват, че не поръчват храна, когато излизат на заведение, а само нещо за пиене. 

Последвайте канала на

Десислава Станева
709 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
да бе

2023.03.14 | 09:51

1
те и миналата година си ги пишеше, само у нас жалят алибеците в ущърб на клиентите.

Добави коментар

Водещи новини