Запитвания и жалби, свързани с отменени преди месеци полети, продължават да постъпват в Европейския потребителски център

  • 01 юли 2021 13:02

  • 316
  • 0
Запитвания и жалби, свързани с отменени преди месеци полети, продължават да постъпват в Европейския потребителски център
© Novini.bg

Запитвания и жалби, свързани с отменени преди месеци полети, продължават да постъпват в Европейския потребителски център в България. В част от случаите пътниците са уведомени за анулирането на полет, планиран за 2020 г., за който билетите са купени месеци преди пандемията, поради което вече не е възможно да се направи и оспорване на плащането в банката, коментират от офиса на ЕПЦ в България.

Предложение за ваучер или нов полет преди повече от година - можете ли да очаквате сумата, е един от казусите. Всички пътници могат да избират между възстановяване на сумата за билета или полет на близка или по-късна дата, ако полетът не се е състоял и решението за това е дошло от авиокомпанията.

Какви са ни правата при отменен полет?

Съгласно тълкувателни насоки на Европейската комисия относно Регламент 261 на ЕС за правата на пътниците в контекста на развиващата се ситуация с COVID-19, опериращият въздушен превозвач трябва да предложи на пътниците този избор. За да се възползват пътниците от защитата на регламента, те трябва да заминават от летище, което се намира в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. В този случай правилата важат за всички авиокомпании, но мрежата ECC-Net може да съдейства, ако превозвачът е регистриран в страна-членка, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство.

Регламентът е в сила и за пътници, които тръгват от летище в трета страна и кацат в страна-членка, в случай че полетът се изпълнява от компания от общността. Какво се случва, ако само полетът на отиване е отменен. Правото на избор също трябва да се предложи на потребителя, ако резервацията е включвала и полета на връщане - дори и ако въздушният превозвач не е един и същ, коментират от Европейския потребителски център.

Дванадесет месеца следва да е минималният срок на валидност на ваучера, след което сумата по него би трябвало да се възстанови автоматично на пътника, ако ваучерът не е бил използван. Възможно е пътникът да трябва да изрази предпочитанието си отново, като попълни формуляр например. Интересен е и казусът, при който пътник планира полет за дата след изтичане на ваучера. В този случай може да го използва за всяка нова резервация, ако е направена в срока на валидност на ваучера, дори ако полетът е след месеци. Периодът на валидност и правата на пътника трябва да са посочени на ваучера, независимо дали е бил предложен на хартиен носител, или в имейл до пътника.

В Общите условия на конкретната авиокомпания са указани условията, сроковете и редът по осребряването на ваучерите при отменени полети, припомнят от ЕПЦ. Възможно е валидността им да бъде удължена от авиокомпанията, затова е препоръчително да се следи периодично информацията на сайта на превозвача, както и имейлите в пощата, от където е направена резервацията. Що се отнася до това може ли от авиокомпанията да ви насочват към посредник, нещата стоят по следния начин.

Ако билетът е резервиран през посредник /платформа или агенция/, а не директно от гише или на сайта на авиокомпанията, правото на избор при отменен полет е в сила, но потребителят трябва да заяви искането си именно към посредника. Той е търговецът, който трябва да адресира заявката към авиокомпанията, като е възможно да таксува потребителя за услугата. Щом искането бъде удовлетворено и плащането - извършено към посредника от авиокомпанията, грижа на платформата е да го насочи по сметката на пътника.

Много от въпросите към ЕПЦ са свързани с неактуална банкова сметка, неактивен имейл. Част от потребителите разказват за настъпили обстоятелства от различен характер, които могат да затруднят достъпа до информация за развитието по конкретно тяхно искане. При технически проблеми, във връзка с които е трудно да се установи какво и кога са ви съобщили, какво сте посочили вие и какво е последвало обективно, ЕПЦ съветва да се свържете с авиокомпанията или посредника писмено, без да отлагате. Ако сметката ви е била закрита или променена, проверете в банката дали парите все пак не са изпратени от търговеца. Ако полетът е отменен преди година или повече, късно ли е да потърсите помощ - от ЕПЦ отговарят и на този въпрос. Регистрирайте предпочитанието си, ако все още не сте го направили, и окомплектовайте всички документи, с които разполагате във връзка с отменения полет, включително резервацията, платежния документ, копие от потвърждение за осребрен ваучер или заявена сума, съобщението за отменения полет и цялата комуникация с авиокомпанията или посредника. Ако сте заявили избора си преди месеци и още нямате отговор от авиокомпанията, можете да се свържете с ЕПЦ в България за консултация и съдействие без такса.

Европейският потребителски център България е част от Мрежата от Европейски потребителски центрове /ECC-Net/, които предлагат безплатна и индивидуална информация, съвети и съдействие на потребители при проблеми с трансгранични сделки в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Българският център се съфинансира от Европейската комисия и функционира към Комисията за защита на потребителите.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
316 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини