)
"Или вариантът може да бъде просто да спрем износа за Европа, просто да се съсредоточим върху други страни, ако те (ЕС) затрудняват всички нас да изнасяме към тях", каза той.
Малайзия заяви, че може да спре износа на палмово масло за Европейския съюз в отговор на нов закон в блока, който има за цел да защити горите чрез стриктно регулиране на продажбата на продукта, предава Ройтерс.
CPOPC, която се ръководи от Индонезия и Малайзия, по-рано обвини ЕС в несправедливи атаки към производителите на палмово масло.
ЕС е третият най-голям потребител на палмово масло в света, според данни на Малайзийския борд за палмово масло. Към блока отива 9,4% от износа на палмово масло от Малайзия, като през 2022 г. са реализирани 1,47 милиона тона, което е спад от 10,5% спрямо година по-рано.
Екологичните активисти обвиняват индустрията за необузданото изсичане на тропическите гори в Югоизточна Азия, въпреки че Индонезия и Малайзия са създали стандарти за сертифициране на устойчивост, задължителни за всички насаждения. Промишлеността е основен работодател и осигурява източник на доходи за дребните фермери.
Индонезия и Малайзия започнаха отделни дела със СТО, заявявайки, че мярката за горивата е дискриминационна и представлява търговска бариера.
Министърът на суровините Фадила Юсоф каза, че Малайзия и Индонезия ще обсъдят закона, който забранява продажбата на палмово масло и други стоки, свързани с обезлесяването, освен ако вносителите не могат да докажат, че производството на техните стоки не е увредило горите.
Тази седмица президентът на Индонезия Джоко Видодо и министър-председателят на Малайзия Ануар Ибрахим се споразумяха да се "борят с дискриминацията срещу палмовото масло" и да засилят сътрудничеството чрез CPOPC.
Тъй като ЕС е основен вносител на палмово масло, законът, приет през декември, предизвика недоволство на Индонезия и Малайзия, водещите производители на палмово масло.
Търсенето на палмово масло в ЕС се очаква да намалее значително през следващите 10 години дори преди новият закон да бъде приет. През 2018 г. директива на ЕС за възобновяема енергия изисква постепенно премахване на транспортните горива, базирани на палмово масло, до 2030 г. поради предполагаемата им връзка с обезлесяването.
"Ако трябва да ангажираме експерти от чужбина, за да се противопоставим на всяко действие на ЕС, трябва да го направим", каза Фадила пред репортери в кулоарите на семинар в четвъртък.
Фадила, който е и вицепремиер, призова членовете на Съвета на страните производителки на палмово масло (CPOPC) да работят заедно срещу новия закон и да се борят с "неоснователните обвинения", отправени от ЕС и Съединените щати относно екологичната устойчивост на производството на палмово масло .
Последвайте канала на