-
17 юни 2022 15:02
- 1042
- 3

В украинското пристанище на река Дунав Измаил шофьорите са нетърпеливи - камионите им преливат от зърно. От другата страна, в Румъния, там, където реката се влива в Черно море, нетърпението е обхванало и корабите. Моряците не помнят някога толкова много кораби, плаващи под различни флагове, да са акостирали в Сулина, Източна Румъния, и да се готвят да отплават за Украйна, за да бъдат натоварени с хранителни продукти. Руското нахлуване промени всичко: блокадата, която Москва наложи на украинските морски пристанища, като се започне с това на Одеса, парализира износа от Украйна, а тя е един от най-големите световни производители на зърнени култури, пише БТА.
"Алтернативата е река Дунав", която (в един от своите участъци) е естествена граница между Украйна и Румъния. "Големият проблем е капацитетът на речните инфраструктури", обяснява за Франс прес Юри Димчогло, бивш заместник-председател на областния съвет на Одеса.
От началото на войната "само 1,5 милиона тона зърнени култури са експортирани по този начин", казва той. - А това е капка в сравнение с блокираните стоки в Украйна, които според президента Володимир Зеленски са между 20 и 25 милиона тона.
"Изхранване на света"
Следващото звено от веригата на доставките, земеделският производител Вячеслав Зябкин, който работи на 35 км от пристанището, "все още нищо не е натоварил на корабите по Дунав. Дори и един килограм".
Причината е, че ми предлагат изкупна цена, която е много по-ниска от производствените ми разходи, казва той, като изтъква, че "дунавското решение" устройва дребните земеделци, които имат да продават малки количества.
Тези пък, които прибягват до този маршрут, се сблъскват с препятствия.
Най-напред - задръстванията по пътя: камиони от цяла Южна Украйна пристигат с надеждата да стоварят на брега на Дунава стоките, които превозват.
Пристигнали вече на пристанището, виждат, че там също е навалица.
В Измаил се натъкваме на Сергий Гавриленко, 45-годишен шофьор, който е облечен с тениска на сини райета, с носи шапка в цвят каки и авиаторски очила. Напредва бавно. Температурата е 32 градуса и той се разхлажда с вода от туба в кабината на камиона си.
"Преди войната беше достатъчен един ден, сега трябват три. Занимаваме се с това, защото е добре за страната и за изхранването на света", казва той.
"Няма почивка"
Плавателните съдове, които натоварват стоките от пристанищата, доставят зърното на клиенти в чужбина, като тръгват надолу по Дунава и навлизат в Черно море. Доставките са в малки количества и помежду им има интервали.
В Сулина са акостирали близо сто кораба, които чакат средно между седем и десет дни, преди да могат да поемат по канала към украинските пристанища.
"Имаме много повече работа. Работим от зори до мрак", разказва Габриел Данила-Михалче, 28-годишен капитан на кораб, който неведнъж е пътувал от Сулина до Черно море и обратно.
Мисията на този кораб е жизненоважна: да превози до всеки един от корабите, намиращи се близо до бреговете на Сулина, лоцман, който да преведе съответния кораб до пристанището, до което трябва да стигне.
Това правило е вписано през 1948 г. в Конвенцията за режима на корабоплаването по Дунава заради опасностите, до които може да се стигне в опасни води.
"Няма почивка за нас", казва един от 36-имата лоцмани, които корабът има за задача да превози.
"Миналия месец 400 кораба преминаха през Сулина, това беше рекорд", разказва механикът на кораба, превозващ лоцманите, Михай Калин, който е на 48 години, 30 от които е прекарал в морето.
"Ураган от глад"
"Трафикът се увеличи тройно в сравнение с май миналата година", потвърждава пред Франс прес румънският държавен секретар по транспорта Йон Попа.
Справянето с увеличилия се трафик е "предизвикателство за Румъния", казва той и изразява надежда, че ще има помощ от Брюксел.
След като отказаха да носят отговорност за забавянето на корабите, които чакат край бреговете им, Румъния и Украйна сформираха в края на май общо командване, което съставя график, по който плавателните съдове влизат в Дунава. Тези, наети за транспорт на зърнени храни, са с приоритет.
Освен това близо 700 хиляди тона са транспортирани от румънското пристанище на Черно море Констанца - с шлепове, с влакове и тирове, подчертава Попа.
Опашките на чакащите на сухопътните и на железопътните гранични пунктове стават по-големи всеки ден.
Преди войната Украйна беше четвъртият най-голям износител на царевица, беше се устремила към третото място в класацията на износителите на жито и гарантираше 50 процента от световната търговия със семена и слънчогледово олио.
ООН се опасява, че ако кризата продължи, през идните месеци ще се стигне до "ураган от глад".
Свързани новини

Германия: Батальоните с танкове "Леопард 2" за Украйна би трябвало скоро да бъдат сформирани
06 февруари 202316:52

Лидерите на ЕС очакват Зеленски в Брюксел
06 февруари 202314:58

Кремъл: Ръководителят на МААЕ няма да се среща с Путин по време на визитата си в Москва
06 февруари 202314:02

Украинските сили отблъснаха руските атаки в района на Бахмут и в още 13 населени места на Донецка област
06 февруари 202312:37

ISW: Путин се страхува от поемане на рискове в Украйна
06 февруари 202306:52

Рокади в украинското министерство на отбраната
06 февруари 202306:42

Украйна: Няма да изстрелваме западни ракети с голям обсег по Русия
05 февруари 202321:18
,fit(768:433))
Премиър лийг повдигна обвинения към Ман Сити за сериозни нарушения, "гражданите" са заплашени с отнемане на точки и дори изхвърляне
,fit(768:433))
Кметът на Пловдив: Абсурд! Общината няма да издържи финансово да бъдат завършени и двата стадиона
,fit(768:433))
Славия показа мускули преди началото на пролетния полусезон в efbet Лига
)
Легендата Волкан Демирел през сълзи след ужаса в Турция: Моля, помогнете ни
,fit(768:433))
Пълни резултати от анкетата "Футболист на годината"
,fit(768:433))
Мъри обяви титулярите за контролата със Септември
Коментари 3
Добави
2022.06.17 | 19:32

2022.06.17 | 20:28
Добави коментар
Свързани видеа

Проговори журналистът от „Ди Велт“, направил разследването за износа на оръжия от България към Украйна
19 януари 202309:13

Военният министър за износа към Украйна: Не можем да проследим нашите самолети, продадени от частни фирми
18 януари 202309:19

Корнелия Нинова бясна: Крият важни неща от българския народ
09 декември 202210:35

Президентът Радев: Предстои тежка перспектива за региона, ако не осигурим сигурността в Черно море
22 ноември 202211:27

Русия обстреля Украйна с ракети
15 ноември 202216:18

Володимир Зеленски пристигна в освободения град Херсон
14 ноември 202214:17
Водещи новини

Румен Радев: България е първата страна, която отреагира на бедствието в Турция
06 февруари 202321:33

БЧК стартира кампания в помощ на пострадалите в Турция
06 февруари 202319:34

Ексклузивен разказ на екипажа на самолета "Спартан", завърнал се от Турция
06 февруари 202322:39

Пловдивска адвокатка, оцеляла при труса в Турция, със смразяващ разказ за случилото се
06 февруари 202321:00

Оцелели от епицентъра на трусовете в Турция разкриха зловещи детайли за бедствието
06 февруари 202321:17

Сеизмолог обяви дали ще има последици за България от силните трусове в Турция
06 февруари 202320:51

Водещите новини! Сеизмолог отговори има ли опасност от земетресение у нас. Български екип на пожарната тръгна за Турция (и още…)
06 февруари 202319:01

Дрон засне мащабите на разрушенията в Турция след земетресението
06 февруари 202322:49

Морето край Приморско полудя
06 февруари 202321:31
2022.06.18 | 09:27