)
Европейските пилоти летят все по-често в условията на крайна умора, сочат данните от проучване на тяхната асоциация Еврококпит, цитирани от вестник "Либр Белжик".
Според експертите, умората на летците е причина за немалка част от инцидентите и катастрофите в гражданската авиация в последните години. Основната причина за това положение са въведените норми за работа в авиокомпаниите, които изчерпват силите на екипажите до краен предел.
В проучването, извършено в последните две години, са участвали 6000 пилоти от осем западноевропейски държави.
Според ръководството на асоциацията темата е табу в авиационните среди и липсва точна статистика за причинените от умората проблеми, но специалистите сравняват влиянието на изтощението с последиците от употребата на алкохол. Самите пилоти рядко признават или записват в полетните дневници, че са допуснали грешки от умора, тъй като при инцидент или катастрофа това би навредило допълнително на тях и на авиокомпаниите, за които летят.
Асоциацията отбелязва, че крайната умора настъпва заради твърде дългите полети, особено нощем, в съчетание с липсата на подходящо място за почивка на летците, или заради крайно продължителните часове на състояние на готовност на резервните екипажи. Не са рядкост случаите, в които летците са държани будни в продължение на 22 часа.
Еврококпит твърди, че преумората е станала причина за няколко злополуки в последните години - например за катастрофата на полет 3407 на Колгън еър в Ню Йорк през 2009 г. (загиват всички 49 души на борда и един на земята), или за катастрофата на полет 812 на Еър Индия експрес в Мангалор през 2010 г. (158 загинали от 166 на борда). През май тази година самолет на Еър Берлин е поискал извънредно кацане в Мюнхен заради невъзможността на пилотите да продължат пътя си в резултат на крайно изтощение. Нерядко умората не е отчитана при разследването на злополуките, защото пилотите или не признават, или са загинали.
Анкетата отчита, че най-уморените летци са от Дания и Германия - 9 от всеки 10, а най-бодри са холандските пилоти, като над половината от тях заявяват, че се чувстват в чудесна форма.
Почти всички участници в допитването, особено шведите и норвежците, са признали, че са задремвали неволно на пилотското
кресло или че са изпадали в състояние на "микросън". Всеки трети британски пилот разказва, че в подобни ситуации се е събуждал и е виждал колегата си на съседната седалка също да дреме.
Последвайте канала на