Родни изпълнители искат повече българска музика, внасят предложения за законодателни промени

Шест от десет музикални произведения в ефира да са български, искат хората у нас. Това показва национално представително проучване, проведено в края на 2019 г. сред населението над 15 годишна възраст. Проучването е изготвено от Агенция „Алфа Рисърч“ по заявка на организацията за управление на авторски права Музикаутор.

Още по-силно изразени са очакванията към повече представеност на родния език в музиката – 72% от българските граждани изразяват желание в медиите да звучат повече песни, изпълнявани на български език. 43% от анкетираните споделят, че най-много обичат да слушат именно българска музика. Значително по-малко – под 10%, са предпочитащите чуждестранната.

Радиото все още е най-използваният приемник за слушане на музика – 70% от българите споделят, че го използват, а за 37% това е основният източник. Също толкова активно музика се слуша и по телевизията, с тази разлика, че по-голямата част от хората възприемат това като допълнителен, а не като основен източник. Телефонът е трети в класацията – 36% от хората споделят, че го използват за слушане на музика. Медиите се открояват и като основен източник на информация за нови български музиканти и техните произведения, като 63% от българите споделят, че се запознават с новите звезди и творчество именно така.

Данните от проучването бяха представени официално днес по време на пресконференция с участието на утвърдени музиканти, артисти, автори, музикални продуценти и представители на браншови организации от сферата на културата. Всички те се обединяват зад националната кампания „За повече българска музика в ефира”, чиято цел е гарантиране на обществения интерес и защита на българската музика като неделима част от българската култура и националната идентичност.

,,В противовес на ясно изразеното желание на хората за повече българска музика в ефира, през последните години отчитаме обратната тенденция. Според статистиката ни от 2015 до 2018 година, българската музика в ефира на родните радиостанции прогресивно намалява – от 26,6% през 2015 година делът пада под 22% през 2018 година. Ако разгледаме само частните радиостанции, картината е още по-песимистична – българската музика е твърдо под 20%”, обясни Ясен Козев, председател на Управителния съвет на Музикаутор. „Откривайки това сериозно несъответствие между интереса на хората и действителността, решихме да инициираме тази кампания, която да обедини около една важна кауза не само творците, но и видни български общественици, браншови организации и най-вече хората'', бе категоричен Козев.

Инициативният комитет на кампанията стартира онлайн петиция за повече българска музика в ефира, чиято цел е законодателна промяна и въвеждане на квота за българска музика в радиата и телевизиите. Още преди публичното си представяне тя събра близо 1000 подписа на творци, музиканти и общественици, както и официалната подкрепа на организации в сферата на културата, сред които са Музикаутор, Филмаутор, Сдружение на независимите автори, музиканти и продуценти, Съюз на българските композитори, Артистаутор, Фестивала за поп и рок музика „София“, Сдружение „Сцена музика“, Асоциация на професионалните фотографи и други.

„Проучването показва еднозначно, че радиото и телевизията продължават да бъдат основен източник за слушане на музика. С цел защита на националните интереси въвеждането на квота се доказва като важна и спешна мярка. Тази практика е разпространена в много други европейски държави като Франция, Белгия, Полша, Швейцария, Великобритания, Португалия, Нидерландия и други“, обясни Иван Димитров, изпълнителен директор на Музикаутор, като уточни, че квотите варират в различните държави между 15% и 43%.

Иван Димитров съобщи, че след внимателен анализ на международните практики и отчитане на резултатите от проучването експертите от Музикаутор са изготвили предложение за въвеждане на квоти с промени в Закона за радиото и телевизията. В тях е заложено поне една трета от музикалното съдържание, извън филми, спорт, новини и реклами, да е българско. Освен това поне половината от българската музика с текст трябва да бъде с текст на български език. Предложените промени предвиждат българската музика да звучи във времевия диапазон между 6.00 ч. и 22.00 ч., а на Съвета за електронни медии се възлага да следи за спазването на квотата.

,,Тази идея вече акумулира широка обществена подкрепа и вярваме, че тя ще бъде приета и от медиите, и от законотворците. В края на краищата е в интерес на всички да се удовлетворят очакванията на аудиторията, да се подкрепи любовта на хората към българската музика, българските творци и да се защити националната ни идентичност'', изразиха убеденост от инициативния комитет.

Предложенията за законодателни промени ще бъдат депозирани днес в Народното събрание. В рамките на кампанията ''За повече българска музика в ефира'' предстоят и други инициативи в социалните медии, както и обявяването на Ден на българската музика, в който шест от десет песни в родните медии ще бъдат български.

Коментари

  1. 2020.02.12 | 14:51

    Здравейте , вижте тази игра , забавна е!
    https://golden-farm.biz/?r=1346879

  2. 2020.02.12 | 16:29

    като искат повече българска музика - да се научат да правят музика. Български бози не слушам - не 70% а 1 % дори.....

  3. 2020.02.12 | 18:02

    60% българска , 30% РУСКА и 10% друга... Като отчетем и факта, че за много голяма част от феновете на българската музика това означава ЧАЛГА - става страшно...

  4. 2020.02.12 | 18:28

    Бравооооо, вече ще слушаме само Пайнерска чалга, ураааааа.

  5. 2020.02.12 | 18:41

    " Искаме " да слушаме " звездите ", Сузанита, музанита, Дриско, пардон Криско и извинявам се, че не мога да спомена всички останали световно неизвестни чалгаджии и рападжии, но няма да стигне страницата за да ги изброя.

  6. 2020.02.16 | 04:56

    Аз сега като чета повече от вас се чувства омърсена. Не ви ли срам да плюйте по ваши музика, книги и култура.

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Музика

още

Анкета

Страхувате ли се от COVID-19?

Страхувате ли се от COVID-19?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.