Как да компенсираме ефекта от лошия сън

  • 02 юли 2021 14:34

  • 692
  • 0
Как да компенсираме ефекта от лошия сън
© Pixabay

Физическата активност може да компенсира някои от отрицателните последици на съня с ниско качество върху здравето, съобщи Сайънс алърт. В изследването са използвани данни от британската Биобанка за 380 055 души на средна възраст.

Ползите за здравето от спорта и съня са известни, но конкретното изследване се спира на взаимоотношението между тях. Резултатите от него могат дори да бъдат използвани от лекарите, за да предлагат подобен вариант на пациенти с проблеми в съня.

Жегата предизвиква кошмари

"Установихме също, че хората с най-лош сън и тези, които се движат най-малко, са най-много застрашени от смърт от сърдечносъдово заболяване, инсулт и рак" - каза епидемиологът Бо-Хуей Хуан от университета на Сидни. "Резултатите ни показват взаимодействие между двата вида поведение".

Учените са използвали данни, събирани 11 години. Разделили са участниците в три групи - с висока, средна и ниска физическа активност, като са оценявали и качеството на съня им от 0 до 5 в зависимост от неговата продължителност, дали си лягат късно, страдат ли от безсъние, хъркат ли, сънливи ли са през деня. Хората с най-голяма опасност да умрат от рак или сърдечносъдова болест по време на изследването били и с най-лошо качество на съня, като не изпълнявали препоръките за движение на СЗО. Световната здравна организация препоръчва 150 минути умерена активност седмично, или 75 минути интензивна.

Сред болните от рак, например, хората, които се движели най-малко и които били с най-лош сън, били с 45 процента по-висок риск да умрат, отколкото физически активните с добър сън. Изследването не доказва причинно-следствена връзка, а само корелация. Що се отнася до причините за връзката, възможно е движението да противодейства на възпалението, или да намалява проблемите в метаболизма на глюкоза.

Калина Христова
692 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини