Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата е публикуван за обществено обсъждане

  • 31 март 2023 14:08

  • 310
  • 1
Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата е публикуван за обществено обсъждане
© Novini.bg/ Canva

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата е публикуван за обществено обсъждане. Със законопроекта се предлагат промени, свързани с изпълнение на ангажиментите на България за въвеждане изискванията на Директива (ЕС) 2019/520 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2019 г. за оперативната съвместимост на електронни системи за пътно таксуване и за улесняване на трансграничния обмен на информация за неплащане на пътни такси в Съюза в българското законодателство (Директива (EС) 2019/520).

Директивата цели електронните системи за пътно таксуване в Общността да се направят оперативно съвместими, за да се намалят разходите, свързани със заплащането на пътни такси в целия Съюз, се напомня в мотивите на проектозакона. С въвеждането й се цели правилата за електронно пътно таксуване в ЕС да станат по-ефективни чрез подобряване на оперативната съвместимост на системите и установяването на правно основание за трансграничния обмен на информация за превозните средства и техните собственици или държатели, които не са заплатили пътни такси в ЕС.

По главно шосе: Пускат нова отсечка на смъртта

Оперативната съвместимост на електронните системи за пътно таксуване изисква хармонизация на използваната технология и на интерфейсите между съставните елементи на оперативната съвместимост. Цели се улесняване на трансграничния обмен на данни за регистрацията на превозни средства и за собствениците или държателите на превозни средства, за които е установено неплащане на какъвто и да било вид пътни такси в Съюза, както и повишаване на общата ефективност на електронните системи за пътно таксуване посредством повишаване на сътрудничеството между доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване (ЕУЕПТ) и структурите, събиращи пътна такса, както и прецизиране на текстовете, касаещи доставчиците на ЕУЕПТ.

С проекта на ЗИД на ЗП се хармонизират текстовете, които се отнасят до оценяването на съответствието спрямо спецификациите и годността за ползване на съставните елементи на оперативната съвместимост. Въвежда се фигурата на нотифициран орган, изискванията, на които трябва да отговаря, както и неговите правомощия по провеждане на процедура за оценяване на съответствието спрямо спецификациите, годността за ползване на съставните елементи на оперативната съвместимост и редът за издаване на разрешение от председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" въз основа на решение на Управителния съвет на Агенцията, както и последиците от неговото прекратяване.

Въвежда се понятието "Европейската услуга за електронно пътно таксуване" или ЕУЕПТ, което заменя досегашното понятие "Европейската услуга за електронно събиране на такса за изминато разстояние" и ЕУЕСТ. Услугата е допълнителна по отношение на националната услуга за електронно пътно таксуване.

Хармонизират се изискванията спрямо доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване, които следва да си сътрудничат в пълна степен със структурите, събиращи пътна такса, при усилията им за правоприлагане, за да се повиши общата ефективност на електронните системи за пътно таксуване, както и правата и задълженията на доставчиците.

Прецизират се изискванията по отношение на изготвяне и поддържане на заявление за област на ЕУЕПТ, в което се определят общите условия за достъп на доставчиците на ЕУЕПТ до областите на ЕУЕПТ и условията за осъществяване на оперативна съвместимост.

С проекта на ЗИД на ЗП се регламентират дейностите по провеждане на процедурата за оценяване на съответствието спрямо спецификациите и годността за ползване на съставните елементи на оперативната съвместимост и условията, на които трябва да отговаря нотифицираният орган.

Срокът за предложения и становища по проекта на нормативен акт е 14 дни, предвид неизпълненото към настоящия момент на задължение на България по транспониране в срок на Директива (ЕС) 2019/520, което е предпоставка за налагане на имуществени санкции, се изтъква в мотивите на вносителя на проектозакона.

През втората половина на май миналата година от Министерството на регионалното развитие и благоустройството коментираха за БТА, че изпълнението на мерките за транспониране в националното законодателство на Директива (ЕС) 2019/520 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2019 г. за оперативната съвместимост на електронни системи за пътно таксуване и за улесняване на трансграничния обмен на информация за неплащане на пътни такси в Съюза (Директива (ЕС) 2019/520, Директивата) е в напреднала фаза.

Тогава ведомството бе потърсено за коментар по повод съобщението на Европейската комисия, че е изпратила мотивирани становища до България, Белгия, Унгария, Ирландия, Полша и Португалия за това, че не са съобщили какви мерки са предприели за въвеждане на европейските правила за електронно пътно таксуване.

На 19 май миналата година България получи Мотивирано становище от ЕК за неуведомяване за мерки за транспониране в националното законодателство на евродирективата. Съгласно Договора за функционирането на Европейския съюз (ЕС) Европейската комисия може да предприеме правни действия - производство за установяване на нарушение - срещу държава от ЕС, която не прилага правото на ЕС. Процедурата за нарушение се състои от серия стъпки, като Мотивираното становище е втората по ред, предхождана от Официално уведомително писмо, напомниха тогава от МРРБ.

България вече изпрати позицията си до ЕК на 25 януари 2022 г., в отговор на Официално уведомително писмо № C(2021)8500/2 от Генералния секретариат на Европейската комисия по процедура за нарушение № 2021/0517, образувана поради липсата на нотификация до 19 октомври 2021 г. за мерките, с които се предвижда да бъде транспонирана Директива (ЕС) 2019/520. От МРРБ посочиха, че българската позиция съдържа кратка, но изчерпателна информация, включваща предприетите до този момент мерки, наименование на законовите и подзаконови нормативните актове за въвеждане на Директивата в националното законодателство, срок за тяхното разработване и приемане.

В отговора си до БТА от май миналата година от МРРБ посочиха, че Директива (ЕС) 2019/520 ще бъде транспонирана напълно в българското законодателство чрез: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата (ЗИД на ЗП); Проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, приета с Постановление № 285 на Министерския съвет от 2018 г.; Проект на Наредба за условията, реда и правилата за постигане на оперативната съвместимост на електронни системи за пътно таксуване. Към 19 май минала година дата проектът на ЗИД на ЗП бе приет на заседание на Министерския съвет и предстои неговото внасяне в Народното събрание, посочиха тогава от министерството. Наредбите също са в процес на подготовка и ще бъдат процедирани по надлежния ред, съобщиха от ведомството миналата година.

Последвайте канала на

Радина Лазарова
310 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар

2023.03.31 | 14:39

1
Това какво значи ,че заплатите стават европейски или само глобите ,ще можем ли да си позволим да плащаме европейски глоби с български заплати или тука ще се нарушава по евтино или без пари както до сега правеха чужденците ????

Добави коментар

Водещи новини