)
България и Румъния започват едновременни предпроектни проучвания на петте локации от двете страни на Дунав за изграждане на нови мостове, това съобщиха от министерството на транспорта след срещата в Букурещ на българо-румънската работна група по свързаността, която е под патронажа на двамата министър-председатели.
Вицепремиерът Гриндяну пое ангажимент да съдейства пред местните власти за ускоряване на действията в Гюргево.
Българската страна е предвидила да започне ремонт на своята част от Дунав мост I през юли, което от гледна точка на румънската делегация може да създаде сериозни проблеми за туристическите и търговските потоци. Министър Събев ще обсъди въпроса с вицепремиера Гроздан Караджов, за да може да се планира времето за ремонт така, че трафика между двете държави да се затрудни в минимална степен.
Министър Събев заяви, че е осигурено финансиране за удълбочаване на Дунав в размер на 15 млн. лева. „Документацията е подготвена и вече е изпратена в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол, а средствата са разпределени за 3-годишен период“, обясни още той.
Министър Събев информира румънския си колега, че България има пълна готовност за пускането на фериботната връзка Русе-Гюргево и предложи да се извършва общ граничен контрол в Русе, докато в Гюргево се създадат необходимите условия за това.
От българска страна са поети ангажименти за драгиране на Дунав, което е приоритет за румънците. "Българската страна ще отговори адекватно на това, като още от 20 юни Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ ще започне драгиране на реката със собствени средства, а до една седмица ще обявим и обществена поръчка за драгажни дейности", заяви Събев.
От българска страна тя е водена от министъра на транспорта Николай Събев, а от румънска - от Сорин Гриндяну, вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата. Българската делегация беше придружавана от извънредния и пълномощен посланик на Република България в Букурещ Н.Пр. Радко Влайков. Участник в срещата заяви, че едновременното проучване на петте моста е пробив, след като толкова години само се е говорело.
По отношение на общия проект Fast Danube Събев и Гриндяну се разбраха до края на 2022 г. обща работна група да подготви съвместния проект за финансиране от ЕК на набелязаните инженерни мерки по реката.
Последвайте канала на