Кой е новият шеф на правителствения авиоотряд?

  • 04 юни 2021 11:18

  • 1210
  • 8
Кой е новият шеф на правителствения авиоотряд?
© www.avio28.com

От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията потвърдиха рокадата в Държавния авиационен оператор. С шефския пост се разделя ген. Тодор Коджейков, който е бивш директор и на НСО. На негово място идва генерал-майор Златко Златев.

Генерал-майор Златко Златев е пилот с дългогодишен летателен и методически опит във военната и гражданската авиация, с близо 6000 летателни часа. Участвал е в командването и управлението на компонентите от въоръжените сили на територията на страната и чужбина.

Над 8 години е бил командир на 24-та Авиобаза-Крумово, отговарящ за планирането, обучението и подготовката на състава. От 2015 г. е назначен за заместник-командващ на Съвместното командване на силите към Българската армия. Изпълнявал е полети за правителствения Авиоотряд 28, както и за български и международни авиокомпании.

 Златко Златев Снимка: www.mod.bg

Историята на Авиоотряда:

"Държавен авиационен оператор" или старото наименование - Авиоотряд 28 е държавен авиационен оператор в България за изпълнение основно на:

- полети със специално предназначение;
- полети за министерства и ведомства.

Наречен е така заради основаването му през 1972 г., когато се навършват 28 години от преврата на 9 септември 1944 г.

Авиоотряд 28 извършва и друга въздухоплавателна дейност в съответствие със свидетелството си за авиационен оператор за обучение, повишаване и поддържане на професионалната квалификация на авиационния персонал, когато това не възпрепятства изпълнението на основната дейност.

След Втората световна война България не разполага с гражданска авиация и със самолети за обслужване на висшето държавно ръководство и изпълнение на специални правителствени задачи.

След 9 септември 1944 г. и до края на Втората световна война единственият в българската войска бомбардировач Heinkel He-111 е преоборудван в пътнически и става основен самолет за обслужване на висшето командване на войските и за военно-дипломатически мисии. Преоборудван и за същите цели се използва още трофеен Не-111, изоставен от германците в България.

Остра потребност от гражданско въздухоплаване се проявява през 1946 г., когато българска правителствена делегация трябва да участва в международни срещи, свързани с края на Втората световна война. Налага се спешно преоборудване в Държавната самолетна фабрика в Ловеч на десантно-транспортен Junkers Ju 52/3m в пътнически. 14-членна българска делегация, водена от Васил Коларов през април 1946 г., отлита за Прага, на другия ден за Копенхаген и след това за Париж.

„Юнкерс 52/3м“ на гражданската авиация е ползван само веднъж от Георги Димитров по маршрута Варна – София. На 15 май 1948 г. главният инспектор-пилот Никола Александров на българския държавен авиационен оператор Дирекция въздушни съобщения, избягва в Турция с предназначения за правителствен He111. След това бягство на 30 юни 1948 г.[4] е проведен и терористичния акт от бившия летец от въздушните войски Страхил Михалакиев [5], при който самолета Ju 52/3m е отклонен за Турция. Предприемат се мерки за безопасност които не допускат обслужването на първите държавни ръководители от български летателни машини и екипажи. При необходимост Васил Коларов и Вълко Червенков известно време ползват само съветски граждански и военни самолети, изпратени специално за случая.

„Ли-2 Борд 41“ е 4-ят доставен от СССР военно-транспортен самолет за българската авиация. Зачислен е в 16-ти транспортно-авиационен полк (трап) на летище Враждебна. Определен е за правителствен и е преоборудван от стандартен пътнически салон във вариант с повишен комфорт. В салона са поставени диван и радиоприемник. Машината е обслужвана от военни пилоти и се съхранява под засилена охрана в хангара на северния район на летището. След смяната на Вълко Червенков през 1956 г. новият първи партиен ръководител Тодор Живков се доверява на военните пилоти и техническото обслужване на правителствената машина от 16-ти трап, като започва да я ползва за пътувания в България и до социалистическите страни. Доставката на 2 самолета „Ил-14“ през 1956 г. за гражданската авиация налага преподготовка на български летци за експлоатацията им. След усвояването на машините по-модерният самолет се налага при извършване на полети за обслужване на правителството.

Бившият шеф на НСО оглави авиоотряда на властта

В последвалите години Авиоотряд 28 използва самолети Ил-18, Ту-134, Ту-154 Б/М, Як-40, Ан-24, Еърбъс A319, Фалкон 050 и 2000, вертолети Ми-8 ПС/Т и Агуста AW-109E Power Elite.

От 23.02.2021г Авиоотряд 28 променя името си на "Държавен авиационен оператор" с изменение в държавен вестник брой 16/23.02.2021г.

Последвайте канала на

Novini.bg
1210 8

Свързани новини

Коментари 8

Добави коментар
Lorimwlwa

2021.06.05 | 18:04

8
М­­­л­а­­д­а­­ ­­м­­о­­к­р­­а­­­ ­­­у­­­ч­­е­н­­и­ч­­­к­­а­­­ ­­­ч­­у­­­к­­­а­­ ­­­ ­W­­­ ­W­­­ ­­­W­­­ ­­.­ ­­­B­­ ­­G­ ­­­1­­­ ­7­­­ ­­­.­­ ­­­C­­­ ­­­L­­ ­U­­ ­B
Melissalfmta

2021.06.05 | 13:59

7
М­­­л­­а­­д­­а­­­ ­­­м­о­­­к­р­­­а­ ­­­у­­ч­­е­­­н­­­и­ч­к­­­а­ ­­ч­­­у­к­­а­­ ­­ ­­W­­­ ­­­W­ ­­W­­ ­­­.­­ ­B­­ ­­G­­­ ­1­­ ­­7­­­ ­­.­ ­­C­­­ ­­L­­­ ­U­­ ­­B
Myranrcia

2021.06.05 | 12:13

6
М­­л­а­­­д­­а­­ ­­­м­­о­­­к­­р­а­­­ ­у­­ч­­е­­­н­­и­­ч­­к­­а­ ­­ч­­у­к­­­а­ ­­ ­­W­­­ ­­­W­ ­­­W­ ­­­.­ ­­B­ ­­­G­­­ ­­1­­­ ­­7­­ ­­.­­ ­C­­­ ­­­L­­­ ­­U­ ­B
Amberbmqca

2021.06.05 | 08:58

5
М­­­л­­а­­­д­­­а­­­ ­­­м­о­­­к­р­а­ ­­­у­ч­­­е­­­н­­­и­ч­­­к­­а­­ ­ч­у­­­к­­­а­­ ­­ ­­­W­­ ­W­ ­­W­­­ ­­­.­ ­­B­­ ­G­­ ­­­1­­ ­­7­­ ­.­­ ­­­C­­­ ­­­L­­­ ­­U­­­ ­­B
Katekgfma

2021.06.05 | 07:37

4
М­­­л­­а­­д­­­а­­ ­м­о­­­к­­­р­а­­­ ­­у­­­ч­е­­­н­и­­­ч­­­к­а­ ­­ч­­у­к­­а­­­ ­­­ ­­W­ ­­W­­­ ­W­­ ­­.­­­ ­­­B­­­ ­­­G­ ­­1­ ­­­7­­ ­.­­ ­C­­­ ­­­L­­ ­U­­­ ­B
Diananraca

2021.06.05 | 00:11

3
М­л­­а­­­д­­­а­ ­м­о­­к­­­р­а­­ ­­­у­­ч­е­­­н­­и­­­ч­к­­­а­­ ­ч­­­у­к­а­ ­ ­W­­ ­W­ ­­­W­­­ ­.­­­ ­­B­­­ ­­G­­­ ­1­­ ­7­­ ­­.­­­ ­­C­ ­­­L­­­ ­­­U­­­ ­­B
Weigaxka

2021.06.04 | 21:10

2
М­л­­а­­д­а­­­ ­­м­о­­к­р­а­ ­у­ч­е­­н­­­и­­­ч­­­к­а­ ­­ч­у­­­к­­­а­­ ­­­ ­W­­­ ­­­W­­­ ­W­ ­­.­ ­­B­­ ­G­­­ ­­1­ ­7­ ­­­.­ ­­C­­ ­­­L­ ­U­­ ­­­B
Lettylipba

2021.06.04 | 11:22

1
М­­л­­а­­­д­­­а­­­ ­­­м­­­о­к­­р­­а­ ­у­­ч­е­­н­­­и­­­ч­­­к­­а­­­ ­ч­­­у­­к­­а­­ ­­ ­W­ ­­­W­­­ ­­­W­­­ ­­­.­­ ­­­B­ ­­­G­ ­­­1­­­ ­­­7­­ ­­­.­ ­­C­ ­­L­­ ­­­U­ ­­­B

Добави коментар

Водещи новини