Радев сезира КС за разпоредби от Закона за здравето

  • 14 май 2020 09:06

  • 4684
  • 54
Радев сезира КС за разпоредби от Закона за здравето
© Булфото

Президентът Румен РадевРумен РадевРумен Георгиев Радев е български военен, генерал-майор от резерва. Бивш командир на сезира Конституционния съд за разпоредби от Закона за здравето, свързани с обявяването на извънредна епидемична обстановка. Държавният глава оспорва нейното обявяване от Министерския съвет, липсата в закона на пределен срок за продължителността й, формалните критерии за преценка на опасността за живота и здравето на хората и непропорционалното ограничаване на техните права.

Всичко по темата:
Епидемията коронавирус (COVID-19) 32973

Радев подписа указ за обнародване на промените в Закона за здравето, но ще сезира КС

Следва пълен текст на искането от президента за установяване на противоконституционност на разпоредби от Закона за здравето:

 

Уважаеми конституционни съдии,

На основание чл. 150, ал. 1 и чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията на Република България се обръщам към Вас с искане да обявите противоконституционност на чл. 63, ал. 2-7 от Закона за здравето. С последните изменения в чл. 63 от Закона за здравето (Обн. ДВ, бр. 44 от 13.05.2020 г.) беше развита уредбата на извънредната епидемична обстановка. Според дефиницията в § 1, т. 45 от допълнителните разпоредби „извънредна епидемична обстановка по чл. 63, ал. 1“ е налице при бедствие, предизвикано от заразна болест, което води до епидемично разпространение с непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите, предотвратяването и преодоляването на което изисква извършване на повече от обичайните дейности по защита и опазване живота и здравето на гражданите. В чл. 63, ал. 2 от Закона за здравето се предвижда редът за обявяване на извънредна епидемична обстановка по ал. 1, който включва извършена от главния държавен здравен инспектор оценка на съществуващия епидемичен риск, предложение от министъра на здравеопазването и решение на Министерския съвет.

За да се обяви извънредна епидемична обстановка, според чл. 63, ал. 3 при извършването на оценката на главния държавен здравен инспектор трябва да се констатира непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от заразна болест по чл. 61, ал. 1. В чл. 63, ал. 3 от Закона за здравето непосредствената опасност се презюмира с констатирането на някой от алтернативно посочените в разпоредбата критерии. Наред с това чл. 63, ал. 2 предвижда извънредната епидемична обстановка да се обявява за определен период от време, но не установява нито определен, нито определяем срок за времевите й предели.

Обявената извънредна епидемична обстановка е основание за въвеждане на временни противоепидемични мерки със заповед на министъра на здравеопазването или на директора на съответната регионална здравна инспекция според териториалния им обхват, които могат да ограничават конституционни права на гражданите. Считам, че тези промени в Закона за здравето го отдалечават от конституционните стандарти, допускащи ограничаване на основните права, и не държат сметка за ролята, която законодателната власт има в този процес.

Конкретните ми съображения за оспорване на съответствието с Конституцията на чл. 63, ал. 2-7 от Закона за здравето са следните:

1. По чл. 63, ал. 2 от Закона за здравето Използването на родовото понятие за бедствие в дефиницията на извънредната епидемична обстановка е показателно за опита на законодателя да разграничи извънредното положение от извънредната епидемична обстановка. Предвид това обявяването на извънредната епидемична обстановка се възлага в компетентност на Министерския съвет подобно на уредбата в чл. 50а от Закона за защита при бедствия. За разлика от последния закон, който фиксира и срока на действие на бедственото положение (не повече от 7 дни, с възможност за удължаване до 30 дни – чл. 51, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от Закона за защита при бедствия), в Закона за здравето подобен подход не е приложен. Изисква се само обявяване за извънредната епидемична обстановка за определен период от време, но законът не определя, нито дава критериите за определяне на пределния срок, за който може да бъде обявена такава обстановка. Като се има предвид, че за периода на нейното действие могат да бъдат ограничавани основни права като правото на придвижване, правото на труд, не се спазва конституционното изискване по чл. 57, ал. 3 ограниченията със закон да бъдат временни. С разпоредбата на чл. 63, ал. 2 от Закона за здравето законодателят допуска ограничения на основните права, без да дава времевите предели на ограниченията. Преценката се прехвърля на Министерския съвет – относно обявяването на извънредната епидемична обстановка и времето на ограниченията, и на министъра на здравеопазването – относно основните права, които могат да бъдат ограничавани. Така законодателят абдикира от конституционната си отговорност по чл. 57, ал. 3 при ограничаване на основните права на гражданите, недопустимо делегирайки на изпълнителната власт делегирани му от Основния закон правомощия. Неглижирана е и разпоредбата на чл. 61 от Конституцията на Република България, която при бедствия изисква от гражданите съдействие на държавата и обществото, а не установява основание за ограничаване на основни права. По изложените съображения считам, че чл. 63, ал. 2 от Закона за здравето е в противоречие с чл. 57, ал. 3 и чл. 61 от Конституцията.

2. По чл. 63, ал. 3 от Закона за здравето В чл. 63, ал. 3 от Закона за здравето са изброени алтернативни критерии, при които законодателят приема, че е налице непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите. От една страна, законодателят изисква извършване на оценка на съществуващия епидемичен риск от главния държавен здравен инспектор по чл. 63, ал. 2, а от друга страна, задължава да се приеме, че е налице непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите, когато се констатира някоя от алтернативно посочените по ал. 3 хипотези. По този начин оценката се формализира и свежда до предварителен списък от констатации, без да се държи сметка как се засягат животът и здравето на гражданите. Вместо да се търси пропорционалност на въздействието, което ще се цели с обявяването на извънредната епидемична обстановка, законът свежда непосредствената опасност до констатация - например за ниско имунизационно покритие на населението (чл. 63, ал. 3, т. 4), без да държи сметка в тази ситуация за разпространението на болестта. Този законодателен подход презюмира необоримо непосредствената опасност в конкретно изброени случаи. По този начин критериите не служат за основа на оценката на епидемичния риск. Те налагат изводи, които не следват от експертно становище, а от предварително зададени от законодателя констатации. Това формализиране крие сериозен риск от приемане, че е налице непосредствена опасност за живота и здравето, без да е направена преценка за съразмерност на ограниченията за правата, които ще са последица от обявяването на извънредна епидемична обстановка. Както приема Конституционният съд (Решение № 2 от 2006 г., Решение № 8 от 2019 г.), без регулация държавата не би могла да изпълни позитивните си задължения, за да гарантира основните права, но всяка регулация, надхвърляща социалната потребност от това, противоречи на логиката на основните права като отбрана на автономната сфера на индивида срещу държавата. Предвид това и формалните констатации в една оценка, която трябва да се прави въз основа на експертни заключения, се дава необосновано широко поле за ограничаване на основните права. Това не съответства на принципа на правовата държава, заложен в чл. 4 от Конституцията, и не издига във върховен принцип правата на личността.

3. По чл. 63, ал. 4-7 от Закона за здравето Предвидените в чл. 63, ал. 4-7 от Закона за здравето противоепидемични мерки, макар и във всяка една от посочените алинеи да се декларира временният им характер, не са обвързани с установени в закона пределни срокове или поне критерии за тяхното определяне. В чл. 63, ал. 5 и 6 е предвидено, че въведените противоепидемични мерки от министъра на здравеопазването могат да включват ограничаването на конституционни права - забрана за влизане на територията на страната на граждани на други държави с определени изключения, временно ограничаване придвижването на територията на страната, временно ограничаване на експлоатацията или режима на работа на обекти с обществено предназначение или други обекти или услуги, предоставяни на граждани. По този начин основни права като правото на придвижване на територията на страната, правото на труд могат да бъдат подлагани на ограничения, без да е спазено изискването, че „със закон може да бъде временно ограничено упражняването на отделни права на гражданите“.

Ограниченията на такива същностни права без законово определен времеви лимит ги превръща в постоянни ограничения, налагани по преценка на изпълнителната власт, което не съответства нито на чл. 57, ал. 3, нито на чл. 8 от Конституцията. Конституционният съд подчертава необходимостта от конкретни гаранции, че прилагането на мерките ще е свързано с постигане на тяхната основна цел (Решение № 12 от 2013 г.). Възможността за прилагане на мерки в тези граници, наред с широките възможности за обявяване на извънредна епидемична обстановка, води до засилване на властовата асиметрия между изпълнителната и останалите власти (в този смисъл Решение № 1 от 2005 г.).

Принципът на пропорционалността изисква прехвърлянето на правомощия да бъде подчинено на идеята за максимализиране на защитата на обществения интерес и основните права, а не да води до намаляване на гаранциите за защита на обществения интерес и основните права (Решение № 5 от 2005 г.). Като изисквания за пропорционалността на определени ограничения съдът в Люксембург счита, че въведената законова мярка трябва да е единственият начин за постигане преследваната цел или, ако има различни начини за постигане на същата цел, избраното средство да е най-малко утежняващо за частните субекти сред всички възможни; да е налице систематичност и съгласуваност – мярката да не води до резултат, обратен на преследваната цел (Решение на Съда на Европейския съюз по дело С-388/07).

Уважаеми конституционни съдии,

По изложените съображения се обръщам към Вас с искане да обявите противоконституционност на чл. 63, ал. 2-7 от Закона за здравето поради противоречие с чл. 57, ал. 3, чл. 61, чл. 4 и 8 от Конституцията на Република България. Предлагам да конституирате като заинтересувани институции Народното събрание, Министерския съвет, министъра на здравеопазването и омбудсмана.

Последвайте канала на

Повече за Коронавирус

corona
Novini.bg
4684 54

Свързани новини

Коментари 54

Добави коментар

2020.05.14 | 10:37

19
Браво! Още един юмрук, след този на Божков в мутрата на хунтата! Долу Герб! ДОЛУ БОРИСОВ! НЕЗАБАВНА ОСТАВКА!!! ОСТАВКА! ОСТАВКА!!

2020.05.14 | 16:26

54
На тоя му миришат краката и не става за този висок пост!

2020.05.14 | 11:09

27
Оставка и веднага правителство на БСП и ДПС! Има още банки за фалиране. Има още спестявания на хората за крадене. има новосъздадени неща за приватизиране (със старите се оправихме добре - заводи, импекси...). Тоя доказа, че хора които са носили ботуши не стават за държавници!
Zz

2020.05.14 | 11:07

25
Има двама нещастници в тази държава Единия е президент оставил семейството си адругия е Слави Трифонов стар ерген В кръстословиците ненужен означава стар ерген

2020.05.14 | 12:24

53
Коментарите Улавия от Новини.бг - параноидален шизофреник и безделник, лесно се разпознават въпреки че са под различни имена. Психопатът сам си слага лайки на малоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси. Не обръщайте внимание.

2020.05.14 | 11:36

38
руския енергиен паток изпълзя от президенството като настъпан червей

2020.05.14 | 12:16

52
Коментарът горе е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреник и безделник, сам си слага лайки на малоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.Не обръщайте внимание.
СТРАНДЖАТА

2020.05.14 | 11:43

41
Много ми е приятно да гледам как се гърчи това социалистическо изчадие. Безсилна злоба. Мръсно, неграмотно, крадливо и примитивно творение на БКП-БСП мафията.

2020.05.14 | 12:16

51
Коментарът горе е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреник и безделник, сам си слага лайки на малоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.Не обръщайте внимание.
ЕЛЕКТPА

2020.05.14 | 11:38

40
Какво да очакваш от една куха болшевишка червена манерка...

2020.05.14 | 12:16

50
Коментарът горе е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреник и безделник, сам си слага лайки на малоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.Не обръщайте внимание.
бай Гошо

2020.05.14 | 12:14

47
недоразумението Радев и той не знае какво подписва :)

2020.05.14 | 12:15

49
Коментарът горе е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреник и безделник, сам си слага лайки на малоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.Не обръщайте внимание.

2020.05.14 | 10:53

21
Г-н Президент, Противопоставянето Ви на мерките на Щаба е грозно и лишено от грижа за хората. Тук прозират само политически сметки за преизбиране. Виждаме, че председател на Вашия щаб е доцент Мангъров, нека видим и програмата с мерки по дати, както Вие искате от Правителството. Иначе -писна ни от Вашето злобно и нищонеструващо празнодумие.

2020.05.14 | 12:15

48
Коментарът горе е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреник и безделник, сам си слага лайки на малоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.Не обръщайте внимание.
ццц

2020.05.14 | 11:52

42
Трол или мал0uмна коза, скривай се в землянка и ни остави да живеем.

2020.05.14 | 11:29

35
С УДОВОЛСТВИЕ ЩЕ ГЛЕДАМ КАК ЕВРОАТЛАНТИЗМА РАЗБИВА ЧУТУРАТА НА ТОВА РУСКО ПСЕ.

2020.05.14 | 12:14

46
Коментарът е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреники безделник, сам си слага лайки на психомалоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.
идваааа

2020.05.14 | 11:00

22
евалла другарко нинова,ние сме с вас ,дерзаите,деистваите,след 2год. да изчезне бсп(БКП)!!!!!!напред синя терминаторке!!!!!мачкаи корни!!!БЕЗПЛАТНО ВИ РУГАЯ И ТО С ОГРОМНО УДОВОСТВИЕ ЧЕРВЕНИ ТЪПОЪГЪЛНИЦИ(ако разбират от ъгли изобщо)!!!!! ВЕРВАИТЕ СИ ЧЕРВЕНОТИКВЕНИЦИ....>>КОРНИ ИДВА НА СИВА КОБИЛА И ЩЕ ВИ РАЗБИЧКА МАМАТА!!!!!!

2020.05.14 | 12:14

45
Коментарът е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреники безделник, сам си слага лайки на психомалоумието. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.
Българин

2020.05.14 | 11:17

32
Путялизецът и кофализачът на Деса Общата пак изпълзя от дупката си на Дондуков 2, за да се изсере в общественото пространство! Браво, другарю Гадев! Васлиий Българоубиецът е имал повод да ослепява и убива българи, все пак е било време на война! Те.бе, селянино от Славяново, Българинът те избра, за да го убиеш ей така за кеф и за интересите на уж не твойта партия, УБИЙЦИТЕ на ХИЛЯДИ БЪЛГАРИ, БКП, днес БСП!

2020.05.14 | 12:12

44
Коментарът е на Улавия от Новини.бг - дезориентираният шизофреник е убеден че е умен, а завършилият ВНВВУ български президент, с чин генерал, е прост фатмак. До скоро Улавия пускаше тук IP-адреси на троянски вируси.

Добави коментар

Свързани видеа

Водещи новини