Алтернативен данък между 400 и 1000 лв. за такситата определиха депутатите

  • 30 март 2016 13:45

  • 1712
  • 2
Алтернативен данък между 400 и 1000 лв. за такситата определиха депутатите
© Булфото

С нов, алтернативен, данък за всеки автомобил ще се облагат таксиметровите превози на пътници, гласуваха депутатите на първо четене с промени в Закона за местните данъци и такси.

Предложението на Диана Йорданова /ГЕРБ/ и народни представители от управляващото мнозинство НС обсъжда през почти целия пленарен ден и бе подкрепено от 106 депутати - главно от ГЕРБ, ДПС, БДЦ,АБВ, един от РБ. Против бяха 41 народни избраници, 9 се въздържаха.

Годишният размер на налога се предвижда да е между 400 и 1000 лв., а Общинският съвет на общината, на чиято територия се извършва превозът, ще решава точно колко ще плащат такситата. Данъкът ще се определя за всеки отделен автомобил и ще се декларира до 31 декември на предходната година, но ще може да се внася на две равни вноски.

Предвидена е възможност за възстановяване на надвнесени суми при прекратяване на дейността, когато е платен пълният размер.
Данъчно задължени лица с приетите промени стават превозвачите, притежаващи удостоверение за регистрация от изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация", на които е издадено разрешение за таксиметров превоз на пътници от кмета на съответната община, или лицата, извършващи таксиметров превоз от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.

Предвидени са и съответните промени в Закона за автомобилните превози във връзка с разрешението за извършване на тази дейност. Предлага се издадените разрешения до влизане в сила на закона да запазят действието си за срока, за който са издадени, но не по-късно от 31 декември 2017 г.

Един от вносителите на текстовете -зам.-председателят на бюджетната комисия Диана Йорданова, пресметна,че, ако се раздели долният праг от 400 лв на дните в годината,излиза, че на ден водачът трябва да заделя по-малко от 1 лв. за да може да покрие задължението си,а при 1000 лв. - 3 лв.

По-ниска долна граница поискаха миналата седмица от АБВ, а Станислав Иванов/ГЕРБ/ обяви пред медиите в парламента, че са готови да я свалят на 300 лв.

Йорданова съобщи,че между двете гласувания ще бъде предложено, когато водачът на таксиметровия автомобил работи от името на превозвача, но за своя сметка, предоставянето на това право ще става задължително с писмен договор,който да се вписва в регистъра на ИА "Автомобилна администрация" и той да е публичен.

Депутатите възнамеряват да разпишат и забрана за преотстъпване на автомобила на трето лице.

Цветомир Михов/ГЕРБ/, вносител заедно с Иван Вълков на промени от есента на миналата година, срещу които наскоро протестираха такситата и трябваше да влязат от 1 април, призна, че не е успял да се справи със силното лоби на таксиметровите превозвачи. Убеден съм, че промените, които предложихме, бяха най-правилните, 3-4-5 месеца удържах на натиска, но не успях, обясни той.

БСП и Реформаторският блок бяха заедно в оценката си за лобизъм в текстове в предлагания сега законопроект. Загрижени за преките общински данъци, заобикаляме плащането на ДДС, посочи Георги Търновалийски от левицата. Такава, според него била и целта - големите превозвачи с 1000-2000 автомобила да не внасят ДДС. Укриването на дължимото ставало възможно с поправка в закона, която позволява на водачи да работят за своя сметка от името на големите превозвачи.

Колегата му Георги Свилениски е убеден, че този налог никога няма да влезе в сила. Само казината и превозът на товари по кораби плащат алтернативен данък, посочи той. А Румен Гечев коментира, че става въпрос за минимум 100 млн. лв. като ДДС , които години наред не влизат в бюджета. Реално, по думите му, сумата била около 150-200 млн.лв.

В тона на БСП се изказа Гроздан Караджов /Реформаторски блок/, който определи проекта като камуфлажен и предупреди депутатите, които го подкрепят, че ще изперат мръсното бельо на мафията днес в таксиметровия бранш. Законът, категоричен е депутатът, директно казва,че няма да се събират данъците, а ще се подхвърля парченце на бюджета под формата на данък, наречен алтернативен, аргументира се реформаторът и бивш председател на транспортната комисия, цитиран от БТА. Няма параметри за конкретно отчитане на дейността, няма да се знае кой ни вози,ощетени са и шофьорите, не се знае кой печели, обясни Караджов.

Намеквате за картел, не чух дали сте сезирали КЗК, не чух алтернативи как да бъдат преодолени порочните практики при положение, че голяма част са в законодателните инициативи и текстове от Търговския закон, опонира му Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт.
Николай Александров от "Атака" призова за промени, с които да се стимулират оборотите, а не да се възпират.

След като няма контрол и НАП не се справя, не е ли по-добре да приемем този алтернативен данък и общините да си го събират, попита независимият Георги Кадиев.

Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обясни на опонентите,че между двете четения ще има промени, които ще отстранят страховете от запазване на монопола на около 2000 превозвачи. Тя посочи и проблем номер едно в момента - браншът не плаща данъци, не само корпоративен, но и върху доходите. Голяма част от фирмите не внасяли и осигуровки за наетите от тях водачи. За да се избегне неплащане на налог, се въвежда именно алтернативният данък, който ще бъде приход на общината, посочи Стоянова. Тя се обяви за касови таксиметрови апарати с фискална памет, които да са свързани с НАП.

Последвайте канала на

Константин Тодоров
1712 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар
Гост

2016.03.30 | 20:40

2
Господа депутат, защо още няма данък човешка кожа? Що пари щяха да напълнят хазната, че да я изпразните! За всички ще има, че тя кожата и регенерира!
Никола

2016.03.30 | 15:13

1
Защо не се засрамите господа? 300 лв. или 400 лв. на година? ПодигравкаС държавата!!! Европа е на една ръка разстояние. Брой на население - квота за брой таксита! Смешни сте за по един лев на ден! Къдеэ са обозначените местостоянки за таксита? На Лъвов Мост си е паркинг! Возят се само бежанци или всякакъв вид пласьори. Защо си затваряте очите всички органи! Къде го има това в Европа? На платното се рисува емблемата "TAXI" и той ще спира там за да чака клиенти. Фирмите ще плащат синя или зелена зона и ще има ред. Информирайте ни колко фирми и колко таксита има в София? Сигурно сме за Гинес! Можете но не искате г-да депутати! Понякога режат пръсти вместо Вие да режете пипала! Какви алтернативи какви пет лева? По този начин и Автобусите ще искат! Сигурен съм че голяма част от водачите са с купени дипломи и книжки! Това и видимо как шофират, къде спират. ДАИ и КАТ не работят добре!

Добави коментар

Водещи новини