На 17 ноември пътищата трябва да са готови за зимата (видео)

  • 14 ноември 2014 14:20

  • 2076
  • 4
На 17 ноември пътищата трябва да са готови за зимата (видео)
© Булфото

Пътищата все още не са готови за зимата, няма и бюджет за поддържането им, каза пред журналисти в МС Лиляна ПавловаЛиляна Павлова Лиляна Павлова Николова е министър за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018. Родена,  министър на регионалното развитие и благоустройството.

От 17 ноември обаче се въвежда пълната готовност за почистване при снеговалеж и при зимни условия. От тази дата се въвеждат и изискванията за готовност към снегопочистващите фирми. На 18-ти ноември ще се направи пълен преглед дали фирмите са готови с техника и със запаси от луга и пясък. Ако не са готови, ще бъдат санкционирани, каза министър Павлова.

За съжаление са изтекли договорите на фирмите за зимна поддръжка в много области. Процедурите за новите договори са обявени твърде късно и се създава критична ситуация, най-вече за края на зимата. През следващата седмица АПИ ще сключи временни договори с фирми по места, докато се сключат постоянни, четиригодишни договори, каза Павлова.

Процесът по поддръжката се усложнява, защото сега в закона е написано, че АПИ трябва да чисти пътищата и в населените  места. Преди тази промяна тези участъци се поддържаха от местните власти, Надявам се да се подпишат договори с фирми, които чистят и в градски условия, каза Павлова и добави, че проблеми има в Смолян, Пловдив и в Габрово.

Тази година пилотно ще се въведе модел, в който при официално предупреждение за снеговалеж, фирмите да изпращат техниката си  шест часа преди валежа към 300 рискови точки по цялата пътна мрежа, която е дълга 20 хиляди километра. Преди няколко седмици, когато падна първият сняг, се създаде рискова обстановка заради недостатъчна готовност на фирмите, каза Павлова.

Променя се и координацията на работа между АПИ и МВР, допълни Лиляна ПавловаЛиляна Павлова Лиляна Павлова Николова е министър за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018. Родена. Ще уведомяваме за снеговалеж писмено фирмите и ще дублираме съобщенията към МВР, за да може да се осигури придвижване на почистващата техника и да не попада тя в задръствания, каза тя.

Ще има нова организация и в Пътната агенция. Освен Ситуационният център, работещ денонощно, ще има и мобилизационен център, който да координира действията на всички ведомства и фирми при кризи, каза председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров. Към настоящия момент в складовете на АПИ в страната има 75 хиляди тона сол, като по опорните пунктове в страната са доставени около 55 хиляди тона. Тези количества ще бъдат достатъчни при началото на зимата, но при по-тежка зима те няма да стигнат и затова фирмите са предупредени и трябва да имат договори за доставка. От нужните 233 хиляди тона пясък има 142 хиляди тона, от нужните 8000 тона луга има 3700 тона, от необходимите 3100 оборудвани машини сега са готови около 2300. Това не е голям проблем, защото фирмите за поддръжка се занимават и със строителни дейности. Оборудването на машините с гребла и кошове става много бързо и няма да създаде проблеми, каза Лазаров.

През голяма част от годината повечето от старопланинските проходи са реално затворени, а два от тях Етрополе - Златица и  Върбишкият проход, са затворени целогодишно, каза Лазар Лазаров. Много от водачите - чужди граждани, които се водят от Джи Пи Ес карти, навлизат обаче в тях и при зимна обстановка трудно могат да бъдат извадени. Затова тази година те ще бъдат затворени  трайно с големи купчини инертни материали, за да не могат да минават никакви автомобили, каза той.

За зимата ще се затворят Троян - Кърнаре и Дюлинският проход, защото са с висока надморска височина, пада много сняг и трудно  се чисти. Поддръжката на пътищата е много скъпа и ако искаме те да са непрекъснато в идеално състояние, бюджетът на АПИ  трябва да е няколко милиарда лева, а това няма как да стане, каза Лазар Лазаров. В Швеция и в Австрия по време на снеговалеж се поддържа сняг с дебелина не повече от два сантиметра, но и там настилката се почиства до асфалт два часа след спиране на валежа, допълни той.

Контролът на гумите ще бъде засилен, особено на тези на тежките камиони. Ако пътуването не е наложително, не трябва да се тръгва с лоши гуми. На ден през магистрала минават по 20 хиляди автомобили и аварията само един неподготовен за зимата автомобил може да образува дълги задръствания, посочиха от МВР.

Директорът на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" - МВР Николай Николов каза, че акцентът на ръководената от него агенция ще е насочен към малките населени места. За махалите и отдалечени населени места сме доставили т.нар "моторни шейни", защото в тях често има възрастни и болни хора, някои от тях и на хемодиализа. Затова съвместно с БЧК и лекарски екипи се готвим да реагираме при тежки ситуации.

Ще бъде засилен контролът и на границите и колите, които влизат в страната без да са подготвени, ще бъдат оставяни на  паркинги до нормализиране на ситуацията, посочиха от агенция "Автомобилна администрация".

Парите за зимна подготовка са изхарчени през лятото за изрязване на храсти, но не по проходите и не по магистралите,  каза министър Лиляна ПавловаЛиляна Павлова Лиляна Павлова Николова е министър за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018. Родена. Храсти са рязани по пътища с нисък клас, където на ден минават между два и пет автомобила, добави Лазар Лазаров.

Последвайте канала на

Константин Тодоров
2076 4

Свързани новини

Коментари 4

Добави коментар

2015.06.07 | 17:08

4
Млад и кадърен чове, типично за ГЕРБ, браво!

2014.11.14 | 18:21

3
Tipichno da se hvanat za nai-goliamata hranilka.To kotaraci,to ortaci,mnogo sa sladki milionite ot EU ,mmm da....

2014.11.14 | 18:21

2
Тъпанарка
gerb=PRESTAPNICI

2014.11.14 | 18:21

1
KURVA KATO BOIKO

Добави коментар

Свързани видеа

Свързани галерии

Водещи новини