Какви са правата ни при посещение на заведение?

  • 24 август 2024 11:18

  • 2300
  • 1
Какви са правата ни при посещение на заведение?
© Pixabay

Всеки сезон има по няколко случая в заведения и места за настаняване, които скандализират туристите. Познати от това лято са такса “климатик”, “допълнинелно лед”, “резен лимон” и др.

Затова фокусът в дискусиите на тема туризъм все по-често пада върху обслужването, напомня Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Но знаем ли като потребители какви са правата ни при посещение на заведения?

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ разясняват правилата при предоставяне на услуги в местата за хранене и развлечения.

Можем ли да се предпазим от опасни стоки?

Таксуването на клиентите за ползване на санитарния възел е незаконно

Съгласно наредбата за категоризиране на този тип обекти, собствениците им са длъжни да осигурят безплатен достъп на клиентите до WC-то, независимо от вида и категорията на заведението. За съжаление, все още се срещат заведения, които изискват заплащане за ползването на санитарния възел от клиентите.

Отварянето на безакохолни, бира и вино

Независимо от вида и категорията на заведението за хранене и развлечения, сервитьорите са длъжни да отварят пред клиентите бутилките с безалкохолни напитки, бира и вино, които им поднасят. Това задължение отново произтича от цитирания по-горе подзаконов нормативен акт. В разгара на това лято клиент се оплака пред „Ние, потребителите“, че е видял реклама за възможност да спечели награда при попадането на определен символ под капачката на популярна газирана напика, поръчал си я, но му я донесли отворена и той така и не разбрал какъв е късметът му.

Ледът – в купа с метална щипка

Всички заведения са дължни да осигуряват постоянно предлагане на лед. Това задължение не изглежда да предполага допълнителното му таксуване – какъв случай имаше и съвсем наскоро, при който заведение в Несебър таксува кубче лед по 1 лв. Сервирането на леда следва да е в купа с метална щипка, като изключение от това правило се допуска само за заведенията с една звезда.

Менюто се подава от дясно, поръчката се приема – от ляво

Знаете ли, че съгласно нормативната уредба сервитьорът поднася лист-менюто с дясната ръка, от дясната страна на госта. Той изчаква и наблюдава отстрани на масата клиентът да направи своя избор и приема поръчката, като при възможност застава от лявата страна на госта. При необходимост помага на клиента при избора на храни и напитки, прави препоръки и обяснява ястията от менюто. В случай че приготвянето на част от поръчваните ястия е продължително, сервитьорът уведомява, че поднасянето им ще закъснее.

Тези изисквания отново важат за абсобютно всички заведения и определено са пряко свързани и със стандартите и нивото на обслужване.

Настаняване само на почистена маса

Понякога и ние, като клиенти, настояваме за нарушаването на правилото настаняването да става само на почистена маса. Обикновено това се случва, когато бързаме да заемем място в заведението и предлагаме масата за бъде подготвена, след като вече сме заели местата около нея. Това не е правилно и не само крие рискове за нас, но и отваря вратата пред сервитьорите за лоши практики.

Последвайте канала на

Десислава Станева
2300 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар

2024.08.24 | 15:34

1
Мое право е и да не бъда безпокоен от други гости на заведението от близките маси например и да имам условия да разговарям нормално с половинката си, моля!

Добави коментар

Водещи новини