Тате, като порасна, искам да стана бандит. Добре, сине. В частния или в държавния сектор?

  • 05 юни 2024 17:27

  • 1479
  • 0
Тате, като порасна, искам да стана бандит. Добре, сине. В частния или в държавния сектор?
© Getty Images/Novini.bg

Знаете ли, че на Венера денят е по-дълъг от годината? Това се дължи на факта, че планетата се завърта около оста си по-бавно, отколкото завършва орбита около слънцето. Отнема 243 земни дни на Венера да се завърти около оста си (ден); и 225 земни дни, за да се завърти около слънцето (година). 

За да си го представите по-добре, трябва да изпаднете в ситуация да ви се наложи да имате вземане-даване с БГ държавната администрация. Тогава ще усетите колко дълъг е един ден на Венера.

Или поне така ще ви се стори. Може би защото времето в държавната администрация, по принцип, по тия земи е спряло. Спряло някъде в 1972 г. – в перманентна обедна почивка. 

Но пък вижте тази новина:

Близо 7 бона взимат няколко души в държавната администрация

Някои взимат по седем бона в държавната администрация. Вие колко взимате? За да ви улесня математиката, ще ви кажа, че това са 84 000 на година. Какъв беше въпросът…? А, да – вие колко взимате?

Знаете ли го онзи виц… Детето казало на баща си: „Тате, като порасна, искам да стана бандит“. „Добре, сине“, отговорил бащата, „в частния или в държавния сектор?“

Имаме и още една новина – бегло в темата…

4% богати и 95% оцеляващи в България

Все по-голяма група от населението – около 95%, ставаме зависими от едни тесни граници между 1500 и 3500 лева заплата. Това е нашата икономика в момента. Дори държавата се е затворила в тези граници

Хм…

Много интересно. 

Да се върнем на проблема, с който започнахме – „бързината“ на обслужване в държавната администрация, в която – изглежда – се наливат доста солидни заплати. Да, да, знам – не на всички, само на определени. Ще се върнем след малко на този въпрос. Но преди това – бързината на услугата. Отчайващо е и мнозина се отказват да търсят нормалния начин, а плащат под масата за „по втория начин“. Донякъде това е инструмент за контрол, защото виновните са гузни, гузните са лесни за манипулация, но да оставим тези техники за контрол на населението настрана. 

Значи „бързината“ на услугата е врата към корупция. Да говорим ли за „качеството“? Може би по-добре не. 

Какво казахме – че не всички чиновници са с големи заплати. Да, но тези с големите заплати са ръководителите, от които зависи звената да са безпроблемни. Значи имаме лошо изпълнение срещу гигантска заплата. А това е… подозрително. Втори път подозрително: под тях работят хора, които са ощетени финансово заради техните големи заплати! 

Виждате ли накъде отива това…?

Под тях работят хора, които са оставени не само без добри заплати, но и без добър контрол и те си „доработват“ „под масата“. Защо да плащаш заплата на някого, като можеш да му дадеш инструмент да си изкарва от рушвети? Така го правиш зависим и покорен, защото е гузен (няколко реда по-нагоре споменахме за гузните и колко по-лесно се контролират), а и не харчиш пари за заплатата му. Пари, които можеш да „усвоиш“.

Когато хората казват fuck the system, може би трябва да се спрат за миг и да помислят дали не е време да unfuck the system, защото е достатъчно забременена и обременена и така. 

Знаете ли, че има едно министерство, дето няма да кажем кое е, но ще кажем, че в него се наливат страшно много пари и има страшно много кадри, но по същество – не му стигат оперативни служители; и се римува с невере. 

Толкова много служители има в него, но, когато се стигне до това да се патрулира по улиците, не стигат и коли, и хора. По една патрулка върти из няколко квартала. Заплатите на тези патрулиращи кадри са смешни, а колите им са за музея. 

Но пък, за сметка на това – в същото министерство, върху главите на същите тия патрулиращи служители са се накачулили администратори, куриери и какви ли още не, които дори се водят първа категория. Тоест, чиновници и куриери от това министерство се водят „равни“ по опасност на труда с пожарникарите, които влизат в горящи сгради, и с полицаите, които патрулират по улиците. 

Същото това министерство си има собствена куриерска служба, има си и цяла служба, която се занимава с материалната база. Иначе казано – тяхната версия на домакинката на детския лагер е цяла служба с пагон, заплата и осигуровки. МНОГО кадри. МНОГО заплати. Като се пенсионират, получават, също като пожарникарите и полицаите, N-найсе заплати накуп. И хората, от чийто джоб (т.нар. бюджет) се точат тези пари, започват да недоволстват. И с право. 

Но обикновено си го изкарват не на когото трябва. 

Ето сега например това министерство най-после купи прилични, представителни, бързи и СИГУРНИ патрулки за служителите си. Най-после. Но похарчените пари дойдоха от най-грешното възможно място – фонда за пътна безопасност. Което иде да покаже доколко „администрацията“, която борави с парите, заслужава заплатите си. 

Нямаше ли откъде другаде да се финансира това? В най-финансираното от бюджета министерство…? 

Защото парите от този фонд са предвидени за много конкретни неща, свързани с безопасността по пътищата, и те не включват коли. 

Познайте взимачите на такива решения какви заплати взимат; и колко взимат тези патрулиращи служители, които – отгоре на всичко – сега ще оберат недоволството на хората, които ги видят в новите коли. 

Дано някога дойде денят, в който в това министерство започнат да се грижат повече за патрулиращите служители и за пожарникарите – които си рискуват живота, отколкото за взимачите на заплата от типа „намерихме работа тука на едно наше момче/момиче, ама в администрацията, че не става и чушки на пазара да продава иначе“. 

Колкото до другите в държавната администрация по тия земи… Не знам. Страх ме е да си представя обхвата на реформата, която е необходима. Но малко по малко – няма да се минат и 200-300 години и може да имаме нормална държавна администрация. Ей го къде е… търпение!

_________________

Този коментар изразява личното мнение на автора
и може да не съвпада с позициите на редакцията на Novini.bg.

Последвайте канала на

Александър Томов
1479 0

Водещи новини