-
14 януари 2024 09:39
- 1750
- 10
И днес от 12 до 17 часа, ще се движат ретро автобусните линии "О" и "S" с начална и крайна точка спирката на пл. Свети Александър Невски! Пътуването става безплатно и е по повод 123-тата годишнина от началото на организирания обществен транспорт в София. На този ден преди точно 123 години, по софийските улици тръгват първите трамвайни мотриси. В момента, столицата ни разполага с над 300 км трамвайни трасета с две междурелсия - "българското" 1009 мм и стандартното 1435 мм. Това написа във Фейсбук транспортният експерт Марио Евстатиев.
По двата ретро маршрута ще се движат два автобуса:
Реставрираният "Икарус 280.59" на "Столичен автотранспорт" ЕАД
Mercedes-Benz O305G на Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
Спирката, от която ще тръгват автобусите се намира на ул. Оборище(спирката на нощния транспорт до ресторант La Cattedrale) и е обозначена съ специален спиркоуказател с маршрутите на двете атракционни линии.
Курсовете на двете линии започват в 12:00 и са на всеки час до 17:00 включително, когато двата автобуса ще направят последен тур с пътници.
Малко история:
-Автобусите "Икарус 280" в различните си модификации, се появяват по софийските улици през 1974 година. Експлоатационният им живот е най-дългият за автобус на столичния градски транспорт. Последните превозни средства от този модел са изведени от експлоатация през 2015 година, когато се пускат в експлоатация 126 нови съчленени автобуси MAN. Мнозина, когато чуят "Икарус" си спомнят за претъпкани, мръсни, пушещи и студени автобуси. Този отпечатък, оставен у хората е следствие от кризисните години след началото на прехода, когато и поддръжката на градския транспорт страда от липса на средства и отлив на кадри. Доставките на резервни части също са затруднени, поради което, печката в ремаркето на "Икарус"-ите е премахната, за да се използват годните части за поддръжка на тази, разположена в предната част на автобуса. Често обаче, през 90-те години на ХХ век, шофьорите не включват и нея с цел икономия на гориво. Всъщност, "Икарус 280" има един сериозен недостатък и той е именно въздушно-каналното отопление, което изначало е не много ефективно при ниски околни температури и постоянно отварящи се врати. Поради това, гаражите са правили "модернизации" и на част от автобусите са извеждали допълнително отопление на салона с водни радиатори, които се загряват от охладителната система на дизеловия двигател. Софийският "Икарус" претърпява две модернизации през годините - една през 1994 година, когато по прографа "ФАР" на 30 автобуса са монтирани нови двигатели тип Raba D10 Turbo с екологичен стандарт Евро 1. В началото на ХХІ век, в периода 2001 - 2003 година, екип от унгарски специалисти оборудва част от автобусите с тристепенна автоматична скоростна кутия VOITH Diva 3. Тези автобуси работят основно по тежките линии като 94 и 120, а след като се доставят автобусите Mercedes Conecto G, основно работят по линии 120 и 310. В началото на своята експлоатация, автобусите са разполагали с фабрична разговорна уредба, състояща се от нискочестотен моно усилвател и динамичен микрофон за водача. До края на 80-те години на ХХ век, водачите са получавали бонус за съобщаване на спирките. Тези уредби постепенно са премахнати при различните заводски ремонти на автобусите. "Икарус"-ът побира стандартно 180 пътници, но често в годините преди строителството на метрото да напредне, те са побирали доста повече от това.
-Автобусите Mercedes-Benz O305G се появяват в началото на 90-те години на ХХ век, доставяни втора употреба от различни германски градове. Това става по инициатива на кмета на София Александър Янчулев, поради което по-стари водачи ги наричали "Янчулевки". Въпреки, че са строени през 80-те години, когато пристигат в София, тези автобуси са в изключително добро състояние и бързо стават любими на водачи и пътници. Всички са били оборудвани с автоматични скоростни кутии, както и с двукръгово отопление на салона, включително и от независим източник - водна печка, която служи за предварително отопление при студен дизелов двигател. Разполагали са три врати за пътници - две в първата част на автобуса и една след съчленението. Двигателят е монтиран в задната част, което позволява, нивото на пода да е по-ниско от това при "Икарус". И тези автобуси се движат по софийските улици значително дълго. Последните от тях са изведени от експлоатация година след "Икарус"-ите.
Последвайте канала на
Свързани новини
Тотнъм 0:0 Ливърпул, пропуск на Салах
Реал Мадрид 4:1 Севиля, Браим Диас също се разписа
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Борнемут прекърши Ман Юнайтед на "Олд Трафорд", "червените дяволи" с пореден исторически провал
Победната серия на Челси приключи на негостоприемния "Гудисън Парк"
Кметът на София подписа договора за "Герена"
Коментари 10
Добави2024.01.14 | 12:02
2024.01.14 | 12:28
2024.01.14 | 12:04
2024.01.14 | 12:01
2024.01.14 | 11:59
2024.01.14 | 11:32
2024.01.14 | 11:16
2024.01.14 | 10:48
2024.01.14 | 09:52
Добави коментар
Водещи новини
Проф. Кантарджиев с препоръка: Избягвайте кихащите и кашлящи "герои"
22 декември 202417:14
Андрей Райчев: Шансовете за правителство са 50 на 50, дори 60 на 40
22 декември 202418:23
Започна ремонт на "Кулата" заради влизането ни в Шенген
22 декември 202415:28
Почина ключова личност на Прехода
22 декември 202415:31
Предпразнично скочиха цените на тези храни
22 декември 202415:42
Германските имиграционни власти са предупреждавали за заподозрения от Магдебург
22 декември 202415:56
Киев: Москва екзекутира петима украински военнопленници
22 декември 202416:24
Путин заплаши Украйна с нови разрушения
22 декември 202415:12
Вълна от опити за палежи залива Русия
22 декември 202415:50
2024.01.14 | 12:28