Некоректни промоции и липса на наличности - нарушенията на търговците по Великден

  • 04 май 2021 13:33

  • 1082
  • 0
Некоректни промоции и липса на наличности - нарушенията на търговците по Великден
©

Некоректни промоции и липса на наличности са най-честите нарушения на търговците този Великден За нелоялни практики в търговските вериги и в магазините по време на Великденските празници сигнализират десетки граждани от различни населени места в страната.

Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) е получила снимки и описания на ситуациите, в които хората са попаднали по време на пазаруване през последните дни, съобщават от неправителствената организация. Проверки на НАЗП по повод постъпилите жалби установяват, че в обектите на една от търговските вериги има поне пет етикета в червен цвят със сходно оформление, които внушават, че стоките са намалени.

Върху една част от червените етикети е изписано посланието „ПО-ЕВТИНО“, под него стои знакът % и има стара (зачертана) и нова цена, както и процент на намалението. Точно по същия начин изглежда и друг червен етикет, само че посланието е различно и гласи: „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“ и е придружено с голям удивителен знак. Има обаче и друг червен етикет от серията „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“, върху който липсват стара и нова цена и има само една – продажната.

Срещат се още две близки разновидности на описаните червени етикети, като върху тях също е посочена само една цена. Единият вид няма никакви послания, а върху другия фигурира голямо изображение на сърце, запълнено с цветовете на българското знаме. Тези практики обхващат, както хранителни продукти, включително и най-търсените по Великден – козунаци, агнешко месо, декорации, захарни изделия и др., така и промишлени и стоки за бита. Отделно от това, веригата поддържа и други червени етикети с насърчаващи послания, като „Вземи сега“, „По-изгодно%“, „Дневен артикул. Промоция!“ и др. Подобни апели подтикват към необмислени покупки, тъй като създават усещането за ексклузивна оферта, която ще е налична за много кратък период от време.

За Великден по пазарите преобладават българските стоки. За какво да внимаваме?

Но не се знае дали утре цената на тази стока няма да се придвижи нагоре, надолу или пък да остане същата, тъй като в много от случаите за период на промоцията са посочени несъществуващи дати, например: 31.12.99. Хитростта на търговеца е, че поставя в непосредствена близост по два или три от различните си видове червени етикети и по такъв начин създава внушението, че всички тези стоки са намалени. Така до етикети с послания „По-евтино“ или „По-изгодно“ и посочен размер на отстъпката се появяват други в същия цвят, на които е поставена само продажна цена и най-вероятно тя е без отбив.

Но има ли реално намаление може да установи само контролният орган – Комисията за защита на потребителите, като изиска от търговеца документални доказателства, че преди това стоките са продавани един месец на по-висока цена. Подбни трикове прилагат и други вериги, установиха още проверките на НАЗП.

Ако стоките с червени етикети не са намалени, но имат сходно с това на промоционалните оформление, то категорично става дума за нелоялни практики, които носят на търговците печалби от хиляди левове на гърба на потребителите и които контролният орган може да санкционира с глоби в размер на до 50 000 лв. (повторно нарушение). Ако пък реално има отстъпка, то в случаите, в които липсва информация за размера на отбива от цената и период на намалението (поне около 50%), е налице административно нарушение, за което също са предвидени санкции.

Липсата на наличности от промоционални стоки е друго нарушение, за което хората се оплакват и което НАЗП установи при много търговци и по време на тези празници. Поради същите проблеми на пазара преди миналия Великден НАЗП сезира КЗП, на която и беше необходима година да извърши проверки и да се произнесе.

Оказва се, че ефект няма, защото днес nazp.bg на пазара продължават да се срещат същите нелоялни практики, които удрят потребителя по джоба. В същото време винаги преди подобни събития, които са извън обичайното ежедневие, председателят на КЗП Димитър Маргаритов анонсира кампанийни проверки и после отчита липса или много нисък процент на нарушенията. Това означава отсъствие на реален контрол или ниска ефективност на дейността на контролния орган, докато хората продължават да се оплакват от некоректни търговци.

Последвайте канала на

Novini.bg
1082 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини