История на колела: Съкровище на релси вози пътниците по трамвайна линия 23 в София

  • 01 февруари 2021 12:21

  • 619
  • 1
История на колела: Съкровище на релси вози пътниците по трамвайна линия 23 в София
© Марио Евстатиев

През 1995 година, София получава като дарение от Бон общо 36 трамвая и 9 трамвайни ремаркета за междурелсие 1435 мм, които трябва да поемат обслужването на току-що откритата линия 22 от Младежки театър до Автостанция "Изток". 13 от мотрисите са същинско бижу на релси - обзаведени в изпълнение "крайградски влак", с възможност за двупосочно движение без обръщателно колело(пендел - б.а.), с редица модерни за онова време неща като блокировки на вратите срещу притискане на пътник и бутони за заявка за слизане на спирка по желание.

От тези 13 мотриси, 7 тръгват по линия 22 и стават истинска атракция за столичани. Комфортният и просторен салон предлага меки, тапицирани с кожа седалки и багажни полици. Седалките са ориентирани като във влак - двойки срещуположни седящи места от едната страна, и единични - от другата. Трамваите разполагат дори и с аудио уредба, чрез която ватманът има възможност да съобщава както вътре в салона, така и отвън чрез монтиран над кабината високоговорител.

Софийски потайности: Любопитни факти за единственото трамвайно депо за нормално междурелсие

Освен, че са комфортни, тези мотриси са и бързи - градска легенда гласи, че с една от все още експлоатираните мотриси, в края на 90-те години на ХХ век, по обособеното трасе на бул. Ботевградско шосе, е постигната максималната им конструктивна скорост, която по техническа документация е 90 км/час. Експлоатационната им максимална скорост обаче е ограничена до 80 км/час. След този "рекорд", от депото взели мерки и изключили последните две позиции, които по същество са били предназначени за движение във влаков режим и у нас, не само, че не са приложими с оглед разстоянието между спирките, но било преценено, че е и рисковано.

След като през 2008 година, трасето до ул. Обиколна в ж.к. Дружба 2, е завършено, 7-те мотриси от линия 22, заради наличието на две кабини и възможността да сменят посоката на движение без познатите обръщателни кръгове, са оборудвани с втори пантограф(устройството, което черпи ток от контактната мрежа - б.а.), и започват работа по тази линия. Там се движат и до днес, макар, че от общо 7, в момента, в експлоатация са едва 4 мотриси, още една е в ремонт, а друга - запазена като музеен експонат.

Въпреки своята възраст, тези трамваи запазват своя чар и голяма част от комфорта, който са предлагали за пътниците. Запазени са меките тапицирани седалки, при някои мотриси, все още са налични и багажните полици, работят и бутоните за сигнал към ватмана. За съжаление, още в края на 90-те години, е премахната аудио уредбата, която би била много полезна днес, особено за гражданите, които не са от столицата, или имат зрителни проблеми.

През годините на експлоатация у нас, са се наложили и някои модернизации, които не са засегнали общия вид на превозните средства, една от които е, че оригиналното осветление, работещо на 600 волта, е заменено с такова, което използва системата за ниско напрежение 24 волта. Освен, че е по-безопасно, това дава възможност, осветителните тела да се заменят с такива, използващи LED технология, което има по-дълъг живот и голяма икономичност.

От понеделник: Само със защитна маска в градския транспорт

Мотрисите предизвикват интереса на много чужденци, които идват до София, специално за да пъттуват с тях, да направят снимки и видеа. Това може да се види и от редицата публикации в международни сайтове, посветени на транспорта. Този интерес, дава основание, превозните средства да бъдат поддържани, а защо не, един ден реставрирани и извършващи редовни панорамни разходки, по подобие на градовете Виена и Прага, където срещу символична сума, всеки може да се качи и да попътува с ретро - трамвай по централните улици.

 

Последвайте канала на

Novini.bg
619 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
айде на разодка

2021.02.02 | 09:39

1
и ако може един известен трамвайджия ЛОРД по призвание и диплома да кара трамвая Който по същество е влак та да си решим проблема

Добави коментар

Водещи новини