Как депутатите бранят потребителите? Никак

  • 11 януари 2021 17:09

  • 2007
  • 0
Как депутатите бранят потребителите? Никак
© булфото/архив/

В новите по-скъпи цени на водата се удавиха последните надежди, че онези, които избираме за свои депутати, някога и за нещо ще защитят потребителите, а не монополистите, безбройните ведомства, комисии и комисийки, които безропотно хрантутим години наред. В условията на здравна и икономическа криза, на изолация и тежко време както за всеки един гражданин, така и за частния бизнес, онези, които пращаме в парламента чрез избори не направиха абсолютно нищо срещу поредното поскъпване на водата. Напротив, точно те са отговорни за това, че налаганите нови цени могат да се обжалват САМО от дружествата монополисти, но не и от нас, простосмъртните потребители. Смятам това за висша форма на безобразие и цинизъм.

Учудващ е не само непукизмът на т.нар."народни представители", но и безропотното плащане от страна на потребителите на сметки, които нарастват двойно и тройно в рамките на няколко месеца. Единствената, която реагира бе омбудсманът доц.Диана КовачеваДиана Ковачева Диана Ковачева е родена в София през 1975 г. Завършила е право в Софийския университет "Св. Климент, която още на 6 януари реагира протестно с препоръки и изпрати такива до осемте ВиК оператора в страната. Те пък от своя страна с любезното съдействие на КЕВР от 1 януари 2021 г. завишиха цената на водата.

Доц. Ковачева прати своето несъгласие с поскъпването на водата

до управителите на „ВиК - Варна" ООД, „ВиК“ ООД гр. Кърджали, „ВиК“ ООД гр. Перник, „ВиК“ ЕООД гр. Плевен, „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив, „Водоснабдяване - Дунав“ ЕООД гр. Разград, „Софийска вода“ АД и „ВиК“ ЕООД гр. Хасково.
Съвсем справедливо народната защитничка припомни на самозабравилите се монополни дружества, че въпреки поскъпването на водата, което се прави непрекъснато през годините, качеството й не се подобрява, а пилеенето й по калпавите водопреносни мрежи продължава вече десетилетия наред.


КЕВР на 3 декември през изтеклата година организира онлайн обсъждане на проекта за решение за изменение на одобрените цени на ВиК услугите за т.г.. В този разговор доц. Ковачева категорично се противопостави на повишението на цената на водата в същите тези осем области. За съжаление държавният регулатор не се съобрази с аргументираното становище на обществения защитник и новите по-високи цени станаха факт с решение в края на м.г.

КЕВР определят цените на обществените услуги - на ток, вода, парно на свои закрити заседания.

Това в известен смисъл обезличава обществените обсъждания и мненията на хора и организации, които на доброволен принцип участват в тях. Кипи едно безслислено дърдорене, но в края на краищата комисарите се събират и тайно на закрито гласуват. Защо няма ясни и прозрачни правила при ценообразуването? Комисарите как, по съвест и преценка ли гласуват? Кой да ти каже!
Ето така повечето хора не разбират защо поскъпването се случва. Цената на една обществена услуга трябва да отразява колко обективно струва тя. А държавата през своите социални политики да помага на хората с ниски доходи.

Мика Зайкова пред novini.bg: Най-големият бич за бизнеса у нас, е невежеството в парламента и министерствата
Чрез поправка в закона, направена преди повече от петилетка, решенията за поскъпване на обществените услуги ток, вода парно, могат да се обжалват само от пряко заинтересованите страни, а ВАС определи кои са те - дружествата-монополисти.

Поскъпването може да се обжалва само от монополистите и да се протестира само от прокуратурата.

Това, уважаеми, са го решили депутатите, чрез въпросната поправка. Ето какво поясни и президентът на Асоциацията на потребителите Богомвил Николов:
"Когато за последен път ние, като асоциация, обжалвахме поредно поскъпване, ни отрязаха нас и още 12-тина организации и оставиха единствено прокуратурата да може да протестира всяко поскъпване на ток, вода и парно. Протестите се оказа, че също не доведоха до нищо конкретно. Лишени сме от правото да обжалваме и това е най-голямото зло, защото очакват от нас да отидем на обществено обсъждане , от което нищо не зависи и да си губим времето да бърборим, а КЕВР си гласуват каквото си решат на закрито заседание. Не се носи отговорност от тях, първо, защото са колективен орган, второ, защото решението им е анонимно. В крайна сметка ние им служим само за легитимност на решенията им. А те се определят на тъмно и е ясно, че може да се договаря всичко".
Това е положението. На монополните дружества няма как да се сърдим, защото те се стремят към печалба и това е естествено. Не е нормално обаче да не търсим сметка от онези, които сме пратили във власт и сме им поверили освен доверието си, и не малки заплати. От тях трябва да изискваме отговори на всичките си въпроси - винаги и от всички. 

Последвайте канала на

Аделина Делийска
2007 0

Свързани новини

Водещи новини