Журналистика е друго… всичко останало е реклама!

„Журналистиката е да публикуваш нещо, което някой друг не иска да бъде публикувано, всичко останало е реклама“. 

Грешно този цитат се приписва на Джордж Оруел, но благодарение на тази грешка е така популярен днес. Ирония. Няма да дълбая в произхода, факт е, че звучи Оруелски, Оруел скоро имаше годишнина, а ние живеем в Оруелски кошмар. 

Има различни версии през годините, а и изниква на различни места. Например: 

На бюрото на Л. Е. Едуардсън – редактор в „Чикаго Хералд“ и „Екзаминър“, в началото на 20 век може да се види малка рамкирана картичка (и, моля те, никога не забравяй тези думи; нека звучат в главата ти и докато четеш следващите редове!), на която пише: 

Каквото благодетелят желае да бъде публикувано, е реклама, това, което той иска да остане извън вестника, това са новините“. 
Няма източник на цитата. Просто надпис, който да напомня на Едуардсън в какъв свят живее. Нищо повече. 

През следващите десетилетия думите са модифицирани и изричани от много новинари, сред които и Уилиам Рандолф Хърст – издател на New York Journal и съперник с Джоузеф Пулицър. Както и да е. 

Прави впечатление, че едно интервю с бизнесмена Васил БожковВасил БожковВасил Крумов Божков е роден на 29 юли 1956 г. във Велинград. Божков е български бизнесмен, сочен от разбуни духовете напоследък. Става дума за появата му в Свободна Европа. Идеята на хората, които се възмутиха, е, че му се дава трибуна. 

Преди да продължа, искам да подчертая нещо много важно: разбирам всички ви, всички вие, които сте по един или друг начин замесени пряко или косвено в случващото се, виждам вашия ъгъл и разбирам мотивите зад решенията ви. Никого не съдя, просто сухо и студено представям това, което се случва. 

Ако ви е възмутило, че една медия е дала трибуна на един известен (запази за малко възмущението си за „с какво е известен“, известен е) българин в средата на една бурна ситуация, в която той е основен участник, то…

… какво ще кажете за това, че години наред масово много медии мълчаха за случващото се в Комисията по хазарта, която се оказа май-май… частна, а? Тишината е не по-малко опасна от „кривата информация“, където я има. Защо той е избрал точно тях за трибуна, какво е целял, показвайки се там… всичко това са само догадки. 

Комисията по хазарта отдавна си е частна, че и еднолична

 

Лично аз смятам, че Свободна Европа си свършиха работата, намериха човека, който е в центъра на вниманието, и го интервюираха. Журналистика. Мълчанието, от друга страна… Нали…

Ще се опитам да не влизам с бутонките напред в темата, защото свободата на словото не се свежда само до личното решение на дадения конкретен пишещ или снимащ журналист, а до решението на редакторите му, така че – да не слагаме всички под общ знаменател. Но…

… но е факт, че бившите Вацови  вестници например – Часовете и Труд, както и bTV нямаха сведения и информации относно случващото се в Националната лотария и фирмите, които дължат стотици милиони и т.н. Нещо повече – когато някои медии писаха за сигналите на Цветомир и Боян Найденови за натиска и заплахите срещу тях, споменатите по-горе станаха платформа за нещо като защита на собственика на Националната лотария. 

Цитат от интервюто в Свободна Европа: „… оттеглих рекламата за малко, докато не дойдат новите собственици, понеже Нова телевизия отказа да ме подкрепи срещу Валери Симеонов… Тогава им казах: като искате този закон да мине, значи не искате тази реклама – довиждане“. 

И, не ме разбирайте погрешно, аз, вероятно, бих направил същото. Но пък… на мен не ми е дадено да преценявам какво да правя в такива ситуации, нали? Както и да е. Не размахвам заключения и нито съдя, нито пък оправдавам, просто пиша всичко това, за да ви обясня някои механизми. Това е. 

В споменатите по-горе медии има реклами на Национална лотария за много пари. Механизмът е: пишеш, спират ти рекламата, спират ти парите, трябва да търсиш нов източник. Неудобно е някак си…

В случай, че си забравил редовете по-горе: „Каквото благодетелят желае да бъде публикувано, е реклама, това, което той иска да остане извън вестника, това са новините“. 

Никоя медия на света не може да бъде напълно коректна към всичко, което се случва по света. И ще ви обясня защо. Най-малкото защото (и това важи най-вече за печатните и телевизиите) един вестник има определен брой страници, които не са разтегателни; и новинарските емисии по телевизията са с определена дължина. Ни повече, ни по-малко. Ясно е, че все нещо ще трябва да остане извън, нещо ще е съкратено, друго – ще е по-напред. И това, уважаеми читателю, е най-първата и първична форма на цензура, която никоя медия на този свят не може да избегне. Оттук, като се започне… та чак до благодетеля и неговите интереси. И, да – това е светът, в който живееш. Но колко и как да цензурираш е въпрос на желание, избор (умения и опит, разбира се!), доколко те притискат обстоятелствата и т.н. 

А сега – още един номер от кухнята на медийния свят ще ви издам:

Ако искам да ви пробутам някаква тъпотия, но не искам да се поставям напред с името си… какво правя? Създавам си някакъв от „ония“ сайтове, дето с малък шрифт някъде е написано: „новините са с хумористично съдържание, не претендират за истинност“ или „поради липса на средства, сайтът публикува сигнали на читатели, без да носи отговорност за достоверността им“. Аз лично смятам, че тези думички трябва да бъдат сложени най-отпред, най-отгоре на сайта и с НАЙ-ГОЛЕМИ букви, но…

… но не стоят така нещата. Та, за да ви заблудя, ще направя един PrintScreen или както едно време му се викаше – факсимиле, ще го плесна на моя сайт или вестник; или просто ще цитирам дадената „медия“, без да споменавам, че е с неясен произход и бам!—всичко е точно: гледна точка, че и с „източник“ даже. Така и бяха „нападнати“ Цветомир и Боян Найденови от различни медии, пускайки „материали“ от разни псевдомедии. И, ако това ви се струва „незначително“, то…

В една от бившите вацови медии съвсем наскоро излезе един такъв „материал“. „Абсурден“ в най-добрия случай, да не използваме думи като „манипулация“, нали…

Как българи се опитаха да купят румънски журналисти

 

Ще цитирам себе си, защото наскоро писах по темата:

„Неотдавна драгият читател бе облъчен с материал от някой си Жан Перие, озаглавен „Кой е виновен за намаляването на населението в света“? (медията е голяма, национална и сравнително уважавана). Първо, кратка справка сочи, че лице Жан Перие, което да е (както е представено) независим изследовател и специалист по Близкия Изток, не съществува; източникът на информацията е някакъв руски сайт, преведен на български, а текстът е пълен с клишета, които сме свикнали да намираме в „онези сайтове“, в които обикновено пише за кемтрейлс, извънземни, световни конспирации и правителства от извънземни. Говори се за това, че Бил Гейтс поискал да се „редуцира“ населението, говори се за насилствено стерилизиране на жени от Африка; а Бил Гейтс участва в конспирация с ваксини, с които да се намалява ръстът на населението…

Студената война не е свършила

Така… 

Единственият популярен Жан Перие е графичен дизайнер. Най-близкото пък до „експерт“ с подобно име е Жан Перен, носител на Нобелова награда, починал през 1942 г.…

Жан е популярно френско име, а „Перие“… е популярна марка бутилирана вода. Надявам се да не чета скоро „мнение“ на „експерт“, наречен Джон Кока-Кола“. 

 

И така – докато текат реклами на благодетеля, ще четете, че Бил Гейтс иска да ви убие с ваксини, а не че едни не-знам-си-колко-СТОТИН милиона лева данъци не са внесени в хазната...

Васил Божков години наред плаща по-ниски държавни такси и така спестява стотици милиони. Държавата мълчи. Докога?

 

... а държавата се задъхва, събираш капачки за кувьози и, както изглежда скоро ще си мислиш, че търкането на билетчета е отколешна традиция на прабългарите. 

Това последното беше шега, моля не го приемайте като предизвикателство, не ви давам идеи… 
 

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Трябва ли да се въведе задължителна предучилищна подготовка за 4-годишните?

Трябва ли да се въведе задължителна предучилищна подготовка за 4-годишните?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.