Андрей Арнаудов от ДНК: Бизнесът има интерес да създаде по-гъвкави условия за младите родители

ДНК адресира своите предложения до премиера Бойко Борисов и вицепремиера по икономическата и демографската политика Марияна Николова.

Организацията на Иван и Андрей предлага на Националния съвет по демографска политика конкретни мерки за подобряване на средата и стимулиране на семействата у нас да имат повече деца.

Сред предложенията на ДНК за законодателни промени са увеличаване размера на еднократната помощ за раждане на дете – за първо 2000 лева, за второ 3000 лева, а за трето и всяко следващо 5000 лева, които да бъдат изплащани само при покриване на определени данъчно-осигурителни условия. Сдружението предлага още: удвояване размера на подоходния критерий за детските надбавки, гъвкаво работно време за родители, чувствително увеличение на данъчните облекчения за многодетни семейства, адаптирана среда за деца в новостроящи се сгради и заведения за хранене, облекчения при ипотечни кредити за млади семейства и дотиране на такса за частна детска градина, когато децата не са приети в държавна.

Една от най-важните цели на НПО-то е създаването на държавна политика, в която децата и стимулирането на семействата да имат повече от едно дете, да бъдат национален приоритет.

- Г-н Арнаудов, като основател на НПО „ДНК“, преди няколко дни внесохте официално към Министерски съвет конкретни мерки за преодоляване на демографската криза у нас. Какви са причините да предприемете тази крачка?

Всъщност това е нещо, което ние готвим още от създаването на ДНК. В трите издания на кампанията ни за насърчаване на раждаемостта – ”Направи го сега”, се записаха за участие близо 6000 семейства и много от тях отговаряха на въпроса “Какво трябва да се промени в средата и законодателството, за да се раждат повече деца в България?”. Освен това, ние като неправителствена организация, проучихме някои от добрите международни практики, говорихме с много демографски специалисти и както обещахме беше въпрос на време да внесем, според нас, най-възможните и наложителни мерки, така че да се раждат повече деца в България. В крайна сметка това е нашата голяма цел – ние съществуваме, за да се промени средата.

- Какво време ви беше необходимо, за да подготвите мерките?

Конкретно по подготовката на мерките работим през последните шест месеца. Оттогава започна по–сериозната ни работа – консултации със специалисти, юристи, хора, които имат биографии в изпълнителната власт и социалната политика, и струва ни се, че шестте мерки, които избрахме са достатъчно разумни, смели, но и възможни за осъществяване.

- Кои са шестте конкретни предложения за законодателни промени?

По-висок размер на еднократната помощ при раждане и детски надбавки, при определени данъчно-осигурителни условия; данъчни облекчения за многодетни семейства; облекчения при ипотечни кредити за млади семейства; гъвкави схеми на работно време за родители; дотиране на такса за ЧДГ, когато децата не са приети в държавна ДГ; адаптирана среда за деца. Подробното описание и обосновка на всяка една от мерките можете да откриете на сайта на кампанията – www.napravigo.bg

- Кои от тях смятате, че главно биха стимулирали младите семейства да създават деца или поне повече от едно?

Ние от ДНК сме напълно наясно, че решението за създаване на деца е лично решение и не зависи само от парите или от условията. Говорили сме и друг път, че и в най-развитите западни общества също не се раждат достатъчно деца. Разбира се това е личен избор и ние не можем да повлияем на тази част от темата. Но що се отнася до условията, особено работещите, образовани млади семейства в България имат нужда да усетят, че държавата мисли и за тях. Т.е. да бъдат стимулирани хората, които си внасят осигуровки, които са активни граждани на страната, плащат си данъците, спазват законите. Това е в общи линии фокусът на нашите предложения.

- Някои от мерките са насочени и към частния сектор и бизнеса, например гъвкавото работно време за родителите. Какви е връзката с държавата и какви са очакваните от вас резултати в тази посока?

Бизнесът на първо време осъзнава, че трябва да направи много крачки, за да има достатъчно качествена работна ръка. Една от тези крачки е задължително да се измисли начин, особено за младите майки, да се връщат по-навреме на работа. Бизнесът сам има интерес да създаде по-гъвкави условия за младите родители, така че много малко му трябва, за да направи определени промени.
 
- Ще търсите ли съдействие и подкрепа от други организации, експерти и институции?

Естествено, ще търсим съдействие и подкрепа. Ние вече сме имали срещи в Министерството на труда и социалната политика с двама от зам. министрите – Султанка Петрова и Зорница Русинова, със зам. министър–председателя по икономическата и демографската политика – Марияна Николова. С радост бихме се срещнали и със самия премиер – г-н Бойко Борисов, за да споделим нашите предложения, защото пак казвам те са плод на много сериозен рисърч – на добрите международни практики, след преглед на нашата демографска стратегия, която за съжаление не е достатъчно разбираема и разбира се след преглед на предложенията на близо 6000 семейства. Искам само да напомня, че тази година около 4000 семейства участват в нашата кампания – това са за съжаление близо 10% от децата, които ще се родят в България.

 

Коментари

  1. 2019.12.10 | 17:21

    Браво на Иван и Андрей. Започнали са една много добра инициатива. Дано да има разбиране от страна на държавата и работодателите.

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Притеснявате ли се от режим на водата в София след проекта за свързването на Рилския водопровод с Перник?

Притеснявате ли се от режим на водата в София след проекта за свързването на Рилския водопровод с Перник?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.