-
22 август 2019 11:10
- 648
- 2
Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика. От друга страна, не може да се каже, че всички търговци у нас са нелоялни. Големият въпрос е свързан с това в качеството си на потребители да реагираме тогава, когато сме поставени в ситуация на жертви на нелоялна практика.
Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по БНР във връзка с течащата информационна кампания на институцията „Най-важното за потребителите през лятото”, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
В анкета на БНР гражданите споделят, че подобна инициатива ще доведе до това да знаят повече за правата си, към кого да се обърнат при проблем, а в много случаи споровете ще станат излишни. Те разказаха за някои потребителски казуси, с които са се сблъсквали при покупки на стоки или ползване на услуги, но не на имали достатъчно смелост да отстояват правата си или пък не са били убедени как точно да реагират в конкретната ситуация.
„Преди като че ли повече хора си мислеха, че не е удобно да се реагира, че това няма да доведе до никакви последици за нелоялния търговец. Но истината е друга. Когато реагираме, първо – има много по-голям шанс да възстановим накърнените си потребителски права. И второ - никак не е за подценяване фактът, че това действа респектиращо на самите търговци, които разбират, че този път „номерът им не е минал” и се замислят дали в бъдеще би трябвало да постъпват по този начин”, коментира Маргаритов.
„Това трябва да бъде основният механизъм на потребителско поведение – активна позиция и когато не можем да се справим сами, да търсим съдействието на институциите, в това число и на нашата Комисия”, добави той.
Председателят на КЗП насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Но дори и при установяване на търговски трик при маркирането на цената на касата например и забелязан впоследствие, също има механизъм потребителите да бъдат защитени и в конкретния случай да получат парите си обратно.
По отношение на превенцията на опасните стоки той подчерта, че КЗП си сътрудничи тясно с Агенция „Митници” за предотвратяване вноса на такива продукти. Същевременно Комисията администрира европейската система RAPEX, по която всички страни членки на ЕС обменят бърза информация за открити на общия европейски пазар рискови нехранителни стоки и където България е на една от челните позиции по активност в борбата с разпространението на доказано опасни изделия.
Друг акцент в контролната дейност са нелоялните практики. Маргаритов припомни, че Комисията има няколко произнасяния за нелоялни практики и санкции при установени случаи на предлагане в комплект на плажни атрибути – чадър и шезлонг.
„Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва”, категоричен бе той.
Димитър Маргаритов припомни, че по време на почивката си в България туристите от чужбина могат да разчитат на безплатна помощ от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.
„В него работят няколко млади и грамотни момичета и момчета, които са в състояние да окажат съдействие на чуждестранните граждани, включително когато те са се завърнали в своите страни и са установили тогава, че има някакъв проблем със закупена стока или пък на място не са успели да решат проблема с некачествена услуга”, каза още той.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Кое колко струва и как да сме сигурни?
16 август 201910:34
КЗП: Съотношението цена-качество при туристическия продукт е изключително важно
15 август 201913:22
КЗП със съвети за безпроблемна лятна ваканция
13 август 201909:44
Димитър Маргаритов: Опасен алкохол по Черноморието не сме откривали в последните години
12 август 201908:59
КЗП с важни съвети при покупката на летни стоки
01 август 201911:30
Анализ на проваления морски туризъм за 5 лева
12 юли 201910:12
Димитър Маргаритов: Изисквайте от търговците писмени договори за услугите, за да бъдат гарантирани правата ви
07 септември 201909:15
На пазар по време на екскурзия в ЕС - моите права без граници!
02 септември 201909:25
КЗП: Ако автобусът закъснее повече от два часа, имаме право да се откажем от пътуването и да получим парите си за билета
01 септември 201910:45
Ню Орлиънс срещу Сакраменто: равностойно начало
Крумовград е в Топ 6 и се надява на грешка на ЦСКА 1948 на "Лаута", Славия ще стиска палци на Левски
Ботев (Враца) надви десетима от Етър и продължава да мечтае за спасение
Ювентус отново не успя да спечели далеч от дома
Костов: Феновете не трябва да събличат играчите, а да ги обичат
Левски направи ключова стъпка към плейофите, ветераните блеснаха срещу Ямбол
Коментари 2
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Български автобус катастрофира в Турция, 11 души са ранени
19 април 202422:53
Димитър Главчев: Сега отговорност за българската външна политика носи този, който не подписа указа
19 април 202421:04
Доц. Петър Чолаков: Завесата на политическия театър пада, греховете на Борисов и Пеевски лъсват
19 април 202421:58
Картина от парламента: Росица Кирова от ГЕРБ спря микрофона на Мирослав Иванов от ПП, БСП заплашиха, че ще напуснат залата
19 април 202420:03
НС възложи на министъра на енергетиката да предприеме действия за предоговаряне на споразумението с „Боташ“
19 април 202418:57
Здравен експерт: Ваксинираните изкарват коклюша по-леко
19 април 202420:55
Проф. Ива Христова: Над 250 са вече случаите на коклюш в страната и ще се увеличават
19 април 202418:46
Водещите новини! Вълнà от коклюш в държавата, в която „ваксина“ стана мръсна дума. Кирил Петков: Има тайна координация между Борисов, Пеевски и Радев (и още…)
19 април 202419:19
Лавров: Не искаме да атакуваме НАТО
19 април 202422:10
2019.08.22 | 12:31
Една от многото безполезни,сиреч - паразитни бюджетни структури, тежащи на продънения джоб на българския данъкоплатец, от която нищо не зависи,измислена от СДС-Айдуците!
Ползвал съм един път "компетенциите" и "правомощията"и .
2019.08.22 | 13:37
Дразни те, че твойте работодатели трябва да спазват някакви правила ли? Свиквай. Все още сте по-равни, но полека губите правата си, червена гмеж.