-
17 април 2019 10:04
- 183
- 0
Потребителската култура на българина еволюира. Хората стават по-активни и са склонни да реагират тогава, когато усетят, че има някакъв проблем. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Коментарът“ по Телевизия Шумен, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
Запазва се тенденцията за ръст на жалбите в КЗП. Годишно над 20 000 граждани търсят съдействието на контролния орган или консултация по различни въпроси, което е с 10-15% повече в сравнение с преди 4-5 години. В около 2/3 от случаите жалбите са основателни и се стига до санкциониране на търговеца.
Председателят на КЗП подчерта, че при възникването на проблем с покупка е важно потребителите да бъдат активни по две основни причини.
„Реакцията навреме може да им спести разходи, но и да подейства възпитаващо на останалите в този процес – не само на търговците, но и на институциите. Защото институциите също стават по-отговорни и по-анагажирани, когато установят, че хората имат активна гражданска позиция“, каза той.
Маргаритов напомни, че при спорове с онлайн търговци от Европейския съюз, безплатна помощ оказва функциониращият към КЗП Европейски потребителски център. "Когато става въпрос за трансгранични проблеми, които не са на територията на ЕС, би могло да е по-трудно. Но вече и в рамките на ООН се появяват все повече привизи и то съвсем конкретни за обмен на данни между националните органи за контрол на пазара, което би позволило във всяка една държава – независимо дали е членка на ЕС, ООН и т.н., да бъдат предприети действия спрямо търговец, който е предизвикал проблем с потребител от друга държава“, посочи председателят на КЗП.
Той изказа предположение, че предстои задълбочаване на сътрудничеството между националните органи, което ще позволи всеки от тях да работи и по решаването на трансгранични потребителски проблеми.
Потребителите е полезно да бъдат информирани, както за своите права, така и за условията преди всяка покупка, но също и за начините, по които могат да се решат възникнали спорове.
Например, помирителните комисии. „Ние апелираме да не се търси винаги съда – губи се време, в един момент наистина има решение, но то е в полза на една от страните, другата ще остане недоволна. При доброволното решаване на потребителски спорове чрез помирителни комисии се търси начин да се постигне споразумение, което да удовлетворява и двете страни. Разбира се, всеки би направил малък компромис в името на това да бъде доволен от крайното решение“, добави Маргаритов.
Има случаи, в които обаче намесата на съда е наложителна – както при спорове между потребители и търговци, така и в случаите, в които търговци обжалват издадени от контролния орган актове за нарушения или наказателни постановления за санкции.
„В над 50% от случаите съдът потвърждава това, което ние сме приели за вярно“, отбелза Маргаритов. Той даде за пример с калкулирани от телекомуникационните оператори непоискани услуги в сметките, липсващи наличности от промоционални стоки в търговската мрежа и др. „Ние не се притесняваме от това, че има обжалване. По-скоро във времето има известно отлагане на крайните решения, но пък най-важното в случая е правилното решение – това, което е в полза на потребителите.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП и БАБХ с ценни съвети за какво да внимаваме по празниците
16 април 201907:30
КЗП: Потребителите допринасят за ограничаването на нелоялните търговски практики
13 април 201909:52
Димитър Маргаритов: Вече половината от жалбите в КЗП постъпват по електронен път
01 април 201912:11
КЗП: Онлайн търговията ще продължи да бъде най-бързо развиващият се сектор и в следващите периоди
29 март 201912:33
КЗП: Рискове на пазара винаги ще има, но институциите ще могат да ги преодоляват с адекватно и навременно противодействие
20 март 201910:28
Димитър Маргаритов: Договор сключен по телефона, без подпис на клиента, не е валиден
18 февруари 201907:50
Шефът на КЗП: Ще има санкции за тези, които са нарушили закона при двойния стандарт при храните
14 май 201918:40
КЗП: Стартираме проект за установяване на двоен стандарт при храните в ЕС на експертно ниво
14 май 201913:36
КЗП: Препоръчителната цена на производителя не е задължителна за търговците на дребно
03 май 201911:16
Арсенал 1:0 Челси, положение след положение
Лацио 1:0 Ювентус, гол на Кастейянос
Левски срази ЦСКА във финал №2 и е на победа от титлата
Козирката на стадион "Българска армия" вече е в историята
Съдия №1 на България свири дербито между ЦСКА - София и Левски
Спартак зарадва "Балканстрой" с победа над лидера, който беше без две от звездите си
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Проф. Христова: Има опасност от епидемия от коклюш, за неваксинирани болестта протича изключително тежко
23 април 202420:12
Журналист за "Турски поток": Поръчители и изпълнители са се събрали в пълно нарушение на ЗОП
23 април 202420:05
Асен Василев: Фалитът на държавата отново се отложи!
23 април 202420:42
Антоанета Цонева: Притеснително е, че ЦИК разпредели над 80% от председателите на районните избирателни комисии към ГЕРБ и ДПС
23 април 202419:00
Водещите новини! Главчев вече е и министър на външните работи. Проф. Кантарджиев: Вече сме в епидемична обстановка заради коклюша (и още…)
23 април 202418:58
Журналистът Димитър Стоянов е пуснат под гаранция
23 април 202419:54
Велизар Шаламанов: Русия трябва да бъде убедена, че не може да спечели войната в Украйна
23 април 202418:06
Серия от верижни катастрофи на АМ „Тракия“
23 април 202419:45
Иран заплаши да унищожи Израел, ако предприеме атака по негова територия
23 април 202421:03