КЗП: Размерът на санкциите трябва да зависи от оборотите от потребителските сделки на дадения търговец

"Най-често потребителите се оплакват от нелоялни практики на телекомите, търговците на стоки от първа необходимост и битова електроника".

Това каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR. Той обаче направи уточнението, че това не означава автоматично най-много проблеми в тези сектори, „тъй като тук в съответното хронологично подреждане са най-многото взаимоотношения, в които влизат потребителите ежедневно с тези търговци”. В сферата на телекомуникациите оплакванията предимно са свързани с обстоятелството, че параметрите на услугата не са били достатъчно добре обяснени на потребителите при сключването на договорите и поради това впоследствие се е стигнало до допълнителни разходи. Има и оплаквания за качеството на предоставяната услуга, както и за необосновано високи сметки, но тези проблеми попадат в прерогативите на Комисията за регулиране на съобщенията.

Запитан от водещия взимат ли си бележка търговците при констатирането на нарушения от страна на контролните органи, Маргаритов отговори, че си плащат глобите, но според него това може да означава много неща. „Защото, когато си плащаш глобите, а след това се установи, че пак извършваш дадено нарушение, може да се окаже, че те не са достатъчно високи. Поставяли сме и друг път този въпрос. В Закона за защита на потребителите са възприети глоби, които са определени в относителен размер от – до, но винаги е фиксирана някаква конкретна сума”, коментира той и даде пример с нелоялните търговски практики, при които размерът на санкциите варира от 1000 до 30 000 лв. „Тук би трябвало да отчитаме и колко голям е даден търговец, какви обороти реализира в хода на своята дейност и особено от потребителски сделки, за да можем да тръгнем по линията на другата справедлива оценка на това какъв да бъде размерът на глобата, а именно – дали това да не бъде процент от оборота, каквито санкции например налагат колегите от КЗК”, обърна внимание Маргаритов.

Председателят на КЗП потвърди за случаи, в които контролният орган е налагал най-високата глоба от 30 000 лв. „Ние винаги отчитаме тежестта на нарушението, размера на упражняваната от търговеца дейност. Случвало се е и друго – не че искам да упреквам някого – но, когато сме налагали максималната санкция, съдът да потвърждава при обжалване правотата на нашето решение, но да намалява размера на санкцията. Разбира се, че съдът винаги има право”, заключи той.

„Ние непрекъснато в нашата контролна дейност установяваме определени нелоялни практики – забраняваме ги, глобяваме и често пъти това дава своя ефект – търговците преустановяват нередностите. Но, тъй като пазарът не е стерилен и изчистен от нарушения, това означава, че се търсят и нов хватки. Особено сега, когато на терена се появяват и новите, все по-актуални способи за пазаруване – онлайн търговията, маркетплейсовете, социалните мрежи. Определено има нови хитринки и по тях работим”, завърши Маргаритов.

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Трябва ли да се забрани вносът на стари дизелови автомобили?

Трябва ли да се забрани вносът на стари дизелови автомобили?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.