Обмислят такси за преминаване по мостове и тунели

  • 16 ноември 2018 06:30

  • 4426
  • 16
Обмислят такси за преминаване по мостове и тунели
©

За преминаване по отделни съоръжения по пътищата в страната ни, като мостове, тунели или планински проходи, също ще могат да се събират такси. 

Това предвижда нов проект на Наредба за условията и реда за събиране на таксите за специално ползване на републиканските пътища на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), публикуван в сряда. Досега в България такива такси не са налагани. Предвижда се и ред, по който да се плащат таксите за път, отдаден на концесия. У нас такива пътища няма, но имаше спорадични заявки за интерес от потенциални кандидат-инвеститори.

Не е ясно какви ще са таксите, но те ще могат да се плащат в левове или в евро - за регистрираните в чужбина превозни средства. От тях ще са освободени автомобилите на МВР, НСО, ДАНС, Спешната помощ и на въоръжените сили. Допълнително заплащане няма да се дължи, ако вече има тол такса. Плащането на таксата ще става на контролно-пропускателни пунктове преди или след преминаване по съоръжението и ще се дава платежно, гласи още наредбата. 

Платените съоръжения ще бъдат посочени в приет с решение на правителството списък, пише в-к Сега. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) дават да се разбере, че става дума за бъдещи обекти. Такива са тунелите под проходите "Шипка" и "Петрохан". Заговори се и за евентуални нови трети и четвърти мост над Дунав към Румъния. В момента се плаща за преминаване и на двата съществуващи моста - при Русе и при Видин. От пътната агенция успокоиха, че съоръженията по магистралите няма да бъдат платени, тъй като за тях ще важат тол таксата за камионите и електронната винетка за леките коли.

Проектонаредбата предвижда също в случаите, когато специалното ползване обхваща различни републикански пътища, един от които е предоставен на концесия, таксите да се определят в две части и да се заплащат по сметка на АПИ и на концесионера. До момента у нас няма пътища на концесия. Имаше запитвания от фирми от Далечния изток за евентуално тяхно участие в пътното строителство у нас, без да се стигне до по-конкретна информация. Данните за предоставените на концесия пътища и за сметките в обслужващите банки на агенцията и на концесионера ще бъдат обявявани в централната администрация и областните пътни управления на АПИ.

Фирмите, които искат да изградят и експлоатират търговски крайпътни обекти и площадки за оказване на пътна помощ срещу заплащане и пътни връзки към тях, както и рекламни съоръжения, също ще трябва да плащат такса.

АПИ ще поддържа системите за продажба на електронни винетки, маршрутни карти и разпространението на бордови устройства за тол таксуването, става ясно от проект на постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за пътищата. Пътната агенция ще осъществява всички дейности по техническата и софтуерна поддръжка на компонентите на Електронната система за събиране на пътни такси - електронни винетки и тол такси, ще управлява процесите и контролира правилното отчитане на дължимите такси и събирането им. Смесената електронна система влиза в сила от 1 януари 2019 г., когато хартиените винетни стикери ще бъдат заменени с електронни винетки за леки автомобили. Цените им остават без промяна. Електронни винетки ще плащат и превозните средства с тегло над 3.5 т до 16 август 2019 г., след което те ще дължат само тол такса.  Предвижда се и така наречената уикенд винетка. Тя ще е с цена от 10 лева и ще важи от 12 часа в петък до 23.59 часа в неделя.

Електронната система за тол таксуване се изгражда от  австрийския консорциум "КАПШ Трафик Солюшънс"  за 180 млн. лева (с ДДС). Според условията на поръчката изпълнителят поема всички разходи, а като заработи системата, ще си върне инвестицията от постъпващите пътни такси. Въпреки че управляващите уверяваха, че бюджетът няма да  дава допълнително средства, в края на юли правителството реши да отпусне на АПИ 180 млн. лева за тол системата.

Блокадите по двете основни магистрали - "Хемус" и "Тракия" ще продължат още дълго време. Вчера АПИ избра фирмите, които ще изработят техническите проекти за ремонт на тунелите „Топли дол“ на  „Хемус“ и „Траянови врата“ на „Тракия“. Стойността на договора за проектиране на тунел „Топли дол“ е 333 408 лв. с ДДС. Изпълнител ще бъде „Пътпроект“ ЕООД. Проектът за „Траянови врата“ ще бъде изработен от Обединение „Свеко-Трансконсулт 22“, за 407 100 лв. с ДДС. Срокът за изработването и на двата проекта е 150 дни. Започва и строежът на пътя между граничния пункт "Калотина" и Драгоман. Отсечката е с дължина 14.5 км, а стойността на договора е 137 491 883 лв. без ДДС. Изпълнител ще е  "СТРАБАГ БПА" ДЗЗД . Предвижда се пътят да е с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които ще са при пътните възли "Калотина" и "Драгоман". Срокът за изпълнение на поръчката е 852 календарни дни. 

Последвайте канала на

Филип Епитропов
4426 16

Свързани новини

Коментари 16

Добави коментар
Bai toshooo

2018.11.16 | 07:44

4

Удриии Боекооо, тръскай тия чували български още имат по дюшега. И пак ще те изберат. Ахахааха Герб победааа нали така л... Умпени

2018.11.16 | 07:21

3

От толкова много лакомия на герберастите ще им преседне със някое жълто паве в гърлата!

ОСТАВКА

2018.11.16 | 07:18

2

САМО ДОЛНИ РЕШЕНИЯ ПРОТИВ НАРОДА ДА СИ ХОДЯТ НАЙ БЕДНИ НАЙ КОРУМПИРАНИ ИНФЛАЦИЯ И УПАДЪК НА ДЪРЖАВАТА В ОТГОВОР ЦИНИЗЪМ И НАГЛОСТ ОТ УПРАВЛЯВАЩИТЕ!!! ОСТАВКА!

2018.11.16 | 06:51

1

гответе се и на нашата улица ще сложа такса а някой минал плаща ,и на вятара ще сложа такса

Bojko

2018.11.16 | 07:47

5

Много деца на нашите хора са се наредили на опашка за лапачка. Съжалявам, но от малки те знаят че народът им принадлежи и е тук само да им плаща. Хайде сега нищо не е още 100 Тина 200 лева на година ако не караш много.

.

2018.11.16 | 08:06

8

Тол такси??? За пътища в отвратително състояние??? Доста нагло.

пурко

2018.11.16 | 08:20

11

Ще открият топлата вода... В Щатите още от първия ден на откриването на мостовете в Ню Йорк се плаща такса за преминаване и със събраните суми ежедневно се поддържат съоръженията.Ако се поинтересувате кога са строени ще останете изненадани че още се ползват....За разлика от България където,от "епохата на социализЪма" и днес в посткомунизма, веднъж построено съоръжение се оставяше на изживяване

пурко

2018.11.16 | 10:49

15

Известно ми е колко получават в Щатите,колко им струва бензина,храната...за тез които се трудят. Известно ми е и че там никой не чака държавата да му напълни канчето,хладилника или джоба....освен ако не живее на улицата....Едва ли и децата на червената номенклатура които живеят там имат подобни илюзии каквито техните родители подхранват и поощряват тук.

Avramov

2018.11.16 | 08:56

14

Пурко, живея в Щатите и да ми сравняваш тях с БГ нещо си откачил. Аз с двучасова заплата си зареждам колата за месец и с 400 $ на месец ядем и пием 4 човека в къщи. Айде малко по кротко и не говори глупости...

мамицата ви

2018.11.16 | 08:50

13

А заплатите гога ще вдигнете или стандарта на цивот в тая скапан държава? Да го направат бензина 3.00лв и тогава да видим!

стефан

2018.11.16 | 07:49

6

Връщат ни във ФЕОДАЛИЗМА !!!! Остава да върнат и крепосничеството.

2018.11.16 | 08:31

12

хас мокар манго!

Милиционер

2018.11.16 | 08:18

10

Ей безименния замълчи или умри.

2018.11.16 | 08:03

7

връщам ти един у й в червения тролски г*з

опорна то4ка

2018.11.16 | 08:13

9

Помните ли тролчета изроди мои, веднъж Сергей Дмитриевич , Ахмед Доган и Кобурготски построха един тунел и един мост?

2018.11.16 | 23:09

16

Помним....Цанков камък и милионите за консултанат Доган....предизборните чешмички и кътове за отдих на Кобурга...странното е че от последните и следа няма...А хонорара на Доган излезе в ТЕЦ Варна....

Добави коментар

Водещи новини