„Да го дишаш“ е новото „да го д*хаш“

Измираме от мръсния въздух и това не е шега. Не, не е шега: „Мръсният въздух убива по 600 хиляди деца годишно“; „7 млн. души умират всяка година заради мръсен въздух“.

Хората в цивилизования свят се усетиха. Малко късно, но се усетиха. Въвеждат рестрикции за замърсителите, въвеждат облекчения за зелената енергия, за електромобилите. Ние какво правим?

Президентът Радев налага вето на данъка на старите коли, които са сред най-големите замърсители. Ама ние сме били искали да дишаме? Не. Популизъм да има. Сега, с риск да ядосам много хора, ще ви кажа: маскират си популизма зад маската на нещо си „социално“. Социално е да не искаш да се вдигат данъците на хората. Вярно е. Никой не обича да му вдигат данъците. И аз не обичам. Само че малката подробност, на която ще се върнем отново след малко, е, че идеята на този данък не е баш в събирането на средства, а най-вече в спирането на тези коли от движение. 

И, повярвайте ми, това е по-леката мярка: дават някакъв избор. Докато другаде, в Париж например, директно забраняват. Но за това – след малко. 

*

Та, популизмът ражда невероятни безумия, като това една европейска столица да е замърсена като китайски цех за коледни играчки. Да, използвам сарказъм. Не, не го намирам за смешно. 

Дали може една идея поне да намалим малко тоя популизъм…? Какво говоря аз! Глупости! В държава, в която в най-големите ѝ градове, насред столицата ѝ, столица от ЕС, щъкат каруци. Каруци. Като в 19 век. И не, не за туристическа атракция, а като съвсем истинско превозно средство. Регистрирано и адекватно спрямо реалността ни. Ама грозно било, ама опасно, ама катастрофи, затруднявал се трафикът… Е, и? А всичките тия „ползватели“ и собственици на талиги… носят се слухове, че били нечий избирателен контингент и някой си ги пазел.  

Както и да е. Това не е важно. 

*

Нека да цитираме мотивите на президента, разпространени официално от прессекретариата му, с които той обяснява защо налага вето: 

„Президентът изразява несъгласие с разпоредбите относно:

- данъка върху моторните превозни средства, чиято уредба няма да стимулира замяната на по-старите автомобили с по-нови, нито ще доведе до постигане на търсения екологичен ефект. Състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея… 
… Няма и гаранции, че събраните средства от този данък ще се разходват за екологични цели“. 

 

В някакъв контекст, извън времето и пространството, вероятно е прав. Само че… само че: основната цел на данъка в случая не е да събира средства, а да СПРЕ ОТ ДВИЖЕНИЕ замърсителите, но благодарим все пак за тънкия намек, че парите ще отидат не по предназначение и че в България има корупция… ние не знаехме. 

Четейки този цитат, две неща ми хрумват:

„Социални разслоения“ а? Хм-м-м…

Никога няма да ми писне да давам за пример за подражание някогашния президент на Уругвай Хосе Мухика, който даряваше 90% от заплатата си за благотворителност, отказа се от луксозната къща, която държавата му предлагаше, и си живя във фермата. Справяше се със средна работна заплата, а ръководеше цяла държава.

Хосе Мухика (вдясно) с режисьора Емир Кустурица (Getty Images)

 

Човекът е бил активен борец в редиците на уругвайските партизани, прострелван е 6 пъти и прекарва 14 години в затвор – чак до 1985 г., когато държавата му отново става демократична. 

Това е социално. 

Това не е:

Да работиш с партия от милионери, чийто лидер е известен приватизатор, имат си местни лидери от типа „Бенчо Бенчев“, а някогашният им лидер беше сниман с часовник, който струва колкото моя апартамент. С все мазето. 

И другото, което ми хрумва, е относно онова, с което започнахме: маскирането на популизъм зад маската на „социално“. Данъкът в случая е един вид избор – ако си платиш, няма да се забрани автомобилът ти. Ще остане в движение. Защото светът всъщност отива натам. Но изведнъж някой реши да прави политика на гърба на установен факт, скачайки да „брани“ на бедния българин возилото. И каруците, и те са ви мили, нали? Липсата на реформи и желанието да пожалим тези, да не „настъпим“ онези – доведе до това: 2018 г. по улиците на градовете ни да се търкалят талиги и коли на по 20 години, бълващи боклук в атмосферата. 

Пример:

В Париж и района около Париж ЗАБРАНЯВАТ движението на стари дизелови коли – всички, регистрирани преди 31 декември 2000 г. Зоната на обхват включва столицата и 79 общини около нея, което се отнася реално за 5,61 млн. жители. Забраната влиза в сила от 2019 г. 

Там не ги питат дали искат вместо това да платят данък. 

Пример II:

След 2030 г. ВСИЧКИ коли с двигатели с вътрешно горене се спират в Дания. Всички. Бензин, дизел, всичко. Започват да се продават само електрически или с други задвижващи системи, които отделят нула вредни газове. И там не ги питат искат ли вместо това данък. 

*

Докато сме на темата с интересните позиции…

„По повод искането на Асоциацията на европейските журналисти – в България да бъде наложено вето върху медийния законопроект (известен като „законът на Пеевски“), внесен от депутатите от ДПС Делян ПеевскиДелян ПеевскиБизнесменът и депутат вече 4 мандата от гражданската квота на ДПС Делян Пеевски е роден в София на, Йордан ЦоневЙордан Цонев Йордан Кирилов Цонев е роден в село Карапелит. Завършва „Икономика и организация на, Хамид Хамид и Велислава Кръстева, Румен РадевРумен Радев Румен Георгиев Радев е български военен, генерал-майор от резерва. Бивш командир на заяви: „Без прозрачност и свобода на медиите не може да имаме и ефективна антикорупционна политика. Това е изключително важно условие".

Тоест, каза ни, че водата е мокра, а слънцето изгрява сутрин. Прекрасно. 

Я, да напомним нещичко за свободата на медиите:

Преди няколко дни колегата Стефан Ташев от Breaking.bg, когото всички в гилдията уважават, ни подсети за нещо, което бяхме позабравили, пък то не се случи кой знае колко отдавна. А именно, че по нареждане на Радев служебният министър на отбраната Стефан ЯневСтефан Янев Стефан Янев е служебен заместник министър-председател по вътрешен ред и сигурност и служебен уволни цялото ръководство на ведомствения вестник „Българска армия“, през януари 2017 г. Защото, когато още беше „кандидат-президент“, вестникът публикува статия на тогавашния министър на отбраната Николай НенчевНиколай Ненчев Николай Ненчев е роден на 11 август 1966 г. Юрист. Магистър по право и политически науки. срещу Румен РадевРумен Радев Румен Георгиев Радев е български военен, генерал-майор от резерва. Бивш командир на, със заглавие „Наглите лъжи на един кандидат-президент“. 

Ето ви една индианска мъдрост, за финал: 

Когато отсечете и последното дърво, пресушите и последната река, убиете и последното животно, ще разберете, че парите не стават за ядене“.

Искам да перифразирам: „Когато изгоните и последния читав работещ българин, ще разберете, че няма кой да ви произведе това, което искате да си сложите в джоба, а приватизираните предприятия не стават за ядене“. 

Това е Хосе Мухика (по средата), заедно с президента на САЩ Барак ОбамаБарак Обама Барак Обама - политик и 44-и президент на САЩ. Роден е на 4 август 1961 г. в Хавай. Той е първият (Getty Images)

 

Това е Румен РадевРумен Радев Румен Георгиев Радев е български военен, генерал-майор от резерва. Бивш командир на (вдясно) с президента на Русия Владимир ПутинВладимир Путин Владимир Путин - руски политик. Роден на 7 октомври 1952 г. в Ленинград, сега Санкт-Петербург. През (Facebook/ Румен Радев)

Коментари

  1. 2018.11.14 | 06:06

    Кое мпс замърсява повече,един автомобил който макар че е на 20години но е добре подържан и с газова уредба или някой 5годишен дизел който съответно е на поне 230000 примерно и подържан лошо и няма вече филтър за твърди частици,катлизатор защото вече е в България и те съответно са премахнати.Софтоерно също е моднат но ТОВА НЯМА ЗНАЧЕНИЕ ТУК!!!!!Предполагам че водачите на 20годишните МПС-та искат да ги подменят но имат ли финансовата възможност????И вдигаме данък на автомобилите,гражданска отговорност която е задължителна,тока хляба и т.н,а стандарта на обикновенния човек?

    1. 2019.05.10 | 18:13

      И да добавя , че основен замърсител са не колите , а печките на твърдо гориво и никой не може да ме убеди в противното . Защо иначе основно въздуха е по - мръсен чувстително и то през зимата ? Да не би лятото да караме колите по - малко . Ами горите , които са белите дробове на тая планета , масово се изсичат . Не съм видял някъде да се залесява . Ами кой да прочиства тоя въздух ?

    2. 2019.05.10 | 17:59

      Ако продължаваме да живвем по този начин , скоро няма да има къде да съществуваме . Ще оставим децата ни да живеят с пари , но в пустош в която няма да има за какво да ги харчат . Трябва да се променим , колкото и да изпитваме неудобство от липсата някои глезотии с които сме свикнали .

    3. 2019.05.10 | 17:50

      Виж , пич , прав си . Верно е , че в пунктовете продължават да пускат издухани и изгнили трошки и начина на отсяване е изключително грешен . Чиновниците или не го разбират , или го правят в полза на автомобината индустрия . Но е вярно и това , че ако не можеш да си позволиш , не е и жизнено важно да имаш автомобил . Удобство си е и гот . Но не е ли удобство и гот да имаш къща на Карибите или Малдивите

  2. 2018.11.14 | 07:57

    Абе Томов, ти пак не си си пил хапчетата!

    1. 2019.05.10 | 17:32

      Човека може и да не си ги изпил , но ти определено си предозирал твоите . Друг вариант е , че просто не ти оттърва истината и си заровил главата в пясъка . Ама тя и без друго не ти върши работа . То само бръмбари да се отглеждат , не е работа .

  3. 2018.11.14 | 01:31

    Спрете мангалските "отоплители" на дърва, въглища и най-вече на стари автомобилни гуми !!!!!!!!!! И след това се хващайте за бедните българи, които изнемогвайки си плащат вдичко !!!

  4. 2018.11.14 | 01:17

    за сто годишен автомобил със работещ катализатор неможе да се каже ,че е замърсител на околната среда в по-голяма степен от новите автомобили.Струва ми се че на новобогаташите им се иска да си карат поръчковите возила по магистралите без да срещат простосмъртни българи ...

  5. 2018.11.14 | 00:02

    Я този парижанина да спомене, преди в Париж да забранят дизелите, колко домакинства отопляващи се на твърдо гориво са останали?
    Автотранспорта в София е безспорен фактор, но големият проблем са махалите и малките бедни кварталчета отопляващи се с гуми, дрехи, обувки и всичко, което става за горене оставено около кофите. Въглищарите и дърварите също.

  6. 2018.11.13 | 17:56

    Проблема за София е в старите автомобили,но не в цялата държава.Във Видин,Монтана,Враца ,изобщо в останалата част от България,различна от София и България,проблема е в печкките на твърдо гориво,защото там няма задръствания,няма и хора които да ги направят.Тези които останаха имат стари автомобили,но не ги използват,защото няма къде да отидат с тях,нямат и пари.Използват си старите печки на дърва и въглища,в това е проблема,защото една такава печка е 100 пъти по вредна за околната среда отколкото 10 стари дизела.Държавата е абдикирала от всичко и всички.

    1. 2018.11.13 | 21:01

      Проблема на София е, че много хора си мислят, че могат да мислят, като г-н. Кръстев, който не се е разхождал в града явно вечерно време! И явно не вижда гъстия облак от пушек (а на улицата няма нито 1 кола). Мирише си яко на въглища. Имам подозрения, че някой от ТЕЦовете дори работи на такива...

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Одобрявате ли промените в НК свързани с неизбежната отбрана?

Одобрявате ли промените в НК свързани с неизбежната отбрана?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.