„Когато отсечете и последното дърво, пресушите и последната река, убиете и последното животно, ще разберете, че парите не стават за ядене“.
„Социални разслоения“ а? Хм-м-м…
„Президентът изразява несъгласие с разпоредбите относно:
Това е Хосе Мухика (по средата), заедно с президента на САЩ Барак Обама (Getty Images)
Хосе Мухика (вдясно) с режисьора Емир Кустурица (Getty Images)
Това е Румен Радев (вдясно) с президента на Русия Владимир Путин (Facebook/ Румен Радев)
Измираме от мръсния въздух и това не е шега. Не, не е шега: „Мръсният въздух убива по 600 хиляди деца годишно“; „7 млн. души умират всяка година заради мръсен въздух“.
Нека да цитираме мотивите на президента, разпространени официално от прессекретариата му, с които той обяснява защо налага вето:
Пример II:
Пример:
Я, да напомним нещичко за свободата на медиите:
Да работиш с партия от милионери, чийто лидер е известен приватизатор, имат си местни лидери от типа „Бенчо Бенчев“, а някогашният им лидер беше сниман с часовник, който струва колкото моя апартамент. С все мазето.
Докато сме на темата с интересните позиции…
Ето ви една индианска мъдрост, за финал:
И, повярвайте ми, това е по-леката мярка: дават някакъв избор. Докато другаде, в Париж например, директно забраняват. Но за това – след малко.
Искам да перифразирам: „Когато изгоните и последния читав работещ българин, ще разберете, че няма кой да ви произведе това, което искате да си сложите в джоба, а приватизираните предприятия не стават за ядене“.
Както и да е. Това не е важно.
Та, популизмът ражда невероятни безумия, като това една европейска столица да е замърсена като китайски цех за коледни играчки. Да, използвам сарказъм. Не, не го намирам за смешно.
Там не ги питат дали искат вместо това да платят данък.
Това е социално.
Това не е:
Тоест, каза ни, че водата е мокра, а слънцето изгрява сутрин. Прекрасно.
Хората в цивилизования свят се усетиха. Малко късно, но се усетиха. Въвеждат рестрикции за замърсителите, въвеждат облекчения за зелената енергия, за електромобилите. Ние какво правим?
Четейки този цитат, две неща ми хрумват:
Човекът е бил активен борец в редиците на уругвайските партизани, прострелван е 6 пъти и прекарва 14 години в затвор – чак до 1985 г., когато държавата му отново става демократична.
„По повод искането на Асоциацията на европейските журналисти – в България да бъде наложено вето върху медийния законопроект (известен като „законът на Пеевски“), внесен от депутатите от ДПС Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева, Румен Радев заяви: „Без прозрачност и свобода на медиите не може да имаме и ефективна антикорупционна политика. Това е изключително важно условие".
- данъка върху моторните превозни средства, чиято уредба няма да стимулира замяната на по-старите автомобили с по-нови, нито ще доведе до постигане на търсения екологичен ефект. Състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея…
… Няма и гаранции, че събраните средства от този данък ще се разходват за екологични цели“.
В Париж и района около Париж ЗАБРАНЯВАТ движението на стари дизелови коли – всички, регистрирани преди 31 декември 2000 г. Зоната на обхват включва столицата и 79 общини около нея, което се отнася реално за 5,61 млн. жители. Забраната влиза в сила от 2019 г.
В някакъв контекст, извън времето и пространството, вероятно е прав. Само че… само че: основната цел на данъка в случая не е да събира средства, а да СПРЕ ОТ ДВИЖЕНИЕ замърсителите, но благодарим все пак за тънкия намек, че парите ще отидат не по предназначение и че в България има корупция… ние не знаехме.
Дали може една идея поне да намалим малко тоя популизъм…? Какво говоря аз! Глупости! В държава, в която в най-големите ѝ градове, насред столицата ѝ, столица от ЕС, щъкат каруци. Каруци. Като в 19 век. И не, не за туристическа атракция, а като съвсем истинско превозно средство. Регистрирано и адекватно спрямо реалността ни. Ама грозно било, ама опасно, ама катастрофи, затруднявал се трафикът… Е, и? А всичките тия „ползватели“ и собственици на талиги… носят се слухове, че били нечий избирателен контингент и някой си ги пазел.
И другото, което ми хрумва, е относно онова, с което започнахме: маскирането на популизъм зад маската на „социално“. Данъкът в случая е един вид избор – ако си платиш, няма да се забрани автомобилът ти. Ще остане в движение. Защото светът всъщност отива натам. Но изведнъж някой реши да прави политика на гърба на установен факт, скачайки да „брани“ на бедния българин возилото. И каруците, и те са ви мили, нали? Липсата на реформи и желанието да пожалим тези, да не „настъпим“ онези – доведе до това: 2018 г. по улиците на градовете ни да се търкалят талиги и коли на по 20 години, бълващи боклук в атмосферата.
Никога няма да ми писне да давам за пример за подражание някогашния президент на Уругвай Хосе Мухика, който даряваше 90% от заплатата си за благотворителност, отказа се от луксозната къща, която държавата му предлагаше, и си живя във фермата. Справяше се със средна работна заплата, а ръководеше цяла държава.
Преди няколко дни колегата Стефан Ташев от Breaking.bg, когото всички в гилдията уважават, ни подсети за нещо, което бяхме позабравили, пък то не се случи кой знае колко отдавна. А именно, че по нареждане на Радев служебният министър на отбраната Стефан Янев уволни цялото ръководство на ведомствения вестник „Българска армия“, през януари 2017 г. Защото, когато още беше „кандидат-президент“, вестникът публикува статия на тогавашния министър на отбраната Николай Ненчев срещу Румен Радев, със заглавие „Наглите лъжи на един кандидат-президент“.
Президентът Радев налага вето на данъка на старите коли, които са сред най-големите замърсители. Ама ние сме били искали да дишаме? Не. Популизъм да има. Сега, с риск да ядосам много хора, ще ви кажа: маскират си популизма зад маската на нещо си „социално“. Социално е да не искаш да се вдигат данъците на хората. Вярно е. Никой не обича да му вдигат данъците. И аз не обичам. Само че малката подробност, на която ще се върнем отново след малко, е, че идеята на този данък не е баш в събирането на средства, а най-вече в спирането на тези коли от движение.
След 2030 г. ВСИЧКИ коли с двигатели с вътрешно горене се спират в Дания. Всички. Бензин, дизел, всичко. Започват да се продават само електрически или с други задвижващи системи, които отделят нула вредни газове. И там не ги питат искат ли вместо това данък.
)