Заради по-ниски цени - масово правят пътищата у нас с варовикова скала

  • 29 август 2018 20:50

  • 7852
  • 5
Заради по-ниски цени - масово правят пътищата у нас с варовикова скала
© Булфото (архив)

Масово пътищата у нас се правят с варовикова скала, твърдят пътни инженери.

Припомняме, вчера регионалният министър Николай НанковНиколай НанковНиколай Нанков е министър на регионалното развитие и благоустройството до 31 август 2018 г. Той е коментира, че в асфалта, където стана инцидента с автобуса, се съдържа варовик, а той има свойството да се полира с времето. За направата на износващия пласт на асфалтовата настилка се използват камък, пясък и каменно брашно, в повечето случаи от варовикова скала. Към сместа се добавя и битум, който е като лепило и съединява материалите.

„Естествено, че варовикът по-бързо се износва. Дори тебеширът ще се износи на дъската за един час”, заяви пред БТВ доц. Валентин НиколовВалентин Николов Валентин Николов е роден в гр. Добрич. Завършил е Икономически университет във Варна,, преподавател в ктедра "Пътища" в УАСГ.

Според асфалтовите фирми използването на варовик е допустимо според Българския държавен стандарт и се влага масово в направата на пътища. Причината е евтината себестойност на материала. Разликата в цената е до 4 пъти спрямо другите материали. В случаите, в които пътят е тежкотоварен или първокласен като този в Своге, не бива да се използва варовик в износващия асфалтов пласт.

„Едрозърнестият материал трябва да бъде от кисели скали като базалт, а не от варовикови. Това е защото тези скали имат много добро съпротивление на износване, т.н. коефициент на ускорено полиране. Те се слагат, за да има добро сцепление между фракцията и автомобилната гума”, допълни доц. Николов.

Експертите допълват, че точното изпълнение на пътната настилка и съотношението на съставките в асфалта обаче зависи от възложителя.

Последвайте канала на

Филип Епитропов
7852 5

Свързани новини

Коментари 5

Добави коментар

2018.08.29 | 22:43

4
Ниски цени голям смях в Холадия с 50 милиона евро правят 50 километра а у нас само 5 километра. Не цените са ниски а кражбите са големи но все пак имаме мафиот за премиер който си мисли че в Европа някой го смята за човек.
ь

2018.08.29 | 21:18

1
Ще го кажа просто и точно! Трябва да се влагат ръбати камъчета/като главата на Цвъкиту/, с остри ръбове, които не се притъпяват с течение на времето... Тези остри ръбове се впиват в гумата при спиране на автомобила. Тука капацитетите говорят за коефициент на ускорено полиране! Бах мама му... Купешки приказки от хора нищоправещи!!!

2018.08.29 | 21:48

3
Не съм варовик, а силициев карбид, двуалуминиев триокис и т.н. Материалът от който правят абразивните инструменти!
Аре!

2018.08.29 | 21:40

2
Тъп си като полиран варовик.
ХБ Китай

2018.08.29 | 22:51

5
This is Bulgaria-Mafia and corruption

Добави коментар

Водещи новини