)
„Аварийно-възстановителен център“ е понятие, което се използва за информационни центрове, чиято роля е да съхраняват резервни копия или „реплики“ на критични данни, за предпочитане на голямо разстояние от основния център за данни, така че в случай че масивно бедствие или авария унищожи основния (или основните) информационни центрове на дадена организация, данните да могат да бъдат възстановени.
Търговският регистър и другите регистри, водени и поддържани от Агенция по вписванията, са сред най-важните за търговския и гражданския оборот в България и съдържат електронни документи, от които на практика зависи националната сигурност на държавата.
Бизнесът на сем. Илиеви може да се проследи от времето в началото на 90-те години, когато стават съдружници със скандално известния бизнесмен Кристиян Маслев в агенция „Натурела“. Маслев е известен и като братовчед на бившия член на ВС на БСП Красимир Премянов. Манол и Димитринка Илиеви излизат от „Натурела“ през 1998 г., а през 2000 г. Маслев е застрелян пред дома си.
Вечната дилема – некомпетентност, саботаж, корупция...или по нещо от всяко?
Влиза ли в задълженията на поддържата фирма да осигурява непрекъсваемост на работата на информационните системи и базите данни на АВ във всички информационни центрове?
Дори след днешната пресконференция на Зорница Даскалова остава неясно, защо при толкова инвестиции в ИКТ и похарчен обществен ресурс се стигна до такъв мащабен срив, при това месеци, след като е осигурена чисто нова техника и софтуер за регистрите. От изкаванията на г-жа Даскалова стана ясно, че АВ разполага само с четирима IT специалисти, и че както ТОПНОВИНИ вече съобщи, поддръжката на системите се извършва от фирма Лирекс БГ ООД, която почти неотменно печели всички ежегодни поръчки за поддръжка от 2012 г. до днес. Единственото изключение е за периода м. май 2017 до м. май 2018, в който поддръжката е изършвана от фирма Индекс България.
Държавата е инвестирала сериозен обществен финансов ресурс, но дали поради некомпетентност, въпиюща немарливост, злоумишлени действия или обикновена корупция, резултатите са плачевни и щетите за бизнеса и гражданите са трудно-измерими. Отговорните институции трябва да разследват всички аспекти на случилото се и да посочат физически и юридически лица, отговорни за това фиаско.
Използвана ли е новата техника, доставена и инсталирана в ИЦ и РИЦ, за да се осигури безпроблемната работа и архивирането на данните на Търговския регистър?
Източници от Министерство на правосъдието споделиха, че през 2015-та година е бил възложен независим външен одит на ИКТ инфраструктурата на АВ. Одитът е констатирал редица пропуски и рискове, включително остаряла и повредена техника, липса на разписана политика и процедури за архивиране на данни и липса на планове за възстановяване на регистрите след евентуални бедствия и тежки аварии.
Индекс България са изпълнявали и изпълняват различни договори с МВР, МВнР, НЕЛК и др. Фирмата е участвала в изграждането на редица специализирани полицейски системи в МВР, както и по проекти за визовата система на МВнР.
Какво е гарантираното време за реакция и време за отстраняване на проблеми и аварии от страна на поддържата фирма и регламентирано ли е в договра за поддръжка? Какви са неустойките при неспазване на гарантираните времена за реакция и отстраняване на проблеми?
Какво е нивото на класификация на договора за поддържка сключен с Лирекс БГ?
Какво е нивото на класификация на обекта, който се ползва за АИЦ от Агенция по вписванията?
Класифициран ли е встъпителният доклад на поддържата фирма Лирекс, за който спомена г-жа Зорница Даскалова по време на пресконференцията от 15.08.2018г. – молим, да ни бъде предоставено копие от доклада или копие на явните части от него, които не са класифицирани.
Кога се приключили и са приети дейностите по изпълнение на догвора с Телелинк Бизнес Сървисис ЕАД за „Разширяване капацитета на масиви за съхранение на данни, надграждане на сървъри и доставка на лентови библиотеки за архивиране на данни, обслужващи информационните системи на регистрите на Агенция по вписванията“?
Кои са Лирекс БГ и Индекс България?
Колко от служителите в Агенция по вписванията (АВ), отговорни за ИКТ инфраструктурата, и които би трябвало да реагират при бедствие или авария, имат допуск до информация с гриф, съответстващ на договора за поддръжка и обекта използван за АИЦ от АВ, и съответно имат право на достъп до АИЦ на АВ?
Колко от специалистите на поддържащата външна фирма, ангажирани по договора за поддръжка, имат допуск до информация с гриф, съответстващ на договора за поддръжка и обекта използван за АИЦ от АВ, и съответно имат право на достъп до АИЦ на АВ?
Колко често се архивират данните на националните реигстри, които води Агенция по вписванията?
Лирекс БГ ООД са изпълнявали и изпълняват сходни договори, като този с Агенция по вписванията, и обслужват други държавни организации – АЕЦ „Козлодуй“, МВР, МО, МРРБ (ГРАО), МВнР и други. От тяхната дейност зависят и други критични системи в държавата, някои от които не по-малко важни от Търговския регистър към Агенция по вписванията. Лирекс БГ беше и единственият участник на последния търг, организиран от ЦИК, за доставка на техника за машинно гласуване. Понастоящем бивш мениждър от Лирекс БГ е съветник по ИКТ на министъра на вътрешните работи Валентин Радев.
Любомир Атанасов започва кариерата си в „Института по информационни технологии“ към МВР, където работи в продължение на повече от 20 години, преди да основе Индекс България през 1997г.
Много центрове, много техника, много предпазни мерки, но Търговският регистър не работи близо седмица...
Обществото има право и трябва да разбере цялата истина за срива на Търговския регистър, но не само – трябва да бъдат дадени гаранции, че поддръжката на критични за националната сигурност системи и регистри не е в ръцете на некомпетентни или немарливи фирми, които от години са „абонирани“ за държавната хранилка, както и че работата на фирмите се контролира и проверява често, професионално, прозрачно и по същество.
Освен АИЦ, който би следвало да служи като „дълбок резерв“, Агенция по вписванията рапзолага и с два основни центъра за данни в София – основен информационен център (ИЦ) в сградата на Агенцията на ул. Елисавета Багряна в София и резервен информационен център (РИЦ) в Бизнес Парк – София в кв. Младост. Специалисти обясниха, че ролята на двата софийски центъра е да осигуряват непрекъснатата работа на информационните системи на Агенцията, така че дори при авария в единия център, работата автоматично да продължи от другия център. Такава е практиката и в други институции, които отогварят за критични системи – МВР, НАП и др.
Основните собственици на Лирекс БГ ООД са Манол Илиев (с 40%), Димитринка Илиева (с 40%) и Янко Илиев (с 10%). Основните собственици на Индекс България АД са Любомир Атанасов (с 48% от дяловете) и дружеството Индекс България СА, което държи 42% от дяловете, и чийто представляващ член на съвета на директорите е синът на Манол Илиев – Янко Манолов Илиев. Янко Илиев е и съдружник (с 10% от дяловете) в Лирекс БГ ООД. Семейство Илиеви и Любомир Атанасов имат и други съвместни начинания – Агро Системи ООД, Био Агро Системи ЕООД. Дружества от групите фирми около Лирекс и Индекс редовно участват в консорциуми на търгове за изпълнение на обществени поръчки. На практика, в продължение на повече от 6 години поддръжката на системите в Агенция по вписванията се изпълнява от тези две фирми.
От пресконференцията, огранизирана днес от директора на Агенция по вписванията Зорница Даскалова стана ясно, че въпросният АИЦ би следвало да работи, и че никой не докладвал за проблеми с него. В IT бранша е публична тайна, че АИЦ е ситуиран в строго-секретен обект на ИА „ЕСМИС“ (понастоящем ДА „Електронно управление“) в гр. Шумен, на повече от 300 километра от София – факт, който беше потвърден от ръководството на АВ по време на пресконференцията днес. Можем само да предполагаме, че поради максималното ниво на класификация на обекта („Строго-секретно“), няма публично достъпна информация, какво и как се съхранява в АИЦ на Агенция по вписванията, нито дали всъщност центъра работи и се използва.
По всичко личи, че макар и със закъснение, Агенция по вписванията е взела мерки за подмяна на остарялата техника. В края на 2017 г. е обявена обществена поръчка за закупуване на нови дискови масиви, системи за архивиране на данни, сървъри и комуникационно оборудване – този път за двата основни информационни центъра на АВ в София. Поръчката е спечелена от Телелинк Бизнес Сървисис ЕАД и е на стойност 3 677 404 лева с ДДС. Общият предложен срок за изпълнение на поръчката е бил 180 дни. Част от документите по ОП са класифицирани с гриф „Поверително“, но АВ е публикувала достатъчно подробна информация за обхвата на доставката и дейностите, от която е видно, че е закупена модерна техника и софтуер от най-висок клас. Според думите на Зорница Даскалова тази нова техника е достатъчна за нуждите на АВ, инсталирана е и е въведена в експлоатация преди да стартира поредният едногодишен договор за поддръжка с фирма Лирекс БГ ООД.
Работили ли са основният (ИЦ) и резервният информационен център (РИЦ) на АВ към момента на срива в Търговския регистър (ТР) от 10.08.2018г и имало ли е огледални копия на всички данни и в двата центъра?
Работят ли към момента основният (ИЦ) и резервният информационен център (РИЦ) на АВ и съхраняват ли се огледални копия на всички данни и в двата центъра?
Разполага ли ръководството на Агенция по вписванията с доклад от извършен независим външен одит на ИКТ инфраструктурата на Агенцията от 2015 г., възложен от Министерство на правосъдието – мoлим, да ни бъде предоставено копие от доклада.
След масивния срив в системите на Търговския регистър от миналата седмица и забавеното възстановяване на данните и функциите на регистъра, възниква основателният въпрос, дали държавата полага грижата на добър стопанин за тези толкова критични за националната сигурност данни и системи? Инвестиции са правени, но дали това е достатъчно? През 2013-та година Агенция по вписванията е провела процедура по ЗОП с предмет „Доставка на комплект информационно оборудване за изграждане на аварийно-възстановителен център (АИЦ)“, пише Topnovini.
Според отчетен доклад на МП за 2014 г., дейностите по изпълнение на ОП за оборудване на АИЦ са разплатени в началото на 2014г. и са били на стойност 359 976.00 лв. В „Профила на купувача“ на уебсайта на Агенция по вписванията липсва подробна информация за изпълнението на обществената поръчка, но след като дейностите са разплатени, може да се предположи, че изпълнителят си е свършил работата и си е получил парите.
Целият казус около случилото се с Търговския регистър води до следните въпроси:
Последвайте канала на