Мостовете свързват, но човешката немарливост убива

  • 15 август 2018 12:39

  • 3488
  • 1
Мостовете свързват, но човешката немарливост убива
© булфото/архив/

Огромната трагедия в Генуа, предзвикана от срутването на мост, който уби поне 30 души, бие аларма към всички управници не само на Стария континент за поддръжката на тези съоръжения. Които очевидно понякога могат да са и „провал на инженерната мисъл и дейност”.

Няма и две години откакто проф. Антонио Бренчич, експерт по конструкции от армиран цимент във Факултета по инженерство на Университета в Генуа предупреди, че мостът "Моранди" е "провал на инженерството" . Думите му се оказаха пророчески – съоръжениято рухна и погреба десетки невинни жертви. Защо обаче властите в Генуа не се вслушаха в съветите на експерта, е напълно излишен въпрос днес. Професорът коментира също така, че укрепването на този мост със стоманени въжета занапред е несигурно и ще струва повече отколкото напълното му премахване.

Опасни мостове има предостатъчно и у нас – за тях се пише и коментира от години. Каква е поддръжката им обаче, е въпрос, който всеки от нас има право да задава на представителите на управлението.

В София мостовите съоръжения са над 150 и състоянието на повечето от тях не е добро, въпреки обновите, които им се правят. Още преди десетина години с милиони левове от общинския приватизационен фонд се започна с ремонтите на най-паянтовите - по "Чепинско шосе" над р. Искър, на ул. "Цар Симеон I" в Мърчаево, по бул. "Др. Цанков" над ул. "Тинтява", по бул. "Хр. Колумб" и над река Суходолска, естакадата по бул. "Брюксел", надлеза по бул. "Сливница" при Захарна фабрика, мостовете при Сточна гара, други 4 в Княжево, един от които е най-старият в София - каменният Александров мост, по три съоръжения в районите "Банкя", "Нови Искър" и т.н. и т.н..

Само преди година кметът Йорданка ФандъковаЙорданка Фандъкова Йорданка Асенова Фандъкова е родена в Самоков. Завършва средното си образование в 35-а руска се похвали с цялостна реконструкция на стария мост "Чавдар", който е построен преди повече от 30 години. „През последните години сме заздравили над 150 моста на територията на Столична община, като тази година освен "Чавдар" се реконструира и по-малкият мост на бул."Драган Цанков"”, коментира пред медиите Фандъкова.

Освен че общините навсякъде, не само в София, носят отговорност за стабилността на съоръженията, за почистването им през зимата, за да не висят десетметрови ледени висулки примерно, ние, гражданите, също трябва да се грижим за общата ни сигурност. Примерно в началото на тази година една пишман шофьорка излетя с бясна скорост от ремонтирания мост над столичния булевар „Александър Малинов”.

Безброй са примерите за немарливо поведение по отношение на мостовете, които могат да се посочат – както от страна на общините и държавата, така и от страна на гражданите.

Сега обаче важният въпрос е -дали направените ремонти като преасфалтиране, осветление, парапети, вграждане на метални жици в бетона и др. могат да гарантират сигурността на гражданите? За това трябва да говорят специалистите. За да не може вродената всезнайковщина на повечето българи да взема връх и да всява смут и паника.

„Животът ни връща само онова, което даваме на другите”, написа преди близо век и половина Иво Андрич, първият носител на Нобелова награда на Балканите за „Мостът на Дрина”.

Последвайте канала на

Аделина Делийска
3488 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
Тошо

2018.08.15 | 16:17

1
Ние лежим на Тошовите магистрали и мостове !!!! А тогава хората яко са стройли следкато с наща немърливост и неподръжка още не са падна ли .

Добави коментар

Водещи новини