Директорите пък настояват за пълна промяна в образователната система.
За да започнат учениците да подобряват резултатите си, трябва да има промяна не само в преподаването, а в оценяването на децата.
Йорданка Алексиева е преподавател по математика на десетокласници. Смята, че най-големият проблем за подготовката е липсата на достатъчно време, за да упражняват учениците наученото.
Учениците наизустяват учебния материал, за да изкарат добра оценка, а не се фокусират върху практически умения, нужни за живота.
Трябва да има достатъчно голям набор от такива задачи. Занапред времето ще бъде повече за решаването на такива задачи, коментира Йорданка Алексиева за Bulgaria ON AIR.
„Самите задачи не са обяснявани и не са практикувани, това ни затруднява. По-добре да научаваме нещо, отколкото да го наизустяваме за определен период, докато мине тест или изпитване“, разсъждава гимназистката Виктория Станкова.
Недостатъчна подготовка и малко часове за практически задачи. Според учениците това е причината за лошите резултати от теста PISA. Той показва, че българските ученици са на дъното на класацията по математика и четене в Европейския съюз. Проверени са уменията на 6107 деца от 202 училища.
Стерeотипът е по-скоро да изпитваме децата за това, което знаят. Например, имаме регион по география, на изпита, това което искат, е не да помниш и цитираш, а да извличаш от цялата информация. Как да го направят децата, като ние не го правим в училище, коментира директорът на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ Асен Александров.
)