-
28 юли 2022 14:30
- 583
- 0
Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математика и география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас, съобщиха от МОН.
В него са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители и резултатите от три специално организирани допитвания – от анкети сред преподавателите и сред учениците от III до X клас, в които се включиха съответно почти 18 000 педагози от цялата страна и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, проведено от Центъра за обществени и политически изследвания „Галъп интернешънъл Болкан“.
Отчетени са също резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование от 2018-2020 г. за степента на придобиване на ключови умения по история и цивилизации и география и икономика в прогимназията и по природни науки в първия гимназиален етап (VIII-X клас). Включени са и изводите от националните външни оценявания в IV, VII и X клас.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете.
Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.
По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX клас, а „Моето семейство и други животни“ (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас.
Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например Еднаквости в равнината, Класическа вероятност, Елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.
Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в V клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.
Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма.
Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.
Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в Х клас понятия като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.
Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт и по музика.
Предложенията за промени в учебните програми ще бъдат разгледани от работни групи с участието на учители, методици и психолози. В обсъжданията ще участват също номинирани от съответната институция представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа.
Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации, които работят в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври т.г.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ботев се върна на победния път след силно второ полувреме срещу Локо (София)
Арда уверено крачи към челните позиции след комфортен успех над Ботев (Враца)
Панатинайкос - Олимпиакос, и двата отбора започват с по трима гардове
Генчев: Мачът е изключително важен за нас, за да си върнем поне малко от позагубеното самочувствие
Майкъла: Бихме ЦСКА 1948, но този отбор не е критерий! Левски само ще се снима с титлата
Ботев с изявление за Зингаревич, входира писмо до две институции
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Бурни аплодисменти за Джон Малкович, залата е пълна
08 ноември 202420:11
"В културата няма място за политика, но в политиката има спешна нужда от култура"
08 ноември 202420:18
Кметът на София Васил Терзиев: Не аз съм работодателят на Илков, Главчев трябва да му поиска оставката
08 ноември 202420:42
Кирил Петков: Хора, не можем да се будим в държава с купени избори и да гледаме подобни нахлувания в Народния театър!
08 ноември 202419:04
Засилено полицейско присъствие пред Народния театър
08 ноември 202418:27
Димитър Стоянович за сблъсъците пред Народния театър: Срам за полицаите! Взеха страната на агресорите
08 ноември 202418:33
Народният театър и парламентът: Даниел Митов очаква провокации в първия работен ден на депутатите
08 ноември 202417:55
Мая Манолова: Случилото се пред Народния театър е резултат от гнева на хората от изборите
08 ноември 202417:53
Доц. Киселова: Видя се кой от Радев и Пеевски е по-опасен
08 ноември 202419:03