"Алфа рисърч": Паритет за първото и второто място на предстоящите избори на 2 април

5
© Bulphoto/архив

"Това, което можем да обобщим е, че очакванията към тази кампания, все пак бяха, въпреки слабия интерес, пети поредни избори, че тя ще се окаже решаваща, предвид стартовите позиции на партиите. Три дни преди изборите обаче виждаме, че кампанията внася известна електорална динамика в подкрепа за отделните партии, но не качествена промяна в общата политическа картина.

39% заявяват със сигурност ще отидат до урните, като това са около 2,5 млн. гласоподаватели. 48% обаче са категорични, че няма да гласуват. 13% се колебаят.

БСП остава на пета позиция с 8.2%. Следва "Български възход", които могат да останат под чертата за влизане в парламента.

ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са с изключително близки резултати, в рамките на статистическата грешка - съответно 25.9% и 25.4%. Паритет има и за третото и четвъртото място. ДПС е с 13.8%, а "Възраждане" - 13.6%.

Паритет за първото и второто място на предстоящите избори на 2 април, сочи проучване на "Алфа рисърч" дни преди вота.

Колебаещите се и тези, които не са решили за кого да гласуват безспорно могат да наклонят везните. Това са достатъчно големи дялове от избиратели и при очертаващата се ниска избирателна активност могат да разместят картината в различни посоки, каза Петрова.

Към момента 3.7% от избирателите ще се възползват от възможността да отбележат квадратчето "Не подкрепям никого", т.нар протестен вот.

Наблюдава се, че в хода на кампанията ГЕРБ успя да мобилизира своите привърженици в страната. За разлика от тях ПП-ДБ са една от формациите, които разполагат с по-широка електорална периферия, която е с потенциал да бъде мобилизиран в рамките на следващите дни. Интригата ще се запази до последните часове на изборния ден. Това каза в студиото на сутрешния блок на БНТ "Денят започва" Геновева Петрова от "Алфа Рисърч".

Очертава се избирателната активност да остане ниска - много близка до тази, която имахме при последните избори през октомври миналата година.

Проучването е направено между 25 и 29 март, публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Проведено е сред 1113 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е сертифицирана двустепенна извадка, с квота по основни социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.

Според Геновева Петрова е видно, че хартиената бюлетина не се оказва този решаващ фактор за избирателната активност. Основният фактор хората по-скоро да изразяват нежелание да отидат да гласуват, се дължи най-вече на недоверието, което те имат към политическите партии.

Според проучването 4% от хората не са си променили мнението за кого да гласуват на предстоящите избори на 2 април. 15 на сто не са избрали за кого да гласуват, а 11% са променили мнението си. Напълно е възможно тези 15% да внесат много по-съществени размествания в самия изборен ден, повтори Петрова.

Това се дължи на факта, че мнозинството от партиите, особено водещите партии, заложиха в тази кампания комуникация на послания, насочени към твърдите избиратели, без да положат повече усилия за привличане на по-широк кръг симпатизанти. Все още нямаме развръзка на интригата, която беше заплетена в началото на предизборната кампания", каза Петрова.

Тя смята, че фотофинишът ще се реши от избирателите, които живеят в столицата, където е немобилизираният електорален потенциал.

Последвайте канала на

Десислава Станева
5

Свързани новини

Водещи новини