Димитър Илиев: Пътната безопасност не трябва да е заложник в ръцете на шепа хора

  • 28 септември 2022 09:46

  • 774
  • 3
Димитър Илиев: Пътната безопасност не трябва да е заложник в ръцете на шепа хора
©

Димитър ИлиевДимитър ИлиевДимитър Илиев е осемкратен рали шампион на България и е единственият българин, печелил три пъти е осемкратен шампион в българския рали шампионат и единственият българин, печелил три пъти най-престижното автомобилно състезание в страната – Рали България.

Илиев е роден на 2 август 1975 година в София. Той е син на известния автомобилист Владимир Илиев. Димитър ИлиевДимитър ИлиевДимитър Илиев е осемкратен рали шампион на България и е единственият българин, печелил три пъти има магистърска степен по автомобилен и мотоциклетен спорт в НСА „Васил Левски“ – София, като придобива научна степен "доктор" и научна степен "доцент" в същата област. Дълги години работи като преподавател в спортната академия.

Повече от 14 години работи в сферата на безопасността на движението. Основател на Академия за безопасно шофиране, в която всяка година курсисти преминават теоретично и практично обучение за повишаване на тяхната квалификация и шофьорски умения. Заемал е редица обществени позиции и инициативи за повишаване на информираността на хората по проблемите на пътната безопасност и превенция на инцидентите на пътя. 

Бивш рали пилот: Щом още си обясняваме защо са нужни коланите, значи сме далеч от пътната безопасност

- Г-н Илиев, почти всеки ден сме свидетели на катастрофи, които се случват на територията на страната. В част от случаите, дори и за неспециалистите е ясно, че недобре построените или поддържани пътища също могат да бъдат причина за тези злополуки?

- Да, пътната инфраструктура е много важна. Другите два фактора, които влияят, са човешкият, значение има и автомобилният парк. Не е нужно да си пътен експерт, за да направиш анализ. Определено имаме дефицити, наслагвани през последните 12 години и бих искал да кажа, че пътищата трябва да насочват към правилно движение и да предразполагат към спазване на законите. Това, което се наблюдава, е липсата на маркировки, пътни знаци в недобро състояние, съборени знаци, обрасли в растителност, които ограничават видимостта, както и лоша настилка. Не важи за всички пътища, но често се налага да шофираме и по такива.

- Как така в Германия по аутобаните няма ограничение на скоростта и няма катастрофи, а у нас има знак 70 на магистралата и пак сме в черните списъци за най-много жертви на пътя?

- Катастрофи стават във всички държави, дори и в най-подредените. Целта на инфраструктурата е да гарантира сигурността на хората. Ние няма да спрем да правим грешки, всеки човек допуска грешки, и се предполага, че при настъпване на инцидент обезопасителните системи трябва да гарантират минимални щети върху пътниците. Имаме проблем и със застаряващия автомобилен парк. Колкото по-съвременни са автомобилите, толкова по-високи параметри имат за активна и пасивна защита, съответно и риска за хората в тях е много по-малък. Сравнението с Германия е много трудно, тъй като това е една от най-развитите европейски държави.

- Напуснахте поста си в Агенцията „Безопасност на движението по пътищата“, защото АПИ отказа да извършва поддръжка на пътната инфраструктура. В каква държава живеем, след като политическото противопоставяне е по-силно от осигуряването на безопасност за хората по пътищата? 

Премиерът Петков освободи Димитър Илиев от поста зам.-председател на ДА "Безопасност на движението по пътищата"

- Да, и не само заради това. Аз постъпих в агенцията с огромен ентусиазъм, и с намерението да дам принос към подобряването на безопасността и движението по пътищата. Това, което срещнах обаче, е съпротива от страна на институциите, доминирани от кадри на ГЕРБ, за търсене на работещи решения. Тъй като за пръв път работя в държавната администрация, силно впечатление ми направи колко по-лесно е да се изтъкнат причини, заради които не можем да намерим решение, отколкото да свършим работа. АПИ беше под управлението на ИТН и както стана ясно, тяхната мотивация е била съвсем друга, а именно да се продължат порочните схеми на ГЕРБ за разпределяне на огромни средства на избрани фирми. При рекорден бюджет от 2 милиарда и 400 000, поискаха 3 милиарда и 900 000. Искрено вярвам, че е дошло време, в което ние трябва да направим избор - дали да продължим със старите политики, или да тръгнем по пътя към една модерна, и безопасна, отговаряща на всички условия, пътна инфраструктура. Това ще бъде дълъг и труден преход. Щом в другите държави се справят, значи и ние можем. Въпросът е, да се смени моделът, и да се преструктурират институциите така, че да не са заложник в ръцете на шепа хора.

- Как могат да бъдат принудени институциите да работят за хората?

- Това е хубав въпрос с много труден отговор. Последните 12 години управление на ГЕРБ приоритетите са били да се строи на всяка цена. Масова практика е било основните ремонти да бъдат парвани под прикритието на текущи ремонти и поддръжка. Негативите от това са, че след ремонта пътят няма гаранция и реално никой не носи отговорността – оттам и качеството не е на необходимото ниво. В последните си месеци на управление, ГЕРБ са раздавали стотици милиони авансово за пътища без проекти, без отчуждители процедури. Впоследствие стана ясно, че част от тези средства са теглени в чували, на каса, дори имаше заловени лица. Доколкото знам, нито парите бяха намерени, нито някой понесе отговорност, нито се построиха пътищата. Това отваря и друг въпрос - за качеството на съдебната система, и работата на прокуратурата. Все пак обаче, аз срещнах и много съвестни професионалисти в институциите- хора, които си разбират от работата, и на които трябва да се даде шанс.

- Кога България ще има пътища, които да отговарят на европейските стандарти за строителство и безопасност?

- Вярвам, че е време да дадем шанс на професионалисти с интегритет, да заемат по- отговорни позиции като по този начин им се даде път и се намери решение за справяне с гореизброените проблеми. Едва тогава България може да тръгне към европейски пътища с високи стандарти за безопасност. Още веднъж искам да кажа, че това ще е изключително дълъг и труден процес.

- Какво мислите за изборната кампания? Колко важни са изборите на 2 октомври? 

Шампион от "Продължаваме промяната": Искам да живея на място, на което всеки носи отговорност

- Вярвам, че сме изправени пред исторически избор. Крайно време е да спрем да се примиряваме със стандарта, който имаме, и да помислим за бъдещето на нашите деца и за това как да върнем повече сънародници обратно в хубавата ни държава. Винаги съм бил оптимист, такъв съм и в монета, вярвам, че хората ще направят правилния избор в посока променена България.

Последвайте канала на

Novini.bg
774 3

Свързани новини

Коментари 3

Добави коментар
Гражданин

2022.09.28 | 12:52

3
В България началниците на КАТ не могат да пишат актове. Повечето офицери в КАТ са събирани от кол и въже. Бил склададжия после криминалист па напускал и се върнал с връзки, пожарникар военен и накрая Шеф на КАТ
1

2022.09.28 | 12:20

2
За всичко е виновна пътна полиция и корупцията която я е обладала. всеки знае но само по новините се говори едно и също
Ивайло

2022.09.28 | 10:16

1
Пак ли ти бе, ако не е Мая Манолова ще е Димитър Илиев да мисли за изстрадалите българи.

Добави коментар

Водещи новини