Глад за гидове с китайски и японски език

Недостиг на екскурзоводи с китайски и японски език има у нас, коментират от Асоциацията на екскурзоводите в България (АЕБ) пред „Монитор“.

Всяка година организацията получава по близо 30 заявки за членство и въпреки това все още има езици, за които гидовете не стигат. От бранша се оплакаха и от липсата на работна ръка.

Справка в туристическия регистър на министерството на туризма показва, че едва петима екскурзоводи са лицензирани за японски и по един има за корейски и за китайски език. Арабски пък говорят едва трима. Шведският, норвежкият и датският също не са толкова често срещани - там регистрираните са общо 8. Освен тях, чешкият и полският също са дефицитни. За арабски и финландски пък екскурзоводи няма. За сметка на това числата при западноевропейските езици са високи - с английски има регистрирани 693 от общо 1293 гидове, с френски са 168, с немски - 279, испански - 115. Рускоговорящите пък са 432, но най-много са тези с български - 1103.

„Има доста групи напоследък, които търсят това, но членовете ни са по-малко от търсеното“, признаха от асоциацията.

Въпреки това има 43% ръст на желаещите да се учат на професията, показват данните на Министерството на туризма.

За периода от 1 януари до 21 март тази година са постъпили 18 заявления за явяване на изпит за придобиване на правоспособност за упражняване на професията „Екскурзовод“. Средно на година пък се получават по 106 подобни заявления. Те са вписани в Регистъра на правоспособните екскурзоводи, част от Националния туристически регистър като към момента на влизане в сила на Наредбата за образованието, практическата подготовка и професионалната квалификация, необходими за придобиване на правоспособност за упражняване на професията „Екскурзовод“, вписаните в Регистъра екскурзоводи са били 1196.

900 лева може да стигнат курсовете за екскурзовод у нас. Освен теоретична част, те предлагат и практика както в страната, така и в чужбина. Сертификатите пък важат за цял живот и втори път няма да се наложи да се прави такъв харч. За тази сума той продължава половин година или 960 учебни часа. След края на обучението учащите се изправят пред комисия и ако вземат изпита, получават свидетелство за завършена трета квалификационна степен на професионално образование „Екскурзовод”. Това важи единствено за тези, които нямат нито опит, нито квалификация. За тези с практика зад гърба си някои центрове предлагат 3-месечни курсове за 600 лв., като часовете могат да се водят и дистанционно или от компютъра.

Подобен център предлага обучения в различни сфери на туризма във Варна, София и Бургас в 3 варианта - месечна, двумесечна и индивидуална форма на обучение. Според нея се определят и часовете. Груповото обучение за гид за 96 часа струва 708 лв., а ако вноската е една, то цената е 648 лв.

Самостоятелното обучение струва 828 лв. или 768 лв за една вноска. В случай, че нямаме наличен сертификат за ниво по език, то центърът предлага и изпит за ниво C1 за 144 лв., който обикновено би струвал около 300 лв.

1000 лева е глобата за тези, които упражняват професията, без да са вписани в Националния туристически регистър съгласно изискванията на Закона за туризма. Такъв е размерът и на санкцията за екскурзовод от държава в ЕС. При повторно нарушение пък санкцията скача с 2000 лв. За тези, които не носят идентификационна карта, пък глобата е 500 лв., а нарушението става двойно по-високо при повторение. Георги Георгиев от Асоциацията на екскурзоводите обясни за „Монитор“, че контролът за нелегални гидове е символичен.

 

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Икономика

още

Анкета

Одобрявате ли подредбата на листата на БСП за евроизборите?

Одобрявате ли подредбата на листата на БСП за евроизборите?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.