)
За пръв път от близо 5 години се прави опит за държавна политика в тръжните процедури, свързани с отдаването на земя от Държавния поземлен фонд (ДПФ) и комасираното ползване на земеделските земи, информираха от Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) по повод предстоящото днес заседание на Комисията по земеделието, храните и горите, на която ще бъдат разгледани съществени изменения в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ).
Друго изменение в ЗСПЗЗ се отнася до чл. 37в, който касае сключването на доброволните споразумения за комасирано ползване на земеделската земя.
Миналата сряда след края на заседанието на Комисията по земеделието, храните и горите членове на комисията, представители на аграрното министерство и на НПО останаха за работна среща, на която да обсъдят Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи с цел постигане до консенсус, за да бъде входиран от народен представител за разглеждане с цел приемането му до началото на активната земеделска кампания.
НАЗ смята, че съвкупността от предложените мерки и контролни механизми може да помогне за създаването на по-прозрачна, отговорна и ефективна система за разпределяне на ДПФ, приоритизиране на чувствителните сектори и равенство между земеделските производители.
Предложената промяна в чл. 24а, ал. 1 гласи, че отдаването на имоти от ДПФ ще се извършва само чрез търгове в две тръжни сесии. В първата тръжна сесия с приоритет ще бъдат чувствителните сектори - лица, които отглеждат зеленчуци, трайни насаждения, едногодишни и многогодишни фуражни култури, производители, сертифицирани като биологични и собственици или ползватели на животновъдни обекти. Във втората тръжна сесия ще участват останалите земеделски производители. В условията за отдаване под наем или аренда се добавя и изискването да се отдава имот от ДПФ на лица с постоянен адрес на територията на общината по местонахождение на имотите. Освен това се въвежда и ограничение в първа тръжна сесия за отдаване на не повече от 300 дка.
Предложено е споразумението, което се сключва между ползвателите, да влиза в сила, когато е подписано от не по-малко от 2/3 от ползвателите и при условие, че обхваща не по-малко от 2/3 от площта в съответното землище. За останалата 1/3 от ползвателите, които не са подписали споразумението, се изготвя служебно разпределение на масивите. Този подход защитава интересите както на малките, така и на големите производители. С него ще се прекрати практиката, при която дори един от ползвателите да не желае да подпише изготвеното от десетки други участници споразумение за уедрено ползване на имотите, блокира процеса по споразумяването.
Последвайте канала на