-
01 февруари 2024 16:18
- 698
- 1
Сливането на авиокомпании ще намали конкуренцията в сектора и ще навреди на бизнеса. Това се посочва в писмо до Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател в Европейската комисия и еврокомисар по конкуренцията.
Писмото е подписано от Европейския комитет на асоциациите на туроператорите (ЕСТАА), Европейската организация на потребителите (BEUC), Европейската пътническа федерация, EU Travel Tech и Международният съвет на летищата - Европа (ACI - Eurоpe).
Основанията за подобни опасения дават както неотдавнашните придобивания, така и предстоящите, се посочва в писмото.
Авторите на писмото оценяват като "забележителен пример за успех на ЕС" вътрешния пазар на въздушния транспорт в Европа. Те припомнят, че през последните десетилетия либерализацията доведе до по-евтини, по-безопасни и по-всеобхватни въздушни връзки в целия ЕС. Това до голяма степен се дължи на активната конкуренция между авиокомпаниите, които прилагат постоянни усилия да изпреварят своите колеги, като развиват и подобряват услугите си.
В момента обаче авиосекторът се намира на кръстопът. В резултат на последователни сливания са се формирали големи и все по-нарастващи доминиращи групи авиокомпании. През 2005 г. петте най-големи европейски авиокомпаниите представляваха 47% от трафика в рамките на ЕС, а през 2024 г. се очаква този дял да достигне 73,5%, подчертават представителите на европейските организации базирайки се на последни проучвания.
Концентрацията ще се увеличи още повече, тъй като в момента са в ход няколко придобивания. Предстои те да бъдат оценени от Европейската комисия. Като примери се посочват придобиването на ITA от Lufthansa Group, на Air Europa от IAG, закупуването на миноритарен дял в SAS от Air France/KLM, както и очакваната продажба на TAP Air Portugal.
Консолидацията може драстично да ограничи конкуренцията по отношение на хиляди връзки. Това ще даде възможност на доминиращите на пазара участници да злоупотребяват с позициите си за сметка на европейските пътници, предупреждават авторите на документа. Фактът, че много европейски летища вече са или ще станат претоварени, в съчетание с остарелите правила на ЕС за разпределение на слотовете на летищата само засилва тези опасения.
Подобни примери вече се наблюдават на други пазари, като например в САЩ, където високото ниво на консолидация и произтичащите от това последици като липса на конкуренция доведоха до по-високи цени, по-ниско качество на услугите и по-малко доволни пътници.
Както наскоро обобщи професорът по право от Колумбийския Универститет Тим Ву, колкото по-големи стават авиокомпаниите, толкова са по-лоши.
Неотдавна Окръжен съд в САЩ блокира планираното сливане между JetBlue и Spirit поради опасения от неблагоприятни последици за потребителите. Консолидацията в САЩ обаче вече доведе до щети за свързаността, местните общности и потребителите.
ЕС все още може да избегне същите грешки, се подчертава в писмото.
Авторите призовават Комисията да разглежда внимателно всеки потенциален антиконкурентен ефект при оценяването на операциите, независимо от политическия натиск.
Когато възникнат сериозни опасения, Комисията не бива да се колебае и да използва инструментите, с които разполага, включително разглеждане на такива сливания като несъвместими с общия пазар или да изисква значителни корективни мерки, се посочва в заключение в документа.
Последвайте канала на
Свързани новини
"Боинг" достигна целта си за доставка на самолети през миналата година
10 януари 202410:07
"Емирейтс" отлага сделка за доставката на самолети от "Еърбъс"
14 ноември 202316:33
"Боинг" забавя доставките на нови самолети поради дефект
24 август 202312:25
"Уиз еър" e осигурила допълнителни самолети и екипажи за полетите си това лято
08 юни 202314:34
"Катимерини": България е поискала гръцки самолети да охраняват небето ѝ
08 юни 202311:29
Германски самолети са евакуирали 10 български граждани
26 април 202320:00
Лудогорец 3:0 Локомотив (Пловдив), Дуа също се разписа
Левски удари инфарктно непобедимите от Крумовград в исторически за българския футбол мач
Двумесечните мъки приключиха! Вписаха Гонзо като президент на БФС
Черноморец разбива Спартак Плевен в битка №1 за бронза, двата отбора в намален състав
Илиан Илиев: Не трябва да влизаме във "филм", че целият сезон зависи от мача с ЦСКА
Финалът в Лига Европа: стъпка към мечтания требъл за Байер или исторически триумф за Аталанта?
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Мълния порази 30-годишен мъж в "Младост"
22 май 202419:19
Потоп в София: Наводни се приземен етаж на мола на "Цариградско шосе", градушката помля стъкла на автомобили
22 май 202419:03
Стълб гори до Халите в София
22 май 202419:33
Правителството отпуска 1 млн. лева за закупуване на ваксини срещу коклюш за бременните
22 май 202417:24
Ицо Хазарта за изтеклия запис: Те третират българското общество като аквариум с рибки
22 май 202417:41
Николай Рашков: Миналата седмица бях на ГКПП "Видин" и днес отново ще бъда там, за да се запозная на място със ситуацията
22 май 202418:05
Тома Биков: Ако ГЕРБ спечели изборите, най-логично би било Борисов да е премиер
22 май 202418:12
Челен удар между кола и камион взе жертва
22 май 202418:55
Заловиха избягалия от затвора Петър Колев
22 май 202417:12
2024.02.01 | 20:32