“Захарни заводи” - компанията, с чиито продукти израснаха поколения българи

  • 22 ноември 2022 14:56

  • 1360
  • 0
“Захарни заводи” - компанията, с чиито продукти израснаха поколения българи
©

Малко са българските компании, които могат да се похвалят с това, че с тях са израснали няколко поколения българи. Една от тях е “Захарни заводи”, която мнозина свързват с вкусните Лукчета, Теменужките, Лимоновите резанки, локум и халва Сладки времена , десерта “Чайка”, ментовите бонбони Ментина и много други. Нейната марка “Сладея” служи като еталон за качествена българска захар.

“Захарни заводи” символизира предприемчивостта в началото на XX в., силата да се преодоляват предизвикателствата на всяко десетилетие и умението да се градят мостове към бъдещето. За да ви запознаем по-отблизо с вълнуващата история на едно от най-старите предприятия за захар, етанол и захарни изделия у нас, ще се върнем до лятото на 1912 г. През 2022 „Захарни заводи“ отбелязва своята 110-годишнина и може да послужи като вдъхновение за всеки, който търси формулата на успеха. 

Началото - трудно, но решително

На 18 август 1912 г. инж. Рудолф Пицка учредява в София Българо-чешко акционерно дружество за захарна индустрия, с което полага началото на днешните “Захарни заводи” в град Горна Оряховица. Тогава основен акционер е Пражката кредитна банка. Инж. Рудолф Пицка се заема смело и решително с отговорната задача да създаде модерен промишлен комплекс за производство на бяла кристална захар. За него това е мечта, която успява да сбъдне в български условия.

Преди обаче проектът му да се увенчае с успех, избухват Балканската (от 26 септември 1912 до 17 май 1913 г.) и Междусъюзническата война (лятото на 1913 г.). Времето се оказва несигурно и твърде рисковано за инвеститорите. Много планове се объркват, а строителството се забавя. Десетки вагони с чешко оборудване остават блокирани на ж.п. линията Сърбия-България. 

Междувременно в средата на юни 1913 г. Горна Оряховица е сполетяна от най-силното земетресение в историята на града. Част от сградите на предприятието е разрушена, има и затрупано оборудване. За да възстанови дейността му, ръководството мобилизира всички налични сили. Така няколко месеца по-късно – на 8 декември, фабриката започва да работи с оборудване и технологии на световно ниво.

Десет години по-късно в Горна Оряховица се произвежда не само захар, но и са добавени нови производствени мощности - за етилов алкохол от меласата – остатъчният продукт от преработката на захарното цвекло, и за въглероден двуокис.

В духа на стремежа за растеж и постоянно модернизиране на технологиите разширяването на дейността на предприятието продължава. Придобита е Бонбонената фабрика на Стефан Обрешков и са изградени цехове за керамични изделия, отоплителни уреди, глюкоза, калиев карбонат, сухи фуражи и други.

Нов етап от историята на компанията започва 36 години след създаването й. През 1948 г. тя е национализирана и преименувана на „Държавни захарни заводи”. Като компенсация чешката страна почива на българското Черноморие в специално построения комплекс „Св.св. Константин и Елена”, който по-късно за известно време е познат като “Дружба”.

Следват няколко години на трансформации и реконструкции. Цехове затварят врати, строят се нови заводи. На 1 януари 1960 г. започва строителството на топлоелектроцентрала. На три смени работят 2000 строители, 7 багера, 3 крана и 35 самосвала. Така за по-малко от 10 месеца “Държавни захарни заводи” се сдобива със собствена топлоцентрала. Девет години по-късно е построен Ремонтно-механичен завод, а на следващата година - най-голямата полиграфична база в България, лично открита от Тодор Живков.

През 2002 г. дружеството е приватизирано, а две десетилетия по-късно има над 1500 акционери с акции, които се търгуват на Българската фондова борса (БФБ). 

Модерно управление, ориентирано към бъдещето

Днес „Захарни заводи” не само е най-дълго функциониращият и голям производител на захар и захарни изделия в България. Той е пример за модерно управление и висок стандарт на работа, ориентиран към бъдещето. В Горна Оряховица е разположен индустриален парк, в който успешно се развиват няколко самостоятелни дивизии.Портфолиото на компанията включва производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол, енергия от собствени ТЕЦ и ФЕЦ и Ремонтно-механичен завод.

Към 31 декември 2021 г. водеща позиция в консолидираните приходи на “Захарни заводи” заема дивизия „Захар“ – с дял от 45%. Следват я „Етилов алкохол“ – с принос от 32%, „Захарни изделия” – 17%, и „Електроенергия и търговия с горива” – 4%. Годишният оборот на групата за 2021 г. е 140 млн. лв., като за първото полугодие на тази година компанията записа 56% ръст на приходите от продажби на годишна база спрямо същия период на 2021 г.

У нас „Захарни заводи“ е единственият производител на захар с 25% дял на пазара на малки разфасовки за домакинствата и с над 30% дял за индустриални цели. Марката „Сладея” е утвърдена като еталон и гаранция за качество на бяла кристална захар в България.  

Оптимизация, дигитализация, нови продукти и “Любима марка” на българите

За да бъде в крак с времето и конкурентна на пазара, “Захарни заводи” не престава да инвестира в индустриалния си парк, да оптимизира работните процеси и да предлага нови продукти. През последните две години компанията е носител и на много ценно отличие - „Най-зелените компании“ в България. То отразява ориентираността й към устойчивото развитие и грижата за околната среда и обществото. В тази посока тя е инвестирала повече от 50 млн. лв.

През последните 10 години дружеството изцяло обнови и индустриалния си парк за пакетиране на основния за бизнеса на компанията продукт – бяла кристална захар, както и производство на бучки захар. Инвестиция от 5 млн. лв. е вложена в оборудване за пакетиране на захар в хартиена опаковка, автоматизиран палетизатор за големи разфасовки захар, както и в машини за производство на бучки захар. Дивизия „Захар“ представлява 45% от консолидираните приходи към 31 декември 2021.

Дивизия „Етанол”, която генерира над 32% от приходите на групата и е експортно ориентирана към европейски пазари, днес е най-модерният и прогресивно развиващ се бизнес на „Захарни заводи“. Основана преди почти столетие, тя е втората по големина и важност за компанията. Следва я дивизия „Захарни изделия“, която генерира 17% от консолидираните приходи на групата. Тази дивизия е визитната картичка на компанията пред обществеността – поне пет поколения българи помнят и познават марки като „Лукчета”, „Лимонови резанки”, „Теменужка”, „Чайка”, „Сладки времена” и „Ментина”. Затова и днес брандовете на завода са носители на престижното отличие „Любима марка“ на българите. 

За 10 години „Захарни заводи“ инвестира в дивизия “Захарни изделия” 11 млн. лв. за автоматизиране на производствата и грижа за потребителите. Създадени са например линия за производство и пакетиране на пастили с патентован състав и доказано антимикробно действие, ново оборудване за леене, формоване и опаковане на нови за българския и европейските пазари мини локуми, за производство и опаковане на тахан и халва.

Четвъртият по големина и важност бизнес на „Захарни заводи“ е дивизия „Енергия“ - горива и производството на енергия за собствени нужди. Той генерира 4% от консолидираните приходи на групата. Голямото предизвикателство пред него сега е преходът към зелена енергия с нулев отпечатък. Досега компанията е инвестирала 10 млн. лв. за използване на биомаса от топлоелектрическата централа и изграждане на две фотоволтаични електроцентрали. 

През последните години „Захарни заводи“ инвестира и 18 млн. лв. в нова инсталация за производство на етилов алкохол, за да може да предложи краен продукт с много високо качество. Резултатът е по-висока степен на автоматизация на производството, по-добра производителност и намалени разходи за енергия. Пестенето на енергия, заедно със затворения процес на производство на високопротеинов фураж, като вторичен продукт, са част от зеления принос на „Захарни заводи“ за опазване на околната среда.

Паралелно с оптимизирането и обновяването на производството и създаването на нови продукти, компанията насочи усилията си и към дигитализацията на продажбите и управлението им – внедрени са програмни продукти като Bussiness Inteligence софтуер, CRM софтуер и логистичен софтуер. В рамките на този процес е създадена собствена платформа за онлайн продажби Sladkoe.bg, където всеки потребител може да поръча своите любими продукти на „Захарни заводи“.

(платено съобщение)

Novini.bg
1360 0

Водещи новини