Хюсеин Йорюджю: Алкомет очаква ръст в продажбите на местния пазар

През тази година планираме да завършим голям инвестиционен план, чието изпълнение започна преди три години.

Това заяви в интервю за Profit.bg и Novini.bg Хюсеин Йорюджю, изпълнителен директор на Алкомет. Той ще бъде един от лекторите в 10-ото издание на форума "Шумът на парите", който ще се проведе на 16 и 17 април в зала 6 на НДК.

Глобалната търговска война изцяло отрицателна ли е или създава и бизнес възможности и как по-конкретно се отразява тя на Алкомет?

Установените на пазара компании предпочитат стабилните условия, при които разходите за суровини и производство са известни, а продажните цени се приемат със задоволителен марж на печалба. Ако няма нарушение в предлагането на суровини и ако има достатъчно клиенти, работата продължава по един предсказуем и здравословен начин, при който бюджетните прогнози са изпълними.

Всякакъв вид внезапни нарушения, като търговска война, могат да нарушат баланса на тази среда. Една компания може да се окаже от печелившата страна, когато има по-добри възможности за продажба или по-привлекателни условия за набавяне на суровини.

Въможно е обаче компанията да се озове и от губещата страна, при което продажбите намаляват, а разходите се увеличават. Така че е възможно да се реализират по-големи от нормалните печалби или пък по-големи от нормалните загуби, които дори могат да доведат до фалита на компании.

Тук използвам думата нарушение за всякакви промени на съществуващите практики в средата, а те често се ръководят от потребности. Затова е важно една компания да бъде подготвена предварително за всякакви нарушения на бизнес средата, така че необходимите мерки да бъдат взети навреме.

Нарушенията могат да бъдат прогнозируеми и сигурни, като например “в следващите години в автомобилното производство ще се използва повече алуминий“ или „изкуственият интелект ще се използва все повече в индустрията“. Когато събитията са предсказуеми като време и посока, мениджърите могат да организират производствения капацитет или тяхната продуктова гама, така че да се възползват от новите пазарни възможности.

Когато времето и посоката на нарушението са предсказуеми, но изходът е несигурен, както е в случая с “брекзит“ или с „търговските преговори между ЕС и САЩ“, това помага на мениджърите да се подготвят своевременно, но за какво? Те трябва да се подготвят за всички неща, които е възможно да се случат, доколкото им позволяват обстоятелствата.

Когато нарушението е внезапно и неочаквано, в зависимост от неговата сериозност, мащабите на последващите щети може да варират от неудобство до катастрофа. Човек може да помисли за различните сценарии, които биха могли да се случат, но те биха били огромен брой.

Ако тези нарушения са породени от промяна на политиката в отделните страни, съответните власти би трябвало да са изключително внимателни при оценката на ефекта и щетите от такива промени.

Търговската война с Китай създаде вакуум при предлагането на алуминиево фолио и ние се възползвахме от тази възможност, за да навлезем на пазара в САЩ, въпреки че имаше по-малки мита и за европейските стоки. След като изгуби щатския пазар, Китай също така ще трябва да продава на други места и ще се опита да пробие на европейските пазари.

Трябваше да предприемем стъпки, за да предотврати тази възможност, заедно с Европейската алуминиева асоциация и Европейската асоциация за алуминиево фолио, в сътрудничество с Европейската комисия. Втората опасност са преговорите за митата между ЕС и САЩ, които напоследък зациклиха и това може да провокира внезапно едностранно решение от страна на САЩ.

Подобно развитие би имало сериозни последствия за европейския автомобилен износ за САЩ, а оттам и за производителите на алуминий.

Можем ли да очакваме ръст в продажбите на Алкомет в България в следващите няколко години?

В момента малък процент от нашите продукти се продава в България – около 300 тона на месец, което е едва 5% от месечното ни производство. Потреблението на алуминий в България е 52 000 тона през 2017 г., което се равнява на около 7.43 кг. на глава от населението - стойност, която е много по-ниска, в сравнение с ЕС, където е 20 кг на глава от населението.

За САЩ потреблението е 31 кг на глава от населението. Имаме известен марж, в който потреблението в България може да расте. Индустрията на производството в страната се разраства с нови инвестиции. По-конкретно с превръщането на България в център за доставчиците на части за автомобилната индустрия, търсенето на алуминии ще расте.

Очакваме индустриалните ни продажби на местния пазар да растат в идните години. От друга страна, с увеличението на БВП на глава от населението, покупателната способност на населението в България се увеличава, а това, от своя страна, ще доведе и до ръст в потреблението на алуминий. Очакваме тези два фактора да ни помогнат да увеличим продажбите си на местния пазар.

Тъй като производственият ни капацитет се увеличава с по-бързи темпове, ние трябва да разширяваме дейността си основно в ЕС и САЩ с новите си продукти. Това означава, че делът на продажбите на местния пазар може да остане същия, въпреки че обемът на продажбите нараства.

Какви са инвестиционните планове на компанията за 2019 г.?

Планираме да завършим голям инвестиционен план, чието изпълнение започна преди три години и включва нов стан за студено валцоване, обособен в отделна сграда, нова преса, нова пещ и нова машина за рулони. 25 Mn пресата вече работи, а останалите машини ще заработят до няколко месеца.

Предпочитаме да продаваме профили с допълнителна обработка, като прецизно рязане, пробиване, CNC машинна обработка, прахово боядисване или анодиране. Има все по-голямо търсене на продукти в тази форма - повече, отколкото наличния ни капацитет. Планираме да увеличим капацитета в тази сфера и вече работим по това.

Когато новият студено валцов стан заработи, ще спрем стария за модернизация. След като обновлението на старата машина за студено валцоване приключи, тя ще заработи както преди, но с допълнителен капацитет и с по-добро качество на продуктите.

Компанията диверсифицира продуктовата си гама в различни сегменти на потребителския и промишления пазар. За тази цел се разработват нови продукти. Новият стан за студено валцоване може да валцова продукти с широчина 2200 мм, като идеята е да се задоволи нарастващото търсене от страна на автомобилната индустрия в бъдеще. Започнахме също така да подготвяме анализа на осъществимостта и първоначални планове за тази цел.

Един от приоритетите на Алкомет за миналата година беше навлизането на американския пазар. Успяхте ли да увеличите присъствието си там и кои са най-продаваните ви продукти?

Имаме добра клиентска база в Европа, стабилни поръчки и не много свободен производствен капацитет. Стъпваме на щатския пазар, за да се запознаем с пазара, бюрокрацията и логистиката, свързана с това да се прави бизнес със САЩ.

Осъществихме добър напредък в това отношение. Имаме редица стабилни клиенти, които получават редовно доставки. Също така осъществихме пробни доставки с други клиенти и се подготвяме за редовни доставки.

В идните месеци, когато нашият производствен капацитет се увеличи, САЩ ще бъде една от дестинациите за значителна част от допълнителното ни производство.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Пазари

още

Анкета

Има ли съкращения на вашето работно място?

Има ли съкращения на вашето работно място?

Избрано от Интернет