Логично е акцизите да се повишат по-равномерно и пропорционално на вредата

  • 22 ноември 2022 11:18

  • 5231
  • 0
Логично е акцизите да се повишат по-равномерно и пропорционално на вредата
©

„По-справедливо и логично е стъпките за повишаването на акцизите да са равномерни всяка година и да отразяват различната степен на вреда на отделните продуктови категории.“

Това казва Вержиния Джевелекова от Филип Морис България във връзка с предложението на служебното правителство за 4-годишен данъчен календар за увеличение на акцизите върху всички тютюневи изделия и електронните цигари.
Предложението беше прието на първо четене в Комисията по бюджет и финанси. Чуха се гласове и в подкрепа, и против.

Разговаряме с Вержиния Джевелекова за гледната точка на компанията.

Г-жо Джевелекова, каква е позицията на Филип Морис България относно новото предложение за повишаването на акцизите и какви ще са ефектите?

Последователната ни позиция е, че въвеждане на дългосрочен календар за плавно повишаване на акцизите е най-добрата европейска и световна практика за фискална регулация – за потребителите, бизнеса и правителството. 

Тази наша позиция остава непроменена и ние подкрепяме такъв подход. В тази посока беше и изказването ми пред народните представители. Постепенното повишаване на акцизната тежест е сред доказаните данъчни и ценови мерки за постигане на основните цели – напредък в постигане на здравните цели чрез ограничаване на тютюнопушенето и осигуряване на приходи в бюджета, като при плавно увеличение се минимизира риска от разрастване на незаконна търговия.

А за да бъде логичен и справедлив данъчният календар, стъпките за покачване на акцизите би трябвало да са пропроционални спрямо отделните продуктови категории, като се отчита различния им рисков профил, делът и приносът им в общите постъпления в бюджета и като се следват добрите европейски практики в областта. Именно в този аспект, по конкретните стъпки на календара се изразиха различни становища по време на първо четене на проекта. 

С какво конкретно този акцизен календар се отдалечава от изброените критерии за логичен и справедлив календар, според вас? 

В календара се предлага, от една страна, по-високо увеличение на ставките за нагреваемите изделия спрямо останалите изделия, а от друга увеличенията за всяка от четирите години е неравномерна. Подобно е предложението и за течностите за електронни цигари. 

По-справедливо и логично е стъпките за повишаването на акцизите да са равномерни всяка година и да отразяват различната степен на вреда на отделните продуктови категории. 

Както процентното повишение, така и ценовият ефект, може да бъдат по-балансирани, по-пропорционални и по-равномерни през годините и данъчната тежест върху бездимните изделия да не надвишава тази върху продуктите от категорията на изделията за пушене.  

Какви според вас са мотивите на служебното министерство на финансите при новото предложение?  

Считам, че те са точно в посока постигане на основните цели, споменати вече по-горе: 1) осигуряване на приходи в бюджета, 2) ограничаване на тютюнопушенето и 3) напредък към очакваните нови минимални изисквания за акцизните ставки, които Европейската комисия предстои да предложи. 

Но с предложението за доста по-високо облагане на нагреваемия тютюн спрямо останалите продукти, може да се даде грешен сигнал към потребителите относно степенуване на вредността. 

Тъй като целта на дебатите на първото четене в бюджетна комисия беше народните представители да изслушат всички коментари и аргументи, аз вярвам, че те могат да предприемат необходимите стъпки за обсъждане на приемливи и рационални корекции на ставките за бездимните продукти.

Какъв би могъл да е по-рационалният акцизен календар у нас предвид очакваното през декември ново предложение от ЕК за ревизия на Директивата за акцизното облагане на тютюневите изделия? По какъв начин е редно да се доближим до очакваните от ЕС нива на облагане?

Точното предложение на Европейската комисия предстои да бъде изнесено скоро, то ще подлежи на консултации сред страните-членки, но според редица публикации в европейските и нашите медии, се очаква сериозна стъпка към удвояване на настоящите минимални изисквания за общо облагане на конвенционалните изделия за пушене – за цигарите сега е 90 евро на хиляда къса, а за тютюна за пушене – сега е 60 евро на килограм. 

А новото е, че ще се въведе за първи път в ЕС и минимално изискване за облагане на нагреваемия тютюн на ниво, сходно с най-ниското за традиционните тютюневи изделия, което е за тютюна за пушене – такава е и настоящата най-масова практика в ЕС. Ще се облагат и течностите за електронни цигари. 

Чрез високото облагане на цигарите се цели отказ от тютюнопушенето или ограничаване на пушенето сред настоящите пушачи, а онези от тях, които не се отказват, ще получат ясно послание за възможността чрез бездимни алтернативи да намалят вредата за себе си и за околните. На фона на очакваните промени в европейското законодателство, нашият данъчен календар може да бъде леко редактиран и да бъде добра основа за следващите години, когато ще трябва постепенно да достигаме високи минимални изисквания за цигарите.

При неприемането на акцизен календар по-рано в средата на годината изчислението бе, че това ще доведе до около 100 млн. лв. по-малко в бюджета. Смятате ли, че сега се прави опит да се компенсират тези приходи? 

Ако по-рано тази година беше въведен календар, естествено положителният ефект върху бюджетните приходи можеше и да започне да се отчита още от есента. Разчетите за бъдещи допълнителни приходи или за нереализирани приходи за минал период е в ръцете на държавата. 

Едно е сигурно - един безпристрастен и справедлив спрямо различните продуктови категории календар ще бъде солидна база за справедлива конкурентна среда, в резултат на което да се изпълнят прогнозите за приходите за всяка следваща година на календара.

Какво показва световната практика по отношение на ефекта в държавния бюджет от резкия ръст в акцизите върху тютюневите изделия? 

Едва ли има някакво съмнение, че рязък скок в акцизите води до рязък скок на незаконната търговия. Българският пример от недалечното минало е показателен - от около 17% през 2009 г. контрабандата на цигари за няколко месеца се вдигна на 34% при рязкото покачване на данъка вместо до минималното тогава изискване от 64 евро на 76 евро за хиляда къса. А нивото на тютюнопушене не е намаляло за последните десетина година – според Евробарометър 2021 г. то е непроменено - 36% от 2010 г. досега.

Ето друг по-скорошен пример от ЕС - Франция. Според проучване на KPMG за 2021 г. прекомерното увеличение на цените доведе до рязко повишаване на потреблението на незаконни цигари – от 13% през 2019 г. на 29% през 2021 г. Незаконният пазар не води до нищо друго освен загуба на бюджетни приходи, финансиране на престъпни групи и дори до увеличаване на потреблението, но на незаконни продукти. 

Какви промени в потребителските тенденции очаквате, ако предложението за увеличение на акцизите върху тютюневите изделия от следващата година бъде прието в настоящия му вид? 

Вярвам, че няма обективна причина данъчната тежест върху бездимните тютюневи изделия да не бъде коригирана от народните представители, тъй като е предложена да е по-висока от останалите продукти, имайки предвид техните характеристики и начина на използване. Така че нека да гледаме голямата картина и дългосрочните промени на потребителските тенденции, които ясно сочат за промяна на потребностите за замяна на по-вредните продукти с по-малко вредни алтернативи. А при преразглеждането на Директивата за акцизното облагане на тютюневите изделия, основните ѝ цели за хармонизация между държавите-членки и напредък в ограничаване на тютюнопушенето и неговите рискове за здравето ще се затвърдят.  

Интервюто се публикува с подкрепата на Филип Морис България

Последвайте канала на

Novini.bg
5231 0

Водещи новини