Цакат ни 20 лева за опаковка на подаръка

  • 09 декември 2020 20:54

  • 699
  • 0
Цакат ни 20 лева за опаковка на подаръка
© pixabay

Онлайн търговци цакат с дебели надценки за опаковка и застраховка при покупки по интернет. При някои артикули опаковката дори излиза по-скъпо от самия продукт, а ако поискаме тя да е подаръчна, цената скача още повече.

Поръчах от сайт намалена блуза за 19,80 лева. В момента, в който трябваше да платя, цената вече беше станала 39,50 лева. Когато попитах по телефона от къде идва разликата от почти 20 лева, ми отговориха, че се плаща допълнително за опаковката, оплака се потребителка, пише Монитор.

Забавени пратки и объркани стоки след Черния петък

Към тази сума отделно върви и таксата за доставка При някои стоки допълнително оскъпяване идва и от задължителна застраховка. Например преса за коса се продава за 20 лева. Към цената обаче, освен опаковката, влиза и задължителна застраховка на продукта, както и на доставката му. Така цената става повече от два пъти по-висока. От самата застраховка пък няма възможност да се откажеш, даже и да искаш, коментират потребители. Така дори артикултът да се продава с 50% намаление, както е при много от промотираните стоки, в крайна сметка плащаш повече отколкото е регулярната цена.

„Във връзка с конкретния случай, при който опаковката излиза по-скъпо от самата стока, не съм запознат в детайли, но принципно трябва да знаем следното. Ако има допълнителни разходи свързани с продажбата и не са ясно обявени преди да натиснем бутона поръчай, то това категорично означава нелоялна търговска практика и може да бъде санкционирано от Комисията за защита на потребителите, но купувачите трябва веднага да съберат доказателства и да ги предоставят на експертите. Ако обаче те са били ясно написани, съответно потребителите трябва да четат внимателно, преди да поръчат“, коментира Богомил Николов, шеф на Асоциация „Активни потребители“.

Други потребители пък се оплакват, че са чакали месец и 12 дни, за да си получат обратно парите за върнат продукт, закупен от интернет. Цялата процедура е страшно сложна и минава през няколко етапа.

„Направих поръчката на 9 октомври, става въпрос за детски кецове, които се оказаха малки. 10 дни по-късно получих съобщение от сайта, че поръчката е изпратена. След като получих кецовете установих, че те са малък номер. На 26 октомври отидох до офис на куриерска фирма, за да ги върнат и заплатих пратката, защото връщането не се поемаше от сайта. Същевременно, трябваше да попълня и някакъв формуляр на сайта, че връщам стоката. И тогава започна едно дълго чакане. Звънях на сайта, откъдето ми казаха, че трябва първо стоката да пристигне в Словакия, където е централата им. После трябва да чакам решение дали ще ми върнат парите. Такова решение получих едва на 4 декември. В него пишеше, че сумата ще ми бъде преведена до 14 дни. В крайна сметка получих парите си на 8 декември. И това решение, че ще ми върнат сумата, излезе едва след като звъннах на сайта. Иначе явно ме бяха забравили“, жалва се потребителката.

В тази връзка Богомил Николов заяви, че трябва да запомним магическото число 14. Има три срока, които са еднакви по 14 дни. Първият е до 14 дни да уведомим търговеца, че се отказваме от сделката. След това трябва да изпратим стоката обратно, като това трябва да се случи до 14 дни от датата на уведомлението. 14-дневният срок за търговеца за възстановяване на сумата започва да тече, след като получи продукта обратно. В конкретния случай обаче потребителката не е била уведомена кога търговецът е получил стоката обратно, за да може да се засече дали е спазен срокът.

Рекорд при онлайн продажбите на Черния петък

При нас няма оплаквания за искане на допълнителна такса за опаковката. Но последното е класически пример на нелоялна търговска практика. Това заяви Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите.

Оплаквания има и за неизпълнение в срок на доставката. Търговците определят някакъв срок на доставка в зависимост от спедиторите, с които работят. Но с увеличаване на броя на доставки спедиторите не могат да изпълнят това свое задължение и доставят стоката по-късно.

По време на Черните петъци инспекторите на КЗП са проверявали онлайн търговци като се оказало, че по-новите сайтове масово не спазват някои изисквания като това да дадат данни за обратна връзка, телефон, имейл, както и формуляр за отказ от покупката.

До месец трябва да получим поръчката Законът гласи, че потребителят трябва да получи стоката в едномесечен срок. Това каза Игнат Арсенов, гл. директор на „Контрол на пазара” в КЗП.

Най-честите проблеми с онлайн купени стоки са отказ на връщане, забавяне и дори липса на доставка. Съветвам потребителите да купуват от изпитани, препоръчани сайтове. Ако срещнат изгодна оферта в друг сайт да го проучат внимателно. Да избягват да поръчват скъпи стоки от сайтове с обяви или от социалните мрежи. Да прегледат името на търговеца, къде е неговия адрес, в кой град се намира, в България ли е, каза Игнат Арсенов.

Той съветва също така отказът от стоката да става писмено и да се пазят всички документи, свързани с доставката.

Потребителите също така трябва да се възползват от правото си на оглед на това, което са поръчали. Защото ако получим стоката и се подпишем, че е в добро състояние, след това няма как претендираме пред търговеца, че тя има някакъв дефект, посочи Арсенов.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
699 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини