Един от шестима работници в ЕС е ниско платен

Въпреки умерения растеж в Европа, в някои държави - членки на ЕС ситуацията за ниско платените работници се влошава и нарастват неравенствата. Един от шестима работници в ЕС е ниско платен и това е засилваща се тенденция - като относителният дял на ниско платените работници нараства от 16.7 на сто през 2006 г. до 17.2 на сто през 2014 г.

Тези изводи и данни са сред мотивите ЕК да публикува на 14 януари документ за консултации за предприемането на възможни действия, за да се отговори на предизвикателствата, свързани със справедливи минимални работни заплати /МРЗ/, съобщават от АИКБ. Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ изпрати до медиите информация по документа и целите на консултациите.

Ще се подобри ли животът на българина през 2020 година?

Срокът за отговор на консултацията от страна на европейските социални партньори е 25 февруари 2020 година. От АИКБ уточняват, че консултацията не цели директно хармонизиране на равнищата на МРЗ в държавите членки на ЕС. Националните традиции, автономността на социалните партньори и свободата на колективно договаряне ще бъдат спазвани. Работещите бедни нарастват от 8.1 процента през 2005 г. до 9.6 процента през 2018 г. Сред нископлатените работници, особено застрашени от бедност са заетите в нестандартни форми на работа.

Минималната работна заплата защитава работниците с ниски заплати и слаби позиции за преговори; от икономическа гледна точка, подходящата минимална заплата подкрепя цялостният ръст на работните заплати, са сред съображенията за консултациите, цитирани от АИКБ.

Новата година идва с нови разходи за домакинствата

В съобщението се посочва още, че 22 държави - членки имат задължителна национална минимална работна заплата, а в останалите шест минималната работна заплата се определя посредством колективно договаряне. Делът на работниците, получаващи МРЗ, варира от 5 на сто (Белгия и Малта) до 20 на сто (Португалия и Румъния).

Сред мотивите, цитирани от АИКБ, за консултациите по документа са и тези, че много работници не са защитени от адекватна МРЗ в Европа - в някои случаи размерът на МРЗ не може да се счита за адекватен, в други има пропуски в обхвата на МРЗ, липсва участие на социалните партньори при определянето на МРЗ, или рамка за определяне на МРЗ.

В съобщението на АИКБ се отбелязва, че колективното договаряне е основополагащо при определянето на МРЗ. Страни със силно колективно договаряне имат по-нисък дял на ниско платени работници. Покритието му е много различно - от 20 процента в Естония, Литва и Полша, до 80 процента в Белгия, Франция и Холандия.

От Асоциацията на индустриалния капитал в България уточняват, че с консултацията не се цели установяването на единен механизъм за определяне на МРЗ; както и определянето на равнище на МРЗ, тъй като това е прерогатив на свободно договаряне между социалните партньори на национално равнище и е съответно компетентност на държавите - членки. Не се цели и въвеждането на задължителна МРЗ в страни с високо покритие на колективното договаряне, в които определянето на работните заплати се договаря предимно посредством колективи преговори.

До 10% скача цената на хляба?

Консултацията е мотивирана със съображения да се постигне адекватност на заплатите - при отчитане на икономическата ситуация във всяка страна. От АИКБ допълват, че в документа за консултации е направено сравнение на брутната МРЗ (gross minimum wage с брутната медиана (gross median -заплатата, получавана от лице, намиращо се в средата на разпределението на получаваните работни заплати).

С най-високо съотношение са страните с развито колективно договаряне (Дания и Италия - близо 80 на сто, като България също е сред страните с високи МРЗ, заедно с Франция и Португалия, посочват от АИКБ. Най-ниски съотношения се наблюдават в Чехия, Естония и Испания, допълват от работодателската организация. Документът за консултации сравнява влиянието на данъците и социалните осигуровки.

Оценена е и частта от минималната работна заплата, която остава за работника. Страните, в които МРЗ не е достатъчно адекватна, за да предотврати риск от бедност са Чехия, Естония, Малта, Германия, както и Латвия и Люксембург. Оценена е и адекватността на МРЗ спрямо ценовите равнища в държавите. Участието на социалните партньори при договаряне на минималната работна заплата в някои страни се оценява като недостатъчно.

Коментари

  1. 2020.01.17 | 09:29

    а в България е обратното,6 от седем работници са лошо платени,ето какво се получава когато червената мафия ти е господар.затова най ефективно работи у нас терминал 2.

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Финанси

още

Анкета

Каква заплата получавате?

Каква заплата получавате?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.